02 januari 2007

Tisdagen den 2 januari 2007





Kära Farbror Sid -- det finns så många personer i detta land som hastigt glömmer landets språk. Kan bero på tillfälliga minnesförluster eller dåligt samvete.
Sedan var det detta med fordonsskador och ansvar: En bussförare är enbart tillsvidareanställd så länge företaget har ett trafikavtal med en THM (TrafikHuvudMan) = inget avtal inget jobb. Ett rätt ensidigt ansvar kan man säga.

Bäste Farbror Sid: Jag har länge undrat vad som händer om långsamma faster Agnes och gåstolsberoende Bert och synskadade kusin Willy skulle åka med arbetspendlarbussarna som ju skall komma såååå fort in till Borås och inte 30 - 40 minuter senare. För när långsamma faster Agnes väl tagit sig ombord kan man ju inte bara rivstarta från hållplatsen - hon måste få en chans att sätta sig också annars kommer hon med största sannorlikhet att trilla i bussen och skriva insändare om bussföraren. Detsamma gäller gåstolsberoende Bert och synskadade kusin Willy. Sedan har vi den grupp som skall åka kontant (för Di åker så sällan) och som fumlar i fickor och handväskor efter pengar efter det att de gått på bussen, dom kräver tid som egentligen inte finns.

Hade Farbror Sid varit riktigt observant (detta apropå att han saknar nödhammare i busarna) hade han sett att en hel av nödutrustningen som sitter i våra bussar, speciellt de små, men effektiva, hammare som man skall krossa glasrutan med just åkte ned i fickan på en företagsam ungdom som lite senare sprättade upp tre ryggstödsbaksidor. Det är verkligen synd om dessa föräldralösa ungdomar. Det kan inte vara lätt att växa upp i en värld där ingen ger en riktlinjer om hur man uppför sig - fri från uppfostran tror jag termen lyder.

"Tv-avgiften finansierar public service-bolagen Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio - helt utan reklamavbrott." (men med massor av reklam likväl). Det var visst 57% som gick dit - resten går någon annanstans. Den höjdes i vart fall med 28 kr. Då höjs nog bussbiljetten snart den med....och då minskar resandet något.

Arbetsveckans stress följer med in i helgen. Det räcker alltså inte med en helgs återhämtning för att kompensera en veckas hårt och stressigt arbete. Det skapar sömnproblem och svårigheter att gå ner i varv. Ständigt hög arbetsbelastning ger i värsta fall sömnstörningar - som leder til stressrelaterade sjukdommar. Nu har ju inte detta så stor betydelse eftersom försäkringskassan ändå kommer att neka sjukpenning. Så nästa gång som chauffören gäspar stort och kör fel väg är det bara en med stressrelaterad sjukdom som blivit nekad sjukpenning. Och att det sedan blir färre och färre läkare i Sverige är naturligt eftersom FK nu har tagit över rollen som högsta kompetens vid sjukskrivningar - därför kan Du hoppa över Vårdcentralen och Företagshälsovården och gå direkt på FK. Det blir både billigare och snabbare.
Sedan klagar visst även handläggarna vid FK på hot och våld -- det gör bussförare också. Undrar just om det finns något samband.

Förhoppningsvis blir det färre spottloskor och portionssnuspåsar i bussarna nu efter nyår. Det har ju tack och lov blivit dyrare att snusa. Kan ingen höja skatten på tuggummi rejält också.

Så gick skatten på diesel och bensin upp vid nyår så vi hälsar alla nya busspendlare välkomna. Själv kommer jag att lämna in min reseräkning till företaget eftersom jag givetvis vill åka lika billigt som 'gratispendlarna' till jobbet. Fast det skall visst heta 'koldioxidskatt' nu för tiden, men dyrare blev det likt för....nat

I Norra Bohuslän rullar nu ersättningsbussar med något längre restid som resultat. Tågbussarna är lite mer försenade jämfört med tågtiderna, men är spåren borta så är dom. Som alltid när det gäller resor i kollektivtrafiken var ute i god tid.
En buss hade kommit på glid (åt fel håll [sidled] i rasområdet). Inga personskador!
Det har också förekommit en massa trafik på nyårsafton och jag hoppas att det mesta av den trafiken körts av dem som firar nyår längre in i januari - lite praktisk arbetsfördelning.

Identiteten sitter i kläderna - självklart! Det är därför en busschaufför har uniform. Vi kan väl kanske förvänta oss någon religiös strömning som innebär uniform och slöja t ex. Uniform och burka skall bli en intressant kombination. Vissa religioner sitter ju tydligen i kläderna har jag läst. BL vill ju som vanligt öka antalet kvinnliga förare så här ligger en just utmaning och ett slag för kvinnlig frigörelse (sägs det).

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Här en länk till en annan blogg om busstrafik

Farbror Sid's blogg

1 kommentar:

Anonym sa...

Språkförbistring eller kan det vara så att man plötsligt glömmer, intressant tankegång.

Tycker att bussförare är väldigt tillmötesgående med att vänta tills vi gamla har satt oss. Att vi tar viktig tid i anspråk är dessvärre en liten eländig bieffekt.

Kan de små liven va så jumliga att de tar den nödgade utrustningen, men dock är det väl viktigt att de finns, annars skulle inte SP göra prov.