19 januari 2007

Fredagen den 19 Januari 2007




Skärvor och bitar



Skall man förstå vissa delar av den offentliga debatten så skall vi inte hålla fast vid minoritetsspråket svenska. Vitsen med ett språk är ju att kunna kommunisera med andra. Som regel vill dessa debatörer att vi alla skall övergå till engelska. Kanske det vore en bra idé - inte minst inom kollektivtrafikförarkåren.
En observation som kanske stöder detta är att olika invandrargrupper snabbt bygger en egen tät gemenskap och vänskap i det nya landet - det finns inget behov av migration. Om språkbarriären rivs kanske man kan komma ett snäpp längre.

Fast vi här i 7härad har ju en marginell betydelse i dessa kollektivtrafiksammanhang. 80 % av all trafik i regionen sker ju i Göteborg och alltså är det bara 20% som sker i resten av hela det stora Västra Götaland. Detta ger lite perspektiv på vart focus verkligen ligger. Följaktligen kommer också huvuddelen av de synpunkter som kommer in till Västtrafik från samma område -- och man kan utan vidare påstå att kollektivtrafikförare är minst lika utskällda som p-lisor (totalt sett). Alla granskar allt man gör och alla har sina synpunkter. En intressant synpunkt är att den resande allmänheten ännu inte förstått att bussar samsas med annan trafik och därför inte alltid kan köra efter tidtabeller - tyvärr.
När jag är inne på detta spåret (hoppsan) så har man kritiserat att spårvagnstrafiken i Göteborg är för långsam. Detta beror, som alla som åkt spårvagn vet, på att man råkat blanda bilar,cyklister & gående - kanske inte helt optimalt. Men Göteborgs Stads ledargarnityr, diverse ledarskribenter och andra som tror sig veta allt är eniga om att alla framtida åtgärder skall syfta till separation - spårbundet för sig.
Fast det är en sak som Stockholm inte har -- en vacker utsikt när man åker kollektivt.
För övrigt är nog tunnelbana inget säkert system - terrordåden i Japan och England talar inte för tunnelbana. Från Brasilien rapporteras att ett tunnelbanebygge orsakade att jättelik hål i marken som bilar försvann ner i. Som sagt -- det är bättre att hålla sig moder Jord.

En parallell diskussion handlar om hastigheter i trafiken och nu börjar varianterna att bli många och motiven luddiga. När hastighetsreglerna börjar upplevas som nyckfulla och ologiska av flertalet går utvecklingen helt klart åt fel håll. Det var länge sedan vi ansågs kunna klara av att på egen hand avgöra vad som är rätt hastighet så idag är det experter som bestämmer åt oss. Som förare har vi blivit omyndigförklarade för åtskilliga år sedan. Problemet med detta system är att vi inte fattar egna beslut i trafikfrågor generellt utan tittar efter via skyltning & vägmålning hur vi förväntas bete oss. Nu vill trafikforskare som vaknat till förändra vårt beteende och sätta upp regler som man tror kommer att upplevas som mer rationella och begripliga. Jag tror dom kommer att få problem - att nästan följa regler har blivit en sport eftersom vi har regler till praktiskt taget allt i vårt samhällssystem. Vi uppmanas inte ens att tänka själva - inte ens när det är val.
Inträdet i EU har inte lättat på regelverken - snarare komplicerat dem ytterligare. Nu vill både svenska och EU-experter tänka åt oss.

"Våra arbetslösa får en fruktansvärt dålig ekonomi...." säger Kommunal. Se då till att dom inte blir arbetslösa för böveln. 64% av a-kasseavgiften har gått till A-kassan och hela 36 % (mer än en tredjedel) till administration. Verkar lite för stor andel.

När jag läste om direktiven med bilbälten i bussarna kom det för mig att det också kommer att gå åt en massa bälteskuddar, men det stod det inget om.

Sedan har jag hört att vagn 157 skulle få instrumentbelysning om några veckor - det skall bli riktigt spännande.

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: