02 februari 2007

Fredagen den 2 Februari 2007



Hoppsan det missade visst på några dagar...ledsen -- lite upptagen då av tidtabeller och annat.

För det första så är detta en högst personlig blogg som handlar om kollektivtrafik (och trafik) och de synpunkter som framförs är högst personliga. Jag skriver aldrig namn på någon och ibland förvanskar jag en händelse för att inte peka ut någon. Det är ju så att jag I GRUNDER ÄR OERHÖRT POSSITIV TILL KOLLEKTIVTRAFIK och det är därför jag är kritiskt till företeelser som kan förstöra och störa en allmänt possitiv bild av ett gemensamt resande.

Vad händer.........


Tja det rullar på i praktiskt taget vilket väder som helst. Det har varit lite knöligt vid några tillfällen med halka och halkbekämpning, men trots det har det rullat och kommit i tid och allt sådant. Vilket är rätt fantastiskt egentligen! Vissa snörika dagar får vi även inbitna bilister som till sist inser att idag ställer man bilen och tar bussen - och funderar man en smula på innebörden i den handlingen så känner åtminstone jag mig stolt. Bilisten inser att vi som hanterar dessa stora och i vissa situationer klumpiga fordon klarar detta betydligt bättre och säkrare än han/hon som bilist klara sin bil. Rätt trevlig tanke faktiskt.

Jag såg en liten incident jag hoppas slippa se en gång till. Kund lastar väska i sidolucka och samtidigt börjar bussen köra (det var avgångstid). Ifrågasätter förarens uppmärksamhet något. Situationen denna gång utvecklades inte, men det är så små marginaler mellan incident och total katastrof i fall som detta.

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att plöja igenom Västtrafiks Verksamhetsplan 2007-2009 samt valda delar av Trafikförsörjningsplan 2006/2007 och kan sammafatta intrycken som rätt depprimerande för "vår" del. Det handlar då främst om linje 302 söder om Svenljunga. Det mesta i textmassan tyder på att den kommer att ersättas av Närtrafik... det är mer än fråga om när!
Det som gör det hela lite lustigt är följande mening ur detta styrdokument: Om vi inte är vaksamma kan detta leda till att människor på landsbygden får svårt att klara sina dagliga ärenden." Det handlar om trafikneddragningar. Sanningen är snarare den att detta har redan skett. Kollektivtrafik värd namnet har redan upphört på landbygden och motiveringen kan låta ungefär så här: "Underlaget för utbudet är för lågt." Alltså ett rent företagsekonomiskt tänkande.
Kan också notera att Svenljunga Kommun (och Tranemo) snöat in på styvare tidtabeller som i sin tur för det mesta betyder dyrare trafik. En tidtabell anpassad till trafikförhållanden olika tider på dygnet funkar betydligt bättre på den typen av trafik som bedrivs mellan Svenljunga och Tranemo Kommuner till och från Borås och trafiken blir effektivare och därmed kostnadseffektiv (om man nu skall använda det ordet på underskottsfinansierad trafik).

En annan sak som jag personligen inte gillar är Västtrafiks försök att totalt radera ut de entreprenörer som lägger anbud och de facto kör trafiken åt Västtrafik. I denna ambition så tycker man från Västtrafiks sida att förarkåren är 'deras', men bara fram till anbudstiden slut. Sedan gullar vi inte med entreprenörens förare. För Västtrafik har ju inte en aning om vilka som får nytt jobb och vilka man gjort arbetslösa. Denna tudelade roll som GUD och DJÄVUL är förädisk.

Läser man sedan styrdokumenten framtonar knappast bilden av att förarkåren är särskilt viktig - det är ett utbytbart kollektiv som skall vara certifierade. Man konstaterar på några få rader i ett 60 sidigt styrdokument att förarna är en viktig kontaktyta mot kund. Även förarna skall tydligen anonymiseras på sikt även om det inte är tydligt uttryckt ännu, men jag har anledming att misstänka att enhetlig uniformering med Västtrafiks emblem är på G. Om Du tittar på Ditt förarcertifikat (som Du är ålagd att bära väl synligt) så är den största texten på det Västtrafiks logga. Och detta är lite sorglustigt då detta certifikat skall gälla även hos andra trafikhuvudmän.

En annan del i detta är att förarcertifikatet är ett kvalitetsmärke som visar att Du är en professionell förare, vilket i ett nafs degraderar 30 år erfarenhet. Du kan ju få ett D-kort och inom några månader är Du certifierad och en professionell förare. Rutin är knappast prioriterad enligt denna ordning.
Jag tror inte att denna ordning gagnar kollektivtrafiken på sikt - jag tror mer på yrkeskompetensbevis och liknande ting som inte Trafikhuvudmanen kan råda över - allt annat är förtäckt reklam.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: