04 januari 2007

Onsdagen den 3 Januari 2007




Farbror Sid, nu har det hänt grejor. Stationsvärdarna har nu fått reflexvästar så att dom skall synas bättre. Dom skall visst få egen lokal i Borås Resecentrum också. Västtrafiks försäljningsställe på Borås Resecentrum har lagts ner som ett led att minska kontanterna på regionbussarna, så nu tar Stationsvärdarna över del av dessa lokaler -- kunde dom inte tagit över biljettförsäljningen också? Swebuss andel sköts av Pressbyrån, så icke Västtrafiks --- inte ännu i alla fall.

Snöfritt är det förvisso ännu, men för den skull inte halkfritt. Underkylt regn, underkyld dimma och nattfrost gör busslivet fyllt av överraskningar.

Vad är externa konsultkostnader? Misstänker att det är en annan term för förskingring eller muta. Jag får i alla fall aldrig ha externa konsultkostnader, vilket jag tycker är orättvist. Fast vi hanterar å andra sidan för små summor pengar. Får väl söka mig till bransch med bättre.

Propagandan för ökad vinkonsumtion 'av hälsoskäl' har ökat påtagligt efter EU-inträdet. Inget för en luttrad busschaufför. Bort med sprit, snus och tuggummi.

Midvinternattens temp är mild, vägarna gnistra och glimma.

Att företagsledningen ordnar lite 'privata' julaktiviteter skiter jag i, att dom tycker att dom jobbat så hårt att dom måste unna sig det skiter jag i ---> för utan dessa ej uppskattade förararna skulle inte speciellt många bussar rulla överhuvudtaget. Det är en märklig värld vi lever i.

Har inte riktigt fått klart för mig hur många bussar som det small smällare i vid nyår. Själv klarade jag mig med ett nödrop. Det var några företagsamma ynglingar som försökte kasta in sådana i Hillared -- man skall vara tacksam att deras förmåga att pricka var dålig. Hillared har tydligen begåvats med ett antal föräldralösa barn för tillfället. Tidigare var det Sexdrega som hade ett antal föräldralösa "lågåldrare". Några finns väl kvar på hårt trimmade EU-mopeder.

En annan kul observation har dykt opp: Våra kunder förväntas besitta viss IT-kunskap och Västtrafik berättar vitt och brett om sin hemsida. Den andra sidan av myntet är minst lika förvånande. Bussföretagen (i vart fall BL) har uttalat att man inte anser att IT-kunskap är något som krävs för att fullgöra sitt arbete som bussförare. Man kan nog lugnt påstå att här föreligger dubbla budskap. Speciellt som det mesta av Västtrafiks information till förarna också finns på Internet.
Det som aktiverade denna tankebana är när BL skickar ut information via e-post till sina depåer i ett filformat som den installerade maskinvaran inte stöder. Då blir informationen sannerligen meningslös. Innehållet sa dessutom att åtgärden skulle ske omgående, men den kunde aldrig ske för ingen kunde läsa innehållet i filen. Det är ett av de konkreta resultaten av att förarna inte behöver IT-kunskap för att göra sitt jobb.
Sedan inträffar det märkliga att förarcertifieringen är helt datorbaserad, (vi är inte certifierade, men klarar att köra buss ändå) men förarna behöver inte ha IT-kunskap för att klara jobbet.
Sedan har visst BL köpt in ett datorbaserat system för felrapportering av bussar. Vem skall knappa in på det när förarna inte behöver IT-kunskap?
Jag fattar inte ett smack.....


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: