09 januari 2007

Tisdagen den 9 januari 2007




Jag minns den tid som gått, jag minns den som igår!


Jag har kört en av BL's låggolvs Scaniabussar idag och det var precis som att gå 40-50 år tillbaka i tiden, möjligen med skillnad på växellådan. Den ofjädrade förarstolen satt där den skulle och alla sittplatser i bussen består av formpressade träplattor övertäckta med tyg. Man sitter hårt och obekvämt och vill av bussen så snart som möjligt. Risken för träsmak i häcken är överhängande!
Föraren får rejält med motion för både njurar och ryggmuskulatur i den ofjädrade stolen och med nästan obefintlig fjädring i själva bussen (det är ju det som är själva grejen med låggolvsbussar = ingen fjädring).
Som framgår av bilderna nedan är fordonet i bästa tänkbara skick...Att det går att köra ut hela näven vid framdörren är ju inget att gnälla om och vem har dött av frisk luft. Alla luckor skall inte vara öppningsbara - det är en myt.
Kolla in "turbointagen" bak - det måste vara ett sjuj.....a knuff i den kojan.

Fordonet saknar visserligen WC, passagerradio, boggie & ställbara säten som det stod i avtalstexten att det skulle vara, men va f-n det finns ju en ratt.
Vi säljer inte gärna färdbevis och det har sin grund i att vi inte kan se biljettmaskinerna därifrån vi sitter samt att myntbordet saknas och därmed hanterar vi inte mynt - endast sedlar (och dom väger ju dessutom mindre).

Det är inte klokt vad tiden har stått still sedan jag började köra buss sent 60-tal och till och med mina gamla norrländska skolbussar känns moderna på nytt. Vi har ju ett förflutet från Sundsvall några stycken eller hur (KW)?





























Följande insändare upphittad i BT den 8 januari 2007:

Tomten kom inte


"Endast tomten är vaken" är ju en diktrad som används flitigt i juletid varje år som bekant. Men vid den här tiden på dygnet har han sällskap av bland annat lågavlönade bussförare som får kliva upp 03:00 på morgonen för att infinna sig 04:30 vid första busshållplatsen för vidare färd från Skene och Fritsla mot Borås med buss 450, välkänd för alla som bor utmed linjen!
Alla utom tomten är vakna!
Han snarkar inne på Borås Lokaltrafiks kontor i allsköns ro! Bussföraren i vårt exempel börjar alltså kl 04:30, skall under dagen köra andra turer och dessemellan ha sina lagliga raster. Men alltför ofta inträffar det att rasterna är för korta, för att föraren skall hinna hem, utan tvingas gå kvar på depån i Skene (eller Tranemo eller Svenljunga) och vanka fram och tillbaks i avvaktan på att nästa tur skall köras! När arbetsdagen är slut och föraren kan gå hem, har vederbörande varit borta från hemmet i cirka 12 ibland 13 timmar! Detta kallas för delade arbetspass! Så här kan serviceyrket se ut! Och det är käre läsare inget unikt exempel vi tagit, det förekommer dagligen!
Så här har de lågavlönade bussförarna det året om beroende på schemaläggningen, som upprättas av företagsledningen.
Men att inte BL-tomten var vaken och hittade ut till bussdepån i Skene utgjorde för oss en stor besvikelse (och Tranemo samt Svenljunga kan bara instämma). Inte minst för att han hittade till förarna som jobbar åt Vänersborgs Linjetrafik och som befinner sig i samma lokaler som vi på Gästgivaregården i Skene! Grattis på er kompisar! Men även om tomtens julklappar saknades, så är det i första hand ledningens (Borås Lokaltrafik AB) bristande uppskattning av en lojal personals insatser under ett helt år som är den stora saknaden!
Borås Lokaltrafiks bussförare -- Skene Depå

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: