21 februari 2007

Tisdagen den 20 Februari 2007




Först en liten notering i marginalen: Inslaget om "minsta gemensamma nämnaren" var alldeles för djupt och svår att greppa. Begrepp som gemensam värdegrund var på tok för komplicerat. Måste skärpa mig och hålla mig till mer vardagsnära ting.

Att det är skillnad på folk och folk även inom vårt företag framgår av ett papper med rubriken "Baslöner......" Där framgår att förare anställda vid Borås Depå (dom som inte städar & tankar sina bussar -- dom som inte hanterar gods -- dom som inte ens byter glödlampa själv på bussen eller kollar kylarvatten, olja och spolarvätska) dom ska ha högre lön än depåförarna som har betydligt mer ansvar för själva fordonen.
Snacka om vilka facket lyssnar på........inte är det oss i alla fall...vi är en för liten grupp helt enkelt och inget att räkna med.
Jag råkade nämna detta med extra arbetsuppgifter utöver linjekörning vid mötet med VD men det tystades ner av någon anledning....skumt.

Men å andra sidan har vi som kör buss en helt felaktig utbildning...om man skall tro Partille Kommun. För att handlägga kollektivtrafikärenden krävs nämnligen högskola med beteendevetenskap, samhällsplanering och social omsorg. Har Du dessutom kunskaper i kvalitetsutveckling är det ett plus. Där kommer man inte långt med lite praktisk erfarenhet inte.
Apropå köra så undrar jag vad Schenker Logistics har för undantagsbestämmelser. Deras bilar är i vart fall inte hastighetsspärrade och dom har helt egna trafikregler som helt skiljer sig från de som vi andra fått lära oss. Jag är övertygade om att dom har specialavtal med Polisen också för dom sänker inte ens farten på 70 sträckor, vid utfarter och andra känsliga områden. Att t ex en buss bör släppas ut från en hållplats på 50-sträcka gäller absolut inte Schenker Logistics.

Fast nu skall vi lägga in en tupplur i de delade passen - som ett sätt att minska risken att dö i hjärtsjukdommar. Vetenskapen kan nu bevisa att en liten tupplur är rena hälsokuren. En halvtimma mitt i arbetspasset är dunder...vart finns närmsta vilorum? Fast har vi råd med detta???

För övrigt skall det bli lättare att resa kollektivt mellan Smålandsstenar - Gislaved - Gnosjö - Värnamo - Reftele. De nya "Krösabussarna" skall rulla på försök i två år. Smart att ge en busslinje ett slogannamn. Kan vi som kör 302/360 få heta Knallebussarna???

SJ vill belöna trogna resenärer -- är det något som Västtrafik vill ta efter? Idén verkar hämtad från handelns kupongsamlande och bygger på att samla poäng. Ju fler poäng ju bättre belöning - så poängen är poängen om man så vill.

Det här med vägskyltar som säger "DU KÖR FÖR FORT" är nog i vissa fall ett humanare sätt än fartkamror på vissa platser. Det är i alla fall mindre provocerande.

"Hur mycket kränkande ord får man använda mot bussföraren" känns som en aktuell rubrik med tanke på den aktuella skoldebatten.... Det är ju kollektivtrafiken som tar över barnen när skolan är slut för dagen. Även de som kallar rektorn för ............ och bränner papperskorgar och pinkar i taklamporna och mobbar sina skolkamrater. Den debatten är inte lika synlig i pressen - märkligt nog. Det är för övrigt märkligt hur mycket överskottsenergi dessa ungdomar har efter en 'hård' skoldag. Kanske var inte innehållet i skoldagen tillräckligt engagerande.

I förarnytt sjuhärad nr 1 2007 läser jag ordagrant: "Bussen är tryggast på vägen". Det tror f-n det. I skogen eller på åkern passar den absolut inte... och med tanke på dagens väder så kändes det bra tryggt attt stanna kvar på vägen......den rubriken var inge bra.

Så har ett nytt nummer av fruntimmerstidningen KA utkommit och där får jag lära mig allt om smink och make up vilket numera av allt att döma är viktiga fackliga frågor. Det hade jag ingen aning om, men så har jag aldrig gjort make-up på mig själv i hela mitt liv. I tidningens ledare handlar det om fackligt medlemskap och rätten till att vara med i fackets a-kassa (att det finns den fristående alfa-kassa nämns inte). Sedan inne i tidningen har man gett upp och medlemskap i kommunal och medlemskap i kommunals a-kassa är inte ihopkopplat längre....Fast någonstans är det någon som är fel ute...för jag har har varit medlem i kommunal länge, men jag har aldrig varit medlem i deras a-kassa.....sug på den Du. Fast nu skall man visst inte gå ur den kraftigt fördyrade a-kassan utan istället köpa till en tilläggsförsäkring som skall täcka upp försämringarna. Jag ger mig f-n på att finansministern äger det försäkringsbolaget.

"För att leva upp till EG-förordningen....." (????) gör vi inte det..... Facket hävdar i alla fall det och regeringen föreslår ändringar.... vad skall en fattig bussförare tro.
När det gäller EU och nationella regler är förvirringen ibland total....och informationen runt detta är inte saklig utan färgad av politisk eller facklig ståndpunkt. Jobbigt.....

Det kom ett mail:
"Jag vill inte att färskingar ska känna sig nedsablade och beskyllas för alla fel. Det måste in nya förmågor efter alla som slutar för t ex pension och jag hävdar med dårens envishet att vi hjälper dem inte med offentliga hugg, slag och bannor utan de ska varligt tas om hand och vidareutbildas med så pass mycket diskretion som behövs för att varken de eller gamla förare ska behöva skämmas för ofrånkomliga fel i verksamheten."
Bingo - jag hävdar alltså att det inte är den som kommer ny till företaget som bär ansvaret utan de som sköter utbildningen. Det är där det brister. Det är inte bara linjekännedomen som det brister i, radiokunskapen verkar också vara lite si och så med när man lyssnar på kommunikationerna (fast vår VD som ständigt lyssnar har de facto inte reagerat på den dåliga radiokulturen ännu). I övrigt har jag aldrig varit i direkt kontakt med företagets utbildningsavdelning. Jag gick en "genomgång" inför certifieringen - och jag blev föga imponerad. Men det är ju trots allt fragment av verksamheten så man skall akta sig för att dra för stora slutsatser av detta.

För att nu ytterligare påskynda nedläggningen av Svensk Glesbyggd (registerat varumärke) så har vår kära regering beslutat att helt lägga ner Svensk Kassaservice. Det behövs nämligen ingen service i Svensk Glesbygd(registerat varumärke). Och år 2010 skall ALLA i Sverige ha bredband -- lite sent påtänkt -- för då är minst 10 - 15 orter i regionen redan raderade från kartan...Och det var ju endast ett förslag från PTS. Kollektivtrafiken är redan borta från dessa orter och om dom har tur finns det närtrafik för de sista kvarvarande och åldrande resterna.

Det kom ett annat mail (det kommer en hel del, men alla hör inte hit).
"Att få ett sådant mail som detta betyder att någon bryr sig och det är viktigt. Däremot din nästa fråga, om än outtalad, varför jag inte svarar på dem kräver ett längre svar Jag är idag ansvarig för driften på en fabrik med många anställda. Detta arbete innebär förstås många kontakter både internt och externt. Jag får minst 25-50 mail om dagen. Jag har varken tid eller ork attengagera mig i kedjebrev eller fyndigheter om skillnaden mellan män och kvinnor. Min privata mail drabbas givetvis av detta. Jag får samma skämt och roliga bilder från mina privata vänner, men jag orkar inte engagera mig i dessa heller. Jag mailväxlar med flera av mina vänner om ditt och datt, och det är ett rentnöje att läsa och skriva och sådant som jag tycker är intressant och viktigt. Du skall ha helt klart för dig att jag läser din blogg med största nöje. Dina iakttagelser är både skarpsynta och välformulerade och helt klart roande att läsa. Udden i texterna är inte alltid särskilt dold, snarare tvärtom, ofta en saklig och välgrundad kritik mot kortsynta politiker och driftansvariga i bussbranschen."

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: