28 januari 2007

Söndagen den 27 Januari 2007




Bitar & stycken.........



Helgen har varit lugn och sval och just nu är det inte mycket att skriva hem om.....
Halka och felaktiga däck är liksom historia.... Det kommer att ta tid att ändra på det eftersom pengar och inte säkerhet styr.
Kollektivtrafik kommer alltid att vara underordnad bilismen av industriekonomiska skäl. Det skulle ju gå käpprätt åt - jag Ni vet - om folk slutade köpa bilar, bensin, däck och annan.

Fast jag undrar vad busspendlaren sa när han återkom till pendelhållplatsen och fann att bilen var "lånad"... Troligen inte nedskrivbart. Här finns nog ett och annat att fundera på om man skall få bilister att våga ställa bilen och åka vidare med bussen.

Det är alltid trevligt att få bekräftat att det finns fler än bara lilla jag som har samma intryck av situationen. I detta fallet handlar det åter om avarterna i anbudssystemet för kollektivtrafik (speciellt då under Västtrafik). Även Göteborgs Spårvägar dumpar anbud bara för att få trafik och då träder automatiskt regeln om orsak och verkan i kraft. Det är nog inte riktigt så det skall gå till om det skall fungera långsiktigt. Sedan var ju det avtalet rätt kort, bara 5 år (normalt vill man nog skriva av en buss på 8 till 10 år). Sedan har Västtrafik tillskrivit sig ensidig rätt att förlänga avtalet och kan på så sätt mjölka entreprenören. Eftersom ekonomin medvetet pressats av Västtrafik (som ju får mycket busstrafik för lite pengar) så drabbar det i andra ändan förare och resenärer i form av bristande eller uteblivet underhåll. Något som man ser även hos andra bussföretag. 1981 startade detta med upphandlad kollektivtrafik och sedan dess har kollektivtrafiken befunnit sig på ett lutande plan - utför.
Entreprenörerna (de som utför trafiken) suddas bort och fram träder Upphandlaren, Västtrafik, som den som utför trafiken med 'sina' förare. Västtrafik skickar sedan ut reklamtidningar till 'sin' förarkår som t ex Strålkastaren och Förarnytt, men dom berättar bara sagor och utelämnar verkligheten.
Tänkvärt är att Sveriges 6 (sex) största bussbolag visar upp stora förluster på sin verksamhet och med detta i minnet är det inte så konstigt att fordonsunderhållet uteblir och att det sker bussolyckor och att det går omkring mängder med förbannade förare som måste köra runt i undermåliga bussar. VAD SOM FÖRUNDRAR MIG ÄR ATT DETTA FÅR FORTGÅ UTAN ATT FÖRARNAS ORGANISATIONER REAGERAR.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: