17 februari 2007

Lördagen den 17 Februari 2007




Minsta gemensamma nämnaren


Ibland kastar man sig ut på djupt vatten för att se om man kan simma. Jag gör det nu. Så här ligger det till:

Fotbollsfanatiker står och skriker hatramsor på Borås Arena - men fotboll beskrivs ju i militära termer (som krig alltså) - en massa människor blir förvånade över dessa hatramsor.

Via radio, press och TV får man veta hur eländigt det är på en stor del av de svenska skolorna. Man mobbar varandra, pinkar i taklampor, hotar lärare och andra elever. Man har ett slags utpressningssystem som kallades för bötning eller nåt ljudliknande. Situationen beskrevs som anarki och på vissa skolor har man varit tvungen att kalla in polis.

Samma medier rapporterar om hot och våld mot personal inom kollektivtrafiken.

Vad är den felande länken? Jag tror att en del av förklaringen ligger här.

Om någon inte följer reglerna på våran lilla depå så drabbar det ju de övriga på ett eller annat sätt. Det finns en gemensam värdegrund (regler om man så vill) inom depån med anknytning till gemenskapen.

Vi har också en gemensam värdegrund när vi kör bil eller buss - trafikreglerna. Om vi inte hade denna gemensamma värdegrund utan alla hade sina egna trafikregler skulle det bli kaos på vägarna.

Vad är egentligen nationalitet? Vad är det som gör att vi kallas för svenskar - vad är de gemensamma nämnarna? Jag tror att mycket av de våld & hot som idag finns beror på bristen på en gemensam värdegrund. Någonstans måste det finnas en minsta gemensamma nämnare - för vi måste väl i alla fall kunna kommunicera med varandar utan att ta till hot och våld.

Till och med förarcertifieringen är ju en pusselbit i den gemensamma värdegrunden - främst för yrkesverksamma inom kollektivtrafiken.

Saknas tydliga och av alla accepterade regler blir det med automatik konflikter. Lagar är ju ett sådant regelverk som vill uttrycka en stats gemensamma värdegrund - resten regleras av oskrivna regler - ett exempel är vett och etikett (eller vanligt hyfs).

Där gick jag iland, men jag får väl ducka.....

Jag har ju åter fått veta att vår depåtrafik kostar mer än den drar in och att vår VD har lagt ut ett incitament som går ut på att om vi, hela företaget, sparar på drivmedel så dinglar en morot i andra ändan. Därför är det lite intressant när orsak & verkan inte riktigt går ihop. Vad menar jag? Jo när vissa förare tar bussen med sig hem på raster eller åker till Knalleland (eller något annat ställe) för att gå och handla så verkar inte orsak & verkan funka.
Ops! Där får jag huvudet avhugget om någon läser den biten.

Jag noterade att man bytt reservlagledare på en depå. Grattis! Fast personligen ifrågasätter jag nyttan med dessa figurer. Ordinarie lagledare har av företaget, helt korrekt, tilldelats en viss status, fått vissa förmåner, och de har gått ett flertal utbildningar för att kunna sköta sitt uppdrag. Punkt.

Reservlagledarna har fått/får noll, zero och kan då givetvis inte klara samma jobb - han/hon har aldrig kommit ens i närheten av den kompetensutveckling som lagledaren fått.

Personligen har jag järnkoll på detta. En gång i tidernas gryning var jag dum nog att söka en utlyst tjänst som lagledare, men bedömdes artigt inte vara tillräckligt kompetent (och det är ju inget att säga om det). Men jag fick samtidigt veta vart ribban skall ligga och med den kunskapen kan jag lugnt säga att reservlagledare saknar både status och stöd hos företaget. Men nog om detta.

Bästa BL det gör ingenting om Ni släpper ut en massa koldioxid i luften! Det finns nu företag i Sverige som ser till att Ni blir miljöneutrala. En av metoderna är tydligen att man först räknar ut hur mycket koldioxid Ni släpper ut på t ex ett år och sedan räknar man ut hur många träd det går åt för att neutralisera utsläppen. Fast man får betala en slant förstås.
Något religiöst samfund kör/körde med avlatsbrev - och dom var inte heller gratis. Inget är nytt under kjolen!

Förarnytt från Västtrafik tar bland annat upp problemen med stående på Linje 100 och att antalet sittplatser inte räcker till. Man håller på att samtala om en lösning av problemet -- problemet heter nämligen pengar. Har man en avtalskonstruktion som innebär att man inte vinner på att sätta in extra fordon - så har man ingen anledning att göra det och förlora pengar. Det förekommer mängder av morötter i avtalen - en del är lite för smarta. Märkligt nog så framkommer inte dessa pikanta detaljer i press eller annan skrift.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: