20 januari 2007

Lördagen den 20 Januari 2007




Uppfattat och så.......



Fordonskvalitet - ett begränsat villkor för god service

"Det märks att bussarna är dåligt skötta mot hur det var tidigare. Det kan vara lite så och så nu. Ofta får vi köra bussar som det är småfel på, stora fel också för den delen, men ibland så måste man ju byta ut dom för vi kör ju inte med bussar som är trafikfarliga."

Det finns en bok som heter 'Bussförares upplevelser av förändrade veerksamhets- och arbetsvillkor' skriven av Professor S. Tommy Nilsson.

"Mot bakgrund av att svensk kollektivtrafik är avreglerad har det under det senaste decenniet skett omvälvande omstruktureringar inom branschen som förändrat såväl grundläggande verksamhetsvillkor som bussförarnas arbetsvillkor. Inom yrkesbruppen bussförare finns en stor erfarenhet som sällan eller aldrig utnyttjas eller ens erkänns. Studier visar att det finns ett stort avstånd mellan målet med den avreglerade kollektivtrafiken och det faktiska resultatet. Från ett statusyrke till lågstatusjobb på mindre än 20 år är verkligen duktigt jobbat av en arbeterregering."

Nu kallar TrafikHuvudMannen (THM) de företags förare som råkat vinna en upphandling för sina förare för att skapa en falsk bild av trygghet och säkerhet som inte existerar i verkligheten. I den verkliga världen styr pengar och service och fordonskvalitet balanserar på gränsen till lagbrott, samma sak med arbetsvillkor - det gäller att plocka bort kostnader på alla håll. Det går i sista ändan ut över den resurs som ett trafikföretag borde vara mest rädd om - förarna, men sanningen är den att man ständigt plockar in nya förare när de förbrukade försvinner och man lever på att arbetsmarknaden fortsatt är underutvecklad. Det kommer i en snart framtid att resultera i samma situation som byggmarknaden just nu upplever - arbetskraftbrist.

Snöoväder och kyla samt regn har gjort livet surt för bussförarna idag på mer än ett sätt. Det är dagar som dessa som visar hur sårbart samhälle vi lever i och hur minsta småsak - typ en storm - slår ut samhällsfunktioner som vi idag inte kan leva utan. Ekonomiska intressen har gjort att Telia inte ens vill reparera fasttelefonnät längre utan istället avslutar abonnemangen. Och kollektivtrafiken har valt samma väg - ursäkta vitsen.
Elbolagen lär väl snart hänga på de också. För inte nog med att elkunder utanför större tätorter får betala rejält mycket mer per kilowatt, dom får dessutom sämre service. Men det stämmer ju precis med a-kassan t ex: jättelik prishöjning och inte ett skit för pengarna.
Funderar på att ta betalt av alla bussresenärer och sedan bara ställa in turen - det är ju samma logik. Ta betalt - leverera inget..... Billigt sätt att tjäna pengar och förbannat låga kostnader. Dessutom är det sanktionerat av staten.

Det är så skönt med en egen blogg - för man kan skriva vad man tycker och ingen reagerar. Det är ett typiskt svenskt beteende.

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: