08 januari 2007

Söndagen den 7 Januari 2007




Det talas då och då om OTRYGGHET i arbetet. För bussförare finns minst två sorters otrygghet.
  • Anställningsortyggheten = Du är bara anställd så länge företaget har ett avtal om trafik.

  • Otrygghet i arbetet = När passagerare inte bryr sig (inte ingriper) om föraren hamnar i ett trängt länge och t ex blir hotad.


Något annat som observerats under helgen är att respekten för trafikregler ständigt sjunker. Vissa förare tar sig rätten att skapa egna regler. T ex att köra igenom en rondell 'i vänstertrafik', strunta i gällande skyltning eller parkera lastbil och släp på en hållplats. Och som jag upplever det sprider sig denna variant på trafikens umgängesregler och gör livet bakom ratten aningen farligare.

Tyvärr finns det kollegor som har lite problem med ordningsreglerna (alltså redan på den här nivån uppstår smärre problem när man skapar egna regler för sig själv). Man tar ut fel buss till sin tjänst och parkerar sin bil på fel ställe. Bagateller - javisst är det så, men bagateller som orsakar extrajobb för kollegorna. Nu är ju inte alla "den vassaste kniven i lådan". Jag är inte någon paragrafryttare men vissa typer av regler eller överenskommelser är till för att underlätta för ALLA och när man struntar i den sortens överenskommelser är det alltid någon annan som får ta det jobbet istället eller blir hindrad i sitt jobb.

Såg förresten en mamma med barn i baksätet som satt och pladdra med mobilen tätt tryckt mot örat medan hon körde i tät trafik. Jag upplevde inte henne som det mest trafiksäkra jag sett på ett tag. Det såg minst sagt osäkert ut. Som chaufför fick man ge henne rejält med 'vingelutrymme'.

Vissa resenärer upplever eller hittar på att dom blivit felinformarade av Tidpunkten eller via Internet. Det är ett intressant fenomen som börjat dyka upp på senare tid. Det handlar oftast om en resenär som vi inte sett tidigare som kommer med en kontantbiljett -- som är ogiltig. Sedan kommer man med än den ena än den andra mer eller mindre sannorlika historien --> som alla går ut på att dom blivit felinformerade. Självklart skall nu föraren dom just talar med!!! rätta till detta fel!? Nope! Read the funking ticket! Allt som Du behöver veta står på biljetten så det är nästan aldrig något man måste tjafsa om. Dessa fall dyker oftast upp vid lov, större helger och andra tillfällen då folk (ej bussförare) är lediga.
I ett större sammanhang kostar (=beräknat bortfall) fuskåkningen Västtrafik 40 miljoner i Göteborgsområdet. Just nu pågår en stor kampanj mot gratisåkande i StorGöteborg. Synpunkterna på fuskåkandet bland resenärerna spretar rejält och somliga har infallsvinklar som inte ens berör fenomenet som t ex "att vagnen kommer i tid" eller "att föraren prata i mobilen". Alla har i alla fall ett förhållande till kollektivtrafiken.

Värre är det på andra håll...."Hela bögda ska leva" var ett politiskt vallöfte i de två senaste kommunalvalen i såväl Svenljunga som Tranemo Kommuner, men så blir det inte. Samhälle efter samhälle dör....affärer läggs ned, skolor läggs ned, samhällsservice försvinner och med det också kollektivtrafiken. Det sista halmstråt kallas som trogen läsare minns för närtrafik och är en slags ring efter bussen. Nu får de som vill bo kvar börja tänka som i det gamla bondesamhället - planera långt i förväg och inte vara yrkesarbetande. Nästa steg är total avveckling av kommundelen såsom olönsam. Här har man knappast bekymmer med fuskåkning -- snarare med att få åka alls.
I tur står mitt eget lilla samhälle. Affären skall upphöra och skolorna kommer att upphöra lite senare... alla skall gå i Tranemo. Behovet av förtäckta skolbussar försvinner. Samhället avvecklas helt och avvecklas. Kommunen satsar inte något på att utveckla arbetsmarknaden i kommundelen utan accepterar avvecklingen och avfolkningen. Frånvaron av kollektivtrafik bidrar givetvis till en snabbare avveckling.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: