11 januari 2007

Torsdagen den 11 Januari 2007




Kollektivtrafiken i Göteborg går för långsamt samt är för dyr: Så lyder resenärernas dom efter en större undersökning. Förra året var de mindre nöjda än både Stockholms- och Malmöresenärerna. Men i Göteborg går trafiken ovan jord i alla fall och det är ett plus.
- Det är ingen rolig bild, vi borde ligga bättre till än Stockholm, eftersom större städer generellt har lägre andel nöjda kunder säger affärsområdeschefen för Västtrafiks stadstrafik i Göteborg. - Men tunnelbanan i Stockholm fungerar väldigt bra, medan det i Göteborg är spårvagnarna, med sin dåliga framkomlighet, som står för den stora delen av kollektivtrafiken, säger han.
Som fd bussförare i Götet kan jag bara säga det att fick spårvägen gå helt fritt från biltrafik överallt vore det betydligt färre problem och det går att lösa, delvis på bilisternas bekostnad, men redan när man införde zoner i Göteborgs innerstad lade man egentligen grunden för att separera spårbunden trafik och bilar. Så för guds skull gör det klart och få bort flaskhalsen vid Drottningtorget och Brunnsparken så kommer mycket att flyta betydligt bättre. Steg två är att ta fram ännu fler rena busskörfält så blir bussen blixtsnabbt attarktivare än bilen i rusningstrafik. Det är knappast någon vits att både bilisten och bussen står i samma kö....

Malmö är den av storstäderna som har störst andel nöjda resenärer: 70 procent. Stockholm har 64 procent nöjda resenärer. Kollektivtrafiken i Göteborg har inte mer än 58 procent nöjda kunder. När det gäller stadstrafiken är det framförallt två punkter som drar ner helhetsbetyget. Hälften av Göteborgsresenärerna tycker inte att kollektivtrafiken är tillräckligt prisvärd, nästan lika många tycker inte att den är tillräckligt snabb. Det visar Svenska Lokaltrafikföreningens kollektivtrafikbarometer som bygger på intervjuer med 40 800 resenärer förra året.
Prisvärd i jämförelse med vad? Det hade ju varit intressant att få reda på vad man jämfört med också. För bilresa, köer, väntetid, P-plats + snurra runt och leta efter en, P-avgifter, gångtid och annat tar både tid och kostar pengar mycket. Här haltar redovisningen helt klart.

Vi vill locka bilisterna för varje dag kliver cirka 200 000 resenärer i Västra Götaland av bussen eller spårvagnen och är missnöjda. Det är 39 procent. Var tredje göteborgare åker kollektivt minst en gång i månaden, den siffran är för låg enligt Göteborgsregionen. Enligt ett måldokument om framtidens kollektivtrafik i Göteborg är målsättningen att fördubbla andelen resor som görs med kollektivtrafiken till år 2020. - Det är bilisterna vi vill locka, inte de som cyklar eller går. Då gäller det att erbjuda en kollektivtrafik som är snabb, punktlig och någorlunda bekväm. De som är vana att åka bil har ofta höga förväntningar på de områdena. Men redan nu överträffar Västtrafik faktiskt sina kollegor i Stockholm och Malmö på en punkt. Göteborgarna upplever sitt kollektivtrafiksresande som mer socialt och trevligt.
Det har ju gjorts åtskilliga försök tidigare att locka bilisterna att ta bussen/spårvagnen utan att man egentligen åstadkommit något. Man har haft samåkningsprojekt med rätt klena resultat. Det krävs med andra ord en mindre jordbävning för att ändra på invanda mönster. Trängselskatteförsöket i Stockholm visade tydligt att det krävs radikala och inte alltid så populära ingrepp för att rädda Göteborgs Innerstad och flytta arbetspendlarna till andra färdmedel. Lite fjuttiga justeringar kommer med andra ord inte att ge resultat.

Kollektivtrafiken i Västra Götaland har dagligen cirka 500 000 resenärer i Västtrafiks regi. Andel som upplever resan som prisvärd: Riksgenomsnitt: 49 procent.
Sjuhärad: 48 procent

Andel som uppger att resan går snabbt: Riksgenomsnitt: 58 procent
Sjuhärad: 60 procent

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: