12 februari 2007

Måndagen den 12 Februari 2007




Kvällsvecka 1 börjar idag.....



Ex-ministrar får lön utan att jobba ----- när får jag det???????
Chef sparkad får lön ändå....???
Men när jag skall få lön för att göra ingenting är dolt i mörker - och jag måste vara datoriserad och ha tillgång till Internet för att kunna knappa in www.forsakringskassan.se. Vi som bor utanför stadens bredbandsnät vet att modem, ADSL, fiber, radiolänk med fler begrepp är rymdspråk som man drömmer om. Bor man utanför tätorterna får Västtrafik, Försäkringskassan och allt vad dessa lata instutitioner nu heter acceptera att man inte har tillgång till Internet -- och råkar man dessutom ha oturen att vara lite äldre vet man knappt vad en dator är.

Rondellhundarna blir fler och fler....:-) och TÅGET är bäst på persontrafik. Jag trodde det var bussen som var mest anpassningsbar och tåget som stod för de lååånga resorna.
Bussar skall mata fram till tåg och bussar skall serva från tåg. Men då krävs en helt annan ägarbild och samarbetsvilja och den nuvarande splittringen duger inte. Lite för mycket revirpinkande för min smak.
Detta kan exempelvis belysas av reglerna för nattrafik med tåg till Norrland. Man får inte konkurrera med trafik som upphandlats av Rikstrafiken eller länstrafikbolagen.
Vid årskiftet 2006/2007 avreglerades nämligen nattågtrafiken. Trafiken anses olönsam, men samtidigt viktig för trafikförsörjningen.

Är det någon annan än jag som undrar när vi får uppkopplade datorer i bussarna (skit i att Du aldrig hinner använda den). Det är mycket hänvisningar till www.vasttrafik.se nu för tiden och alla har självklart en dator i fickan (???). Men det är inte långt borta å andra sidan. Dagens yngre är fullproppade med teknikprylar och i många fall inte ens kontaktbara utan att dom först ha plockat ur grejor ur öronen.
Man kan undra hur många som skall förolyckas innan man blir medveten om att det också är farligt att gå omkring och vara frivilligt döv. För övrigt är Västtrafiks hemsida ofta oaktuell.

Några höjdare: "

...resenärernas synpunkter och önskemål skall utveckla och förbättra verksamheten".
Jag hoppas att ingen 'går på' en sådan grej. Det är kommunernas ekonomi och de allmänna stora resandeströmmarna som styr -- följ pengarna alltså.

"Eftersom Du ansvarar för säkerheten för många människor måste Du vara i fullgod kondition när Du sätter Dig bakom ratten." Inte ett ord om trötthet eller vilotider - begreppet nämns i en citerad lagtext - annars finns ämnet inte med i texten alls. Däremot snack om alkohol (skiter jag i för jag dricker inte smörjan) och droger (har läst om det i dagspressen och varit på info hos polisen i Gbg några gånger - annars okänt ämne som jag aldrig personligen varit i kontakt med).

"...en rökfri miljö gäller självklart även för kollektivtrafiken"
Det måste blivit ett tryckfel här. Det ska väl ändå stå tobaksfri miljö. För idag fylls bussarna med portionsförpackat snus och det är inte ett skit bättre. Illa luktar det och inte är det speciellt trevligt att ta i heller. Vete katten vilka sjukdomar hanteringen av dessa små stinkbomber kan överföra. Från företagets sida har vi bara kommit till spyor och blod ännu - och då endast i stadstrafiken.

Destinationsskyltning är viktig, fast jag har noterat att i vår trafik spelar det nog ingen roll för 'mina' kunder kliver lika glatt in i en buss skyltad Ej i trafik som en som är skyltad med en destination. Det förekommer också att man ramlar in i en buss skyltad t ex Mjöbäck och undrar när vi går till Borås...så jag vet inte om det är så viktigt...

Vid inre säkerhetskontroll skall man bland annat kontrollera så att rutorna är hela...Det var nog dagen riktiga fullträff. Dom bussar som har hela vindrutor är lätt räknade....Vindrutetorkarna kollar Du (2) två gånger. Först vid den inre säkerhetskontrollen och sedan vid den yttre säkerhetskontrollen. Dom är nog extra viktiga. Solskydd nämns inte ens....

Jag håller på att lusläsa Utbildningshandbok Förarcertifiering i PDF-format så att jag får kladda fritt. Det är egentligen ett cirka 116 sidor långt "Du skall...." Det är inte mycket som åligger andra parter och belöningen är ingen -- det hänger ingen morot och väntar.

En illustration till detta är att Du själv skallta reda på hur linjenätet är uppbyggt i Din region. Det föreligger alltså ingen skyldighet för varesig Trafikhuvudmannen eller Trafikföretaget att delge Dig den kunskapen. Däremot är det oerhört viktigt att Du får information om stegen för en tidtabells tillkomst.
Du får ingen löneförhöjning när Du är certifierad - Du får möjligen sparken om Du inte är det. Du har inga garantier för att Du får nytt jobb vid nästa upphandling. Råkar Du vara 'timanställd' kan Du vara säker på att bli bortkopplad.
Jag fick knappt 14 dagar på mig att bli certifierad och då jobbar vi cirka 10 - 12 timmar per dygn (några undantag finns) och allt studerande skall alltså, som alltid hos min arbetsgivare, ske på fritid. Med andra ord är certifieringen inget urvalsinstrument.

Boken är skriven på uppdrag av Trafikhuvudmannen och det ger väl signaler även det. Delar av innehållet kunde möjligen passa in i förarutbildningen hos de som utbildar till bussförare. Resten är ren och oförfalskad reklam för Trafikhuvudmannen -- kolla mig, se hur bra jag är...


Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: