18 januari 2007

Torsdagen den 18 Januari 2007




EN SPRETIG BLOGG




Klotter är ett tecken på ungdomens degeneration där man är helt i avsaknad av respekt för andras egendom.

Vilken fin väntsal man fått i Svenljunga! Man tackar och tar emot.... det finns egentligen bara ett frågetecken? Öppettiderna... kontra när reser flest människor???
Väntsalen sköts delvis av Bussgodset och nu väntar man bara på att Västtrafik levererar maskiner för försäljning i de två biljettsystemen.
Möjligen skulle det vara praktiskt med någon typ av samlad tidtabellsinformation med ankommande och avgående bussar inne i vänthallen.
Jag säger detta som jämförelse med Västtrafiks internetsida Körpunkten som skall ge information till förarna - när man tittat igenom dessa sidor kommer man fram till en enda klar och tydlig slutsats: FÖRARNA BEHÖVER INTE INFORMERAS. Något så tomt och innehållslöst finns bara inte. Se till att väntsalen i Svenljunga blir ett föredöme i information med de begränsade resurser som finns. Hellre lite och korrekt än mycket och inkorrekt.

Ställde lite frågor omkring de "blå korten" som är till 'Hajen*. En fråga var varför det inte går att byta protdukt på ett utgånget kort... Svaret dröjer...:-(

Varje buss registrerad efter 2003 skall ha trepunktsbälten. Alla bussar som handlas upp skall ha alkolås. Jättebra - men vem skall hålla allt detta i skick? Och vem skall hindra klåfingriga passagerare att skruva bort t ex bälten? Allt som glimmar är inte guld. Viktigast av allt --- vem skall betala? Resenärerna och skattebetalarna - men är dom verkligen villiga att betala för allt detta? Har någon frågat dom? Och hur många kommuner får ytterligare inskränkningar i sitt trafikutbud när prislappen stiger och vagnkilometrarna blir färre.

Att vara magsjuk och köra linje 302 är absolut inget att rekommendera. Frånvaron av WC längs hela linjen gör det till ett helvete. Det finns absolut inget annat alternativ än skogen...tur att det är snöfritt.
Jag råkade titta på §3 moment 11 (sid 17) i kollektivavtalet och där står att pauserna skall vara schemalagda och normalt förlagda till plats med tillgång till toalett. Här är BL inte ens i närheten av avtalets regler. På linje 302, 303 & 360 finns tillgång till WC endast på Borås Resecentrum -- om det är upplåst alltså. I Tingarör, Lockryd, Svenljunga ,Överlida, Mjöbäck och Älvsered finns inga WC. Men det finns ju WC i vänthallen i Svenljunga invänder någon... Javisst om vänthallen är öppen (ej helger t ex och ej för våra kvällstjänster samt inte för de tidigaste turerna vardagar) och om den inte är upptagen av andra. Men Ni har ju WC i vissa bussar i alla fall. Men vi har ingenstans att tömma dom så det är lika illa....(den biten är liksom bortglömd).

Avveckling.....
Affären i Sjötofta upphör sista januari 2007.. Affärerna i Ambjörnarp & Håcksvik är sedan tidigare borta. I Överlida finns bara en servicebutik, affären är nedlagd. Limmared har enbart en affär kvar och centrum är rätt dött. Nittorp saknar affär liksom Ölsremma, Kindsboda, Ljungsarp, Östra Frölunda, Strömsfors, Uddebo, Axelfors, Hillared, Roasjö, Ringestena och skam vet vad jag glömt - men trenden är kristallklar. Avveckla den olönsamma landsbygden. Detta innbär också att kollektivtrafiken får inskränkningar allteftersom folk avlider (= naturlig avflyttning), någon inflyttning sker ju inte.
På sikt kommer all regiontrafik att enbart att ske mellan städer. Speciella turistmål får tillfällig specialtrafik under säsong.
Lokaltrafiken skall ha det utbud som motsvarar varje kommuns ambition och ekonomi och med sjunkande befolkningstal följer sjunkande ekonomi - moment 22.
Att turista på landsbyggden kommer inte ens att vara möjligt, för där finns ingen som bor längre och med EUstöd lägger vi ner det lilla jordbruk som finns. Skogsbruket kommer att breda ut sig eftersom det är den enda möjliga näringen och då kan man bo i villa i Göteborg och vara advokat och äga mängder med hektar skog....

Inga pengar på Stockholms bussar efter 1 april i år. Ny särbehandling av 08:orna. Det skall givetvis gälla hela landet och inte bara ett område.

KA:s exempel på timanställd bussföraren och de nya a-kassereglerna ger väl rejäla varningssignaler eller hur? Man skall absolut inte arbeta med yrken som är beroende av anbud för att existera. Exemplet säger att bussbolaget förlorade upphandlingen och att chauffören inte fick jobb hos den som vann upphandlingen. Med de nya reglerna torde detta yrke bli verkligt oattraktivt. Låg status har det ju redan så ramlar det väl genom golvet.
Det är rätt trist egentligen. En gång i tiden var yrket busschaufför ett statusjobb... det har man lyckats att totalt vända till ett rejält lågstatusjobb. Man kan ju fundera på vart vinsten för företagen ligger i att åstadkomma den förändringen. Det har jag aldrig förstått, men någon sorts samhällsvinst måste man ha åstadkommit för annars hade man ju inte genomdrivit förändringen. Eftersom jag är bussförare är det ju inte heller meningen att jag skall förstå.

Det är fler än lilla jag som reagerat på hur vi behandlar andras egendom (=bussar i detta fallet). Farbror Sid gör det också i sin blogg. Han tar på sitt vis upp ämnet nedsmutsning. Det är bara att instämma och fråga "Varför det blev så mörkt? - Proppen gick! - Jasså, Du behöver väl inte släcka ljuset för det!"

Bön förändrar! Jag tror att bön gör skillnad och att bön förändrar på ett positivt sätt i alla sammanhang. Därför ber jag för Borås Lokaltrafik........

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: