11 februari 2007

Söndagen den 11 Februari 2007




Det kom ett intressant brev.....

Du tar upp problemet med att förare inte laddar på befintliga kort eller gör nya kort. Vi ser för oss ett stort problem i detta också. På landsbygdslinjerna är det helt fel att inte ladda kort, de har inga Tidpunkter utanför staden. I stadstrafiken förekommer det ofta att föraren hänvisar kunden till Tidpunkten om kunden vill ladda kort på bussen. Detta ställer oss i en besvärlig situation. Kunden har inget färdbevis alls eller inget giltigt färdbevis när vi kommer ombord. Vad gör vi då.

Som vi ser det så beror nog mycket på att föraren inte kan eller fullt ut behärskar att ladda kort. Men kunden kanske inte alls reser till Södra Torget utan skall gå av innan. Skall kunden då behöva åka med till S. Torget och sedan gå eller ta nästa buss tillbaka eller vidare. Det är också lätt att skylla på tidspress, men skall kunden lida två gånger för detta. Dels för att bussen är sen och kunden redan sen, dels får kunden inte ladda på kortet utan får gå vidare till Tidpunkten med kortet med ytterligare försening för kunden. De flesta kunder reser alltid i högtrafik när skall de då kunna ladda på kortet. Skylla på växel är också en sak som man gör.

Sedan märker vi att kunder börjar utnyttja att förarna släpper ombord kunder som skyller på det ena och andra för att slippa betala för resan. Varför gör man så, skall kunderna inte betala för tjänsten att resa med kollektivtrafiken, så har vi det tills något annat bestäms av politikerna. Vi brukar ta liknelsen att föraren inte kan gå in i en butik och ta en liter mjölk och säga att jag tar den för jag måste bara ha mjölk nu, det går inte eller hur? Kan eller vill kunden inte betala för resan går det bra att promenera i staden. Vad de andra kunderna säger när det är så enkelt att slippa undan att betala för resan, vi vet att de inte är alltför glada lindrigt sagt, det får vi höra allt för ofta.


I samband med certifieringsutbildningen får man lära sig att det är viktigare att avgå i rätt tid än att sälja färdbevis. Med andra ord är det helt i sin ordning att anlända till Borås Resecentrum (för vår del) och lasta - utan biljettkontroll - och åka, under högtrafik. (Jag gör det aldrig, jag tycker det är ett ofog och ett tidtabellsfel - inte ett förarfel). I VT7:s material står det att läsa en massa vackra ord om fasta försäljningsställen, men verkligheten och texten skiljer sig åt.....
"..Alla biljetter, utom 30 dagarsladdning och tågkort, kan köpas eller laddas upp på bussarna i Borås stadstrafiks linjer, på alla andra linjer kan man även köpa periodkort. På fasta försäljningsställen, (som regel minst ett i varje kommun) kan Du köpa alla typer av färdbevis." Snömos.....Det finns inga fasta ställen i varken Svenljunga eller Tranemo till exempel.


Och sedan ett brev till....

I en av alla viktiga lagar som en bussförare ska känna till Ordningslagen (1993:1617) 4 kap. Ordning och säkerhet i viss kollektiv persontrafik) finns en hänvisning till definitionen av alkoholdrycker i lagen 1977:292, som föreskriver vad som räknas som alkoholdryck.
Denna lag 1977:292 är emellertid upphävd och hänvisning leder vidare till 1 kap 2-7§ Alkohollagen (1994:1738).

I 1 kap 2-7§ hittar man följande:
3 § Med alkoholdryck förstås en dryck som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol. Alkoholdrycker delas i denna lag in i spritdrycker, vin, starköl och öl.
7 § Med lättdryck förstås dryck som antingen är fri från alkohol eller innehåller högst 2,25 volymprocent alkohol.
Ordningslagen 4 kap, 4§ säger att alkoholdrycker inte får förtäras på bussar eller hållplatser och den som ändå gör det får bussföraren (om han har uniform eller märke (?)) avvisa samt/eller neka att åka med, detta gäller även den som är berusad eller störande på annat sätt eller som kan antas bli störande eller äventyra trafiksäkerheten. Detta är en kristallklar lagstiftning som ovanligt nog beskriver vad en bussförare får göra. När lagstiftaren beskriver vad någon får göra handlar det om maktutövning som inte kan ifrågasättas med mindre än en rättslig prövning. Detta betyder att när vi tar ett beslut att t ex neka någon att åka med, på nämnda grunder, kan ingen utomstående kräva ändring av detta beslut. Inte arbetsgivaren eller dennes uppdragsgivare och inte ens polisen. Polisen är skyldig att vid behov bistå bussföraren med att avvisa den störande eller berusade och ett eventuellt felaktigt beslut ska utredas i efterhand.

Allt detta är verkar fullständigt okänt för våra kollegor och det är ju inte så underligt när man betänker arbets/uppdragsgivarens intresse av total mörkläggning. För ett par tre år sedan fanns en liten skrift, Illustrerade resevillkor, som beskrev något av ovanstående. Ursprungligen kom den till för att delas ut till passagerarna men så en dag när jag frågade efter flera på Tidpunkten fick jag beskedet att jag kunde endast få en för eget bruk. Den fick alltså inte längre delas ut. Undrade i mitt stilla sinne varför, men dimmorna skingrades snart när jag tänkt till lite extra och insåg att innebörden av detta. Följ pengarna säger jänkarna när något skumt verkar vara på gång.

De i särklass mest inkomstbringande turerna är fredag och lördags-kväll/nätter när vi proppar bussarna fulla med påtända, störande och berusade passagerare. Ordningslagen ger oss full rätt att neka dem att åka med och vi har vår fulla rätt att vägra köra packet! Spelar ingen roll vad TFM än säger. Arbetsgivaren och facket(!) är noga med att förklara alla våra skyldigheter men nämner inte med ett ord våra rättigheter och detta kan vara en av förklaringarna till att nattrafiken går överhuvudtaget. Andra orsaker är naturligtvis att det finns förare som behöver inkomsten och de som är rattkåta nog att köra gratis om nu någon begär detta. Det är med sorg i hjärtat jag ser hur Västtrafik välvilligt (läs girigt) upplåter nattbussarna till alla de ungdomar som nu går ned sig alkoholberoendets träsk. Här har de en fredad plats för sitt supande.

Det är ett moraliskt bottennapp att bedriva denna trafik med allmänna färdmedel som vi ytterst finansierar med skattebidrag (630:-/år av varje skattebetalare i Borås) som egentligen ska betraktas som ett ständigt ägarbidrag med tanke på att det faktiskt är vi skattebetalare som äger företaget. Ingen annan!


Ett mycket intressant brev som behandlar samma tankelinje som jag själv är inne på. Eftersom vi de facto tillåter alkohol i och kring kollektivtrafiken så skrämmer vi också samtidigt bort den 'vanlige' resenären. Även när Borås stolta fotbollslag skall spela hemmamatch skall vi se mellan fingrarna med både det ena och det andra och alla kan inte se på fotboll utan ett par starka innanför västen. Skulle matchen sluta i förlust dyker det upp sura, fulla och grälsjuka personer bland de så kallade supportrarna.
Jag tycker nog att det kan vara på sin plats att åter höja ribban för flertalets trivsel på bussarna oavsett tid på dygnet. Texterna runt certifieringarna talar om service och kundkänslor och en massa fina ord utan innehåll och mening i verkligheten. Det blir lätt problem när verkligheten gör sig påmind.


Detta är jättesmart - bedöm själva:
"Om passagerare ställer frågor som tar lång tid att svara på och som kan leda till att Du får svårt att hålla tidtabellen är det bättre att Du ber att få återkomma med ett svar lite senare (när då???). Försök i stället att lösa problemet under resans gång genom att ta hjälp av trafikledning, tidtabellsupplysning eller liknande" (sidan 73). Nu backar vi lite (sidan 64) "Tänk på att trafiksäkerheten alltid ska komma först och att Du därför ska använda mobiltelefoner och kommunikationsradio så lite som möjligt under färd. Bristande uppmärksamhet kan leda till misstag."

Är det någon som sett vart skylten 'samtal med föraren under färd förbjudes' tagit vägen?

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: