10 januari 2007

Onsdagen den 10 Januari 2007




Skatt slår ut jobb kan man läsa i bladet... Att skatt skapar jobb står det aldrig, men skatter som påverkar resandet skapar på sikt fler jobb inom kollektivtrafiken, åtminstone på vissa sektorer.

Jag undrar om några på Skene Depå läser denna blogg, (jag hade med en härlig insändare från det hållet igår) man hör liksom aldrig av dom på det sättet. Att Tranemo Depås personal inte läser bloggar torde vara rätt så klart.

Nu har jag fått på pälsen igen. Att dom där trevliga passagerarna alltid skall ge sig oss chaufförer. Stationsvärdarna på Borås Resecentrum hade som vanligt suttit inne i vänthallen på en bänk och samtalat med varandra. På så sätt döljs texten på ryggen på deras nya reflexvästar och ingen vet att just dom är Stationsvärdar och man går inte fram och stör dom. Dagens passagerare var speciellt upprörd eftersom detta fick till resultat att hon kom iväg till Svenljunga 1 timma senare än nödvändigt. Hon var så övertygad om att hon måste ta den buss som det stod Svenljunga på. Stod det Tranemo så kom hon ju fel och eftersom Tidpunkten på Resecentrum nu klappat ihop och gått hem så blir ju stationsvärdarna än viktigare.


ATT LÄSA OLIKA BLOGGAR OM JUST KOLLEKTIVTRAFIK ÄR ALLTID INTRESSANT:

Att skapa förutsättningar för att åka kollektivt verkar den nya regeringen vara rädda för: Först tog man bort de utmärkta s k trängselbussarna, som möjliggjorde ett smidigt pendlande från kranskommunerna runt Stockholm. Nu vill man åter höja SL-taxorna å det kraftigaste för dem som inte har månadskort och åker längre sträckor. Just dessa är det som man borde försöka vinna över till att åka kollektivt istället för att sitta och korka igen vägarna i egen bil. Om jag bor i, låt oss säga Vallentuna, och arbetar inne i Stockholm kanske jag av rena bekvämlighetsskäl väljer att åka bil. Med trängselbussarna kom jag snabbt in till Humlegården, centralt och fint för 20 kronor de dagar jag valde att låta bilen stå. Nu måste jag åka tåg som stannar på färre ställen i Vallentuna men fler på vägen (det tar längre tid!) samt byta vid Östra Station), vilket kommer att kosta uppemot 80 kronor med den nya taxan. Det är ju självklart att folk då väljer bilen. Grundinställningen borde vara att bygga ut kollektivtrafiken så att folk bara väljer bil när det inte går på annat sätt. Därigenom får vi en bättre miljö, både lokalt och globalt. Dessutom minskar trafikproblem och trängsel. Med borgarnas politik i Stockholm landsting trycks folk ut i sina bilar vilket korkar igen trafiken - och så börjar ropen på fler (dyra!) vägbyggen och det kanske var dit bilismens tillbedjare ville komma.
I Boråspolitiken hör man liknande tongångar då man tycker att en fullsatt buss inte prioriteras före privatbilisterna. Tjänare Egon!!!!
--------------

Kollektivtrafiken går framåt och resenärerna återvänder. Det är bra och orsakerna till det är säkert många, förändrade turer, väder mm. Vi måste ju även klara luftkvalitetsnormerna. Då gäller det att minska bilåkandet genom att gå och cykla kortare bitar vilket bidrar till både bättre luft och hälsa, men också att åka buss. Däremot förstår inte jag när man säger att det är dyrt. Det är fruktansvärt billigt om man jämför med att ta bilen, och smidigt. Så mycket mindre att bekymra sig över och snabbt kommer man fram. Man glömmer lätt bort den tid det tar att bara skrapa rutor och söka parkeringar, alltså tiden från dörr till dörr. Vissa åtgärder som bussprioriteringar måste dock göras. Sedan måste det sandas i tid om bussarna ska ta sig fram, slippa krocka och ställas på verkstaden för att lagas.
Detta borde ju gälla för Borås Stad också eller hur HERRAR politiker.
---------

På insändarsidorna i Metro har det debatterats en hel del angående att karlar breder ut sig med benen på sätena så att vi kvinnor knappt får plats. Debatten gick fram och tillbaka och olika män svarade och en del skrev att de inte breder ut sig, andra att det beror på deras könsorgans storlek att de måste ha benen brett isär (vilket nog tillhörde herrar med lågt självförtroende). Huruvida det råder någon sanning i det påståendet låter jag vara osagt, men jag tycker nog inte att det är männen som är de värsta utbredarna. Det är kvinnorna och speciellt de som passerat 40. Sorry tjejs, men det är min uppfattning. Helst sätter de sig på yttersta sätet för att förhindra att det sätter sig någon bredvid dem. Annars lägger de sina handväskor, shoppingpåsar på sätet för att, med även detta medel hindra att någon hamnar på sätet bredvid. Och om jag råkar sitta på det inre sätet först så får jag både armbågar och ben pressade mot mig, och det är alltid kvinnliga. Så skärp er är ni snälla.

----------

I det expansiva skede länet befinner sig i är goda kommunikationer en viktig länk som ytterliggare kan förstärka en positiv utveckling. Nu när länet har universitet, utlokalisering av flera statliga myndigheter och verk, ökad småföretagsamhet och många byggprojekt av såväl bostäder som kommersiella lokaler är det rätt tid att också utveckla kommunikationerna. Viktigt är att trafiken sker med minsta möjliga miljöpåverkan och samtidigt med hög funktionalitet. Det nyligen tagna transportpolitiska beslutet i riksdagen innebär att samhället ska sluta subventionera flyg där snabbtågstrafik är ett tillgängligt alternativ. För att möta framtiden är satsningar på kollektivtrafik viktiga för alla län. Tågtrafiken ska utvecklas och Busstrafiken inom och över länsgränser skall garanteras av statliga medel via Rikstrafiken. Den tidigare obegripliga restriktionen för stöd till kollektiv arbets- och studiependling har tagits bort. Även olönsamma långa busslinjer i glest bebodda trakter skall garanteras. Att kunna åka kollektivt till en rimlig kostnad är en grundläggande samhällsfunktion som alla skall kunna nyttja.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: