22 februari 2007

Onsdagen den 21 Februari 2007




I går (Tisdag) skulle ALLA göra dagsavslut på Hajen på grund av någon större systemuppdatering. Vi på depå gör alltid dagsavslut... så nu undrar jag lite naivt -------- hur gör dom andra? Har nämligen noterat att man i Borås tydligen endast gör förarbyte alla tider på dygnet.

Det har kommit upp några frågetecken de sista dagarna. Ett är varför 302 mellan Svenljunga och Älvsered inte trafikerar Örsås. Som det nu är får alltid någon möta upp med bil för att passageraren skall komma in i samhället. Om vi återtog den gamla körvägen genom samhället skulle bussen onekligen trafikera en sträcka där det bor potentiella passagerare och bussen söder ut är dessutom inte någon så kallad snabbuss.
Däremot kan det nog vara lite känsligare att ändra sträckningen på linje 303, även om tidsskillnaden egentligen inte blir så stor. Räknat från Länghem Centrum kör bussen i stort sett hela vägen till Hillared utefter en obebodd väg. Om linjen istället fortsatte rakt fram i Länghem -- i riktning mot Dannike -- skulle den trafikera en väg med gott om boende som alla utgör tänkbara kunder. Linjen skulle komma in i Hillared från ett annat håll och fortsätta som vanligt till Lockryd. Det skulle ge fler möjlighet att utnyttja linjen (möjligen skulle en och annan Länghemsbo motsätta sig detta, men å andra sidan gillar dom inte att åka vägen via Hillared över huvudtaget).

Trots tuffa förhållanden har snöröjarna varit duktiga på att hålla våra vägar öppna - även om det i vanlig ordning är lite knackigt med Aplared & Hillared - har trafiken gått efter tidtabell tack vare dessa lastbilar med plog och saltspridare. Tack för det!
Några som däremot inte hängt med är de som skall ta hand om våra hållplatser så att dom är användbara för kunderna - där saknas mycket...jag vill inte ta sådana ord i min mun.

Ånyo ett försök att minska bilismen med hjälp av gratis busstrafik på fyra (4) linjer varje lördag. Skulle inte bussarna räcka till sätter kommunen (???) in extra bussar. Detta var i Lidköping. Runt Borås åker man buss gratis när Elfsborg spelar hemmamatch... det är skillnad det.
Skillnad är det också på bältesanvändning. I vissa av 'våra' bussar finns bälten på förarplatsen som ingen använder - varför - jo för att dom i praktiken inte fungerar. Några få går att delvis dra ut men går då inte att knäppa fast i andra ändan. Dessa midjebälten är dessutom så illa monterade att man i praktiken inte kan använda dom om man samtidigt vill kunna lämna förarplatsen för att t ex hjälpa en kund.
De få bälten som är monterade på handikapplatser är även dessa i bedrövligt, för att inte säga oanvändbart, skick. Med tanke på polisens pågående bälteskampanj så kommer ju sådana detaljer i focus på något sätt.

Som de flesta torde veta får en buss köra som snabbast med 90 km/tim. Därför har vi som kör buss inte en suck mot de nya tågen som komma skall. 320 km/tim är farter som kan få inrikesflyget att verka stå still i luften. Götalandsbanan står visst först på tur. Kan det vara dags för höghastighetsbussar nu också - för det lite kortare stäckorna - givetvis bilfritt.

FEL YRKE::::: Råkade läsa om TV-profilers löner, det var inte nyttigt för mig, man blir lätt avis då. Det är visserligen ett spann mellan 8,2 miljoner ner till cirka 700.000:-- (men vadå). Det är då man funderar på myrorna i myrstacken.....och så vidare.

LITE VID SIDAN OM ÄMNET.....men aktuellt för mig. Jag tillhör nog gruppen internetanvändare som känner sig lurade på prestanda. Nu är det en operatör som valsar runt i pressen igen och lovar runt och håller tunt. Du skall få 24 Mb och Du betalar för detta men i själva verket får Du kanske 5 Mb.. I mitt fall är jag lovad 2 Mb åt båda hållen men skall vara glad om jag får 50% av detta. Man skall visst kunna klaga hos Post- och Telestyrelsen (PTS) men jag har aldrig kommit till skott. Min kära far sitter med 100 Mb upp och ner...det kallar jag för bandbredd.

Naturskyddsföreningen vill införa kilometerskatt för tunga fordon för att gynna miljön...men som jag ser det gynnar det väl mest statskassan. Det måste väl vara bättre för miljön att ta bort det som skadar den. Om nu diesel- och bensin är så skadligt och etanol är så undergörande - se då till att omgående gå över till etanol. Fast kanske bränsleceller är bättre??
Vart har alla fantastiska motoralternativ tagit vägen? Uppköpta av oljebolagen och lagda i papperskorgen så klart... följ pengarna. Det är samma visa nu också.....fast ingen vill prata om det.

All kollektivtrafik är tydligen inte olönsam.....Öresundstågen är tydligen en godbit att slåss om. SJ har tydligen gått ihop med ett Hongkongföretag och DSB har gått ihop med engelsmännen. Till detta kommer brittiska Arriva och franska Veolia (fd Connex). Cirka värde minst 7 MILJARDER.... Dock stod inte en rad om lokförarlöner och andra villkor, men med de anbudspriserna borde dom kunna få vettigt betalt??? Fast om SJ skall jobba ihop med kinerserna handlar det väl om 4:-/tim (??) Är kinesiska lokförare godkända för trafik i Sverige?....

Till sist vill jag bara säga att man skall vara ytterst tacksam att jag inte sitter som TFM i Borås. Då skulle jag nog skrivit ihjäl sig. Det räcker med det jag snappar upp via radion de dagar då den behagar fungera och det är nog bara toppen av isberget misstänker jag.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: