06 februari 2007

Tisdagen den 6 Februari 2007




Tisdag är fridag just denna gång



Apropå certifieringsinledningen så snackas det om studiecirklar och det verkar verkligen seriöst, sanningen är dessvärre något trivialare. Vi får en dag där vi går igenom en grön bok som vi därefter får i läxa. Det är skillnad mot förarna i Skövde nedan....

Utbildningscentret för kollektivtrafik AB har fått i uppdrag att vidareutbilda 50 bussförare i Skövde. Focus skall ligga på kundbemötande och syftar till att öka förarnas kunskap om hur de skall agera i vardagen för att tillmötesgå kunderans behov och önskemål, men också visa förarna på deras egen betydelse för företagets framgång. Låter mycket tjusigt! Dessa förare kör alla under Västtrafik symboler. Låter lite som certifiering....
Är det någon mer än jag som anar ett problem bakom de vackra orden? Det förefaller som om ett flertal av dessa förare inte valt jobbet frivilligt. Det var nog mer det som fanns kvar att välja på.
Jag undrar om detta faktum kan vara en faktor som ligger kollektivtrafiken i fatet - förarna bara längtar efter att få byta till rätt arbetsuppgifter - att köra buss är bara ett sätt att få mat för dagen.


Vi har fått ett kul 'problem' som växt fram över åren. Vissa resenärer kräver att Du stannar mellan två hållplatser och gör Du inte det skriver dom och klagar hos Västtrafiken. Kunden är ju kung. Och för egen del är det som regel inget problem. En av dessa osynliga hållplater är den vid Naturbruksgymnasiet som kan ställa till lite problem vid vissa tider på grund av annan trafik.
Apropå hållplatser så är kvalitén på de uppsatta turlistorna/tidtabellerna av usel typ. Snart är inte en enda lista läsbar. Dom krullar ihop sig och lossnar från fästen eller bara upphör att finnas... Fast det är läcker om det är en snygging som skall kolla tiderna och tabellen befinner sig i trottoarnivå.

Avgång från Svenljunga 05:10 och beräknad ankomst till resecentrum 06:01 (hastighet genom hela Aplared cirka 40 km/tim för minsta möjliga obehag). Många skall sedan vidare med linje 100 klockan 06:05 och man har totalt glömt bort att det även går en linje 100 klockan 06:25 och ett tåg 06:42.., men stressa är livet.
Skillnaden hittar man på helgerna då det är många sällanresenärer som behöver mycket service, då borde tidtabellerna ha andra omloppstider. Fast det jag hörde sist var att man tar bort håltiden på helgerna och gör dessa tjänster ännu kompaktare i akt och mening att spara pengar. Minns att linjerna 350/360 & 301/302 samt 303 går med 3,9 miljoner i förlust per år och det är pengar inte personal man räknar.

Vi kan ju via BT sidan 4 konstatera att en av våra trafikledare längtar efter att byta jobb. Han vill bli polis kan man förstå. Han dyker ofta upp i dylika sammanhang. Kolla själv! Gårdagens BT var det.... Noterade att vederbörande för att tag sedan hade ~hade gått i väggen~.

Västtrafiks nya annonskampanj är säkert fyndig, men jag som bussförare fattar inte riktigt hur den skall få bilister att välja bussen. Vi få hoppas att jag har fel och Västtrafik har rätt, men de senaste siffrorna jag såg från resandefrekvensen var tyvärr rätt dystra. Dom pekade åt golvet till och det uppskattade jag inte....
Vi kanske en mer handgriplig metod.
Fast vi kommer att få motstånd av Borås Kommunstyrelse som vill sälja billiga gasbilar till boråsarna. Okey - men då vill jag ha egen bussgata in till Borås Resecentrum. Jag vill komma före bilarna in till stan.....

Som nuvarande system fungerar förväntas Du gå och jobba även om Du är sjuk och hur kul är det....Lagar och avtal strider lite grand mot varandra och det uppstår oljud...:-).
Rapporter påstår att antalet sjukdagar har gått ner när kraven hårdnar...vilket då antyder att det tidigare har förekommit fusk. Ur en annan synvinkel dyker det säkert upp folk på jobbet som absolut inte borde varit där och som kanske rent av är en trafikfara (antingen det är en bussförare eller en bilist). Kan också notera att försäljningen av lugnande medel stigit och att antalet trötta svenskar ökar dramatiskt. Antalet personer med sömnstörningar ökar och egentligen är det inget konstigt med det. Vår biologiska klocka har aldrig ens hört talas om delade pass och skiftsgång och når till sist vägs ände. Hela vår livsmiljö är egentligen onaturlig för oss och kravet på stegrande prestationsökningar ökar givetvis också utslagningen av individer. I naturen blir den utslagne någon annans mat - hos oss ett fall för sjukvården.

Visste Du att linje 303 går mellan Skövde och Tidaholm eller var det mellan Tingarör och Borås - med andra ord finns det många linjer med samma linjenummer inom Västtrafiks trafikområde och det underlättar inte ett systematiskt tänkande om hur linjer går kopplat till linjenummer == mest för att det inte verkar finnas någon sådan koppling.

För övrigt går det en linje 400 Skövde-Tibro-Karlsborg. Den är återigen en stökig nattbusslinje med problem. Där spriten går in går vettet ut. Det är ju trist att inte det R-märkta ungdomarna inte uppskattar ett enkelt sätt att ta sig hem på nattkvisten utan måste tvinga fram ett stopp i nattrafiken. Löjligt faktiskt.
Som motvikt skall alla som fyllt 75 år få åka gratis i Skövde..det är ju en bit kvar men men..

Länstrafiken i Kronobergs Län har beslutat att alla bolagets bussar skall ha övervakningskameror inom ett halvår till en kostnad på 60.000:--/buss och 150 fordon..jisses vad pengar för att hålla buset stången. Sluta köra nattrafik blir det billigare....

Västtrafik har en sida på nätet som heter Körpunkten och det är nog bland de mest inaktuella platser på Internet man kan finna. Men det kan ju finnas logik i detta eftersom sidan vänder sig till förarna. Det är den grupp man i praktiken informerar sist om man ens bryr sig om att göra det. Sidan på Internet befinner sig i alla fall på medeltiden... Kolla själv www.körpunkten.nu....lösenord och så vidare skall Du veta själv för det lämnar jag inte ut här.

En sak slog mig plötsligt. Vad kommer att hända med kollektivtrafiken när vi får 9 regioner och därmed endast nio (9) trafikhuvudmän? Det finns ju inte sååå många bussföretag i detta land som klarar av att köra buss i större sammanhang och genom uppköp och avveckling blir dom färre.
Har någon läst eller sett eller på annat sätt upplevt att branschen någonsin utsatts för en rejäl granskning. Skulle inte tro att den är snövit om man skrapar på ytan!

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Det kom brev:
"Tack vare vårt snille till trafikchef fick vi i veckobrevet kännedom om Din förträffliga bloggsida. Jag bliv sittande i flera timmar och läste häpen igenom alla inläggen från och med dag 1. Just precis den motvikt och verklighetsanknytning vi alla behöver och det var som att få läsa sina egna tankar. Någonstans i de tidiga bloggsidorna skriver Du om att gå någon skrivarekurs. Glöm det. Det är bra som det är och det enda jag önskar är att du sätter fnuttar (" ") före och efter det du citerar -det blir då lite enklare att fatta om Du menar jag som du själv eller "jag" hos den du citerar."


Jag kan inte annat än hålla med - vår nuvarande trafikchef är verkligen duktig - till skillnad mot andra som innehaft posten tidigare. Fast jag är inte så säker på att Du menade så, men det gör jag...:-)
Ordvalet kan kanske vara lite direkt ibland, men å andra sidan är risken för missförstånd rätt liten.


"Bry dig absolut inte om mina åsikter, jag tycker nog att din Blog skall vara helt öppen och inte slät...Kör du precis som du gjort hittills..

Inga kommentarer: