19 januari 2007

Fredagdagskvällen den 19 Januari 2007




Axplock och sandkorn



"Då de anställda har begränsade utvecklingsmöjligheter (läs: inga alls) och små (läs: inga) möjligheter att utöva inflytande på det egna arbetet eller dess utförande finns risk att de utvecklar en negativ självuppfattning och försvagad yrkesidentitet. Detta medför att motivation och engagemang minskar." Skrivet av en professor.

Min A-kasseavgift steg från 1.380:--/år till 4.392:--/år dvs den steg med 218,5 %. Eftersom det nya arbetarpartiet Moderaterna dessutom vill tvångsansluta alla till A-kassan så gäller det nu att vi alla hjälps åt att söka upp alla som fuskar med a-kassan och se till att dom kommer ur systemet fort som fan. Här gäller gammalt hederligt angiveri. Det är ju vi som får betala direkt för fusket. Eftersom jag är ur systemet om några år kan jag spara cirka 3.600:--/år genom att gå ur fackförbundet Kommunal (som i mina ögon knappast har rosat marknaden - utan närmast varit snorkiga då man t ex snällt bett om bättre redovisning i protokollen) och ytterligare 1.920:--/år genom att inte vara dubbelförsäkrad. 3.600 + 1.920 = 5.520:-- - 4.392:- = 1.200:-- i vinst. Se där ja då går det nog runt ett tag till då.

Körde en rolig vagn här om dagen. Kommer på en kolsvart landsväg och så hör jag PLING och blir samtidigt bländad av avstigningssignallampan. Det verkar som någon på verkstaden tyckt: - Dom ser ju aldrig när folk trycker för avstigning, låt oss sätta dit något som verkligen lyser! Och det gjorde man.

Seniorer kan mest i trafiken = rubriker jag gillar.... Sunt förnuft och erfarenhet väger fortfarande tungt, tack och lov.
Polisen skall nu lära boråsarna vad vägmärket på Lilla Brogatan betyder (endast buss i linjetrafik). Kan dom inte ägna lite tid åt Borås Resecentrum också???? Där finns även bussar i ej linjetrafik som inte förstått. Fast jag undrar - finns det verkligen kvar några poliser i Borås?? Har inte sett en sådan på åratal, måste nog vara bortåt 15 år sedan sist. Jag har sett bilen någon gång.....

Det lär finnas gott om jobb om man nu råkar vara byggjobbare, datasnille eller golvkosmetolog? Övriga göre sig icke besvär. Dom övriga är omskolade till bussförare.

Att vi skall få nya vägnamn som adresser är ju däremot logiskt nu när Larmtjänst och Polisens Larmcentral snart sitter som en billig IT-tjänst i Indien. Då måste man ha bra koordinater att gå efter.

Noterade att SJ inte anser det lönsamt att ha en direktförbindelse mellan Borås och Stockholm med X2000. Man kan fråga sig om Borås är lönsamt överhuvud taget? Dax att flytta Borås till Göteborg? Kollektivtrafik är ett svårt ämne minsann. "Förbindelsen" har för dåligt underlag.... Ibland känns det som om Sverige är för dåligt underlag. Tydligen har SJ ställt mycket höga lönsamhetskrav - så höga att dom kommit fram till att det inte lönar sig att köra tåg i Sverige - för dåligt underlag?? (Det bor cir 8 gånger så mycket folk i Tyskland och dom bor tätare)

På senare tid har vägarbeten på det mindre vägnätet blivit fruktansvärt dåligt utmärkt vilket ökat risken för otrevliga överraskningar. Det slarvas i kostnadsjakten.... Pengar är som bekant viktigare än säkerhet.

Varför så bråttom?


Bil, buss, liten som stor
genom Axelfors for
I 90- 100 km många fara
men OBS det är skyltat 70 km bara
Så tänk om ni snälla rara
skulle ta ert ansvar bara
Heder åt Er som håller ut och kör lugnt

- - - - - -



Flyttar


Länsarbetsnämnden flyttar till Göteborg.
Polisen har flyttat till Göteborg
Försäkringskassan har flyttat
Skattemyndigheten har flyttat
ALLA har flyttat bort från landsbygden
Snart går 100 % av all kollektivtrafik i Göteborg den också.
Vi RADERAR ut den olönsamma landsbygden......

Motorcyklar


Statens uppfinningsrikedom för att berika statskassan känner inga gränser. Så kommer ytterligare en pålaga på fordonstrafiken vars intäkter sedan går till helt andra områden i budgeten än de trafikrelaterade. Tänk om samma kreativitet funnes för att lösa de verkliga problemen - då funnes de inga längre.

Borås Lokaltrafik


Man har utbildning inom både färdtjänst och på depåerna kommande vecka, dessutom startar certifieringsutbildning upp under nästa vecka och nu är det depåernas förare som kommer att certifieras.
Jag som jobbar på depå undrar vad det är för utbildning utöver certifieringen (som känns som bortkastad tid) som skall ske vecka 4? Det står ju dessutom kommer.... Vi som är på depå har inte en aning.

Det kommer en ny omgång förare från utbildningscentrum i mitten av Februari. Men herregud det gjorde det i förra veckobrevet också. Hur många skall komma?

Inga tjänstekort för 2007 kommer att delas ut. Behöver du ett så ansöker du om detta hos vår VD. Det är OK att åka mellan torget och garaget, i arbetet, utan kort. Om någon nu tror att det därmed är slut med gratisåkningen i uniform till och från jobbet så är jag rädd för att det kommer att fortsätta som innan. Löneförmån för vissa. Förr i tiden = på 1970-talet ingick årskort på hela landets kollektivtrafik i jobbet... sedan dess har det bara varit utförsbacke. Idag är det bara de folkvalda som åker gratis och skickar reseräkning ändå.

Ingen förare eller passagerare från linje 100 har hört av sig sedan uppropet så dom läser nog inte denna blogg.

Åter till Hemsidan
Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: