20 februari 2007

Måndagen den 19 Februari 2007




Det är då själva (......). Men jag hatar att bli kallad egoistisk och bli beskylld för att allt skall kretsa kring mig. I verkligheten är det nog så att det är ytterst lite (egentligen bara mina hundar) som kretsar runt mig.
På jobbet är det inget som kretsar kring mig - så där klarar jag mig - och jag har inga planer på att konkurrera med t ex lagledaren eller arbetsplatsombudet eller skyddsombudet.
Privat har jag i alla år åkt runt och hjälp mina medmänniskor med än det ena och än det andra och inte (......) har dom sagt att jag är självisk. Nu plötsligt har jag plötsligt blivit själviskt sägs det....så jag får väl öva på att vara det då. För trots allt är en idiot en hjälpsam person som inte har vett på att ta betalt -- har någon vis kvinna sagt. Ligger nog nått i det.

Det var i alla fall lite skönt att få avreagera sig och livet går ändå vidare - ingen är oumbärlig - alla är utbytbara. Vissa är bara mer utbytbara än andra.

Vid en träff med vår VD sades det att vår arbetstid på 38 timmar och 15 minuter var kompensation för att vi jobbar 7 dagar i veckan inklusive så kallade lätthelger.

Detta fick mig att börja grunna...Ett förbannat dåligt avtal måste det i alla fall vara eftersom en metallare som jobbar 2 skift (som vi gör) jobbar 5 veckodagar förmiddag och 4 veckodagar eftermiddag. Han jobbar inga helger eller 'lätthelger'.

"Den ordinarie arbetstiden är 40 timmar per helgfri vecka. Om en helgdag infaller på någon av de dagar måndag till lördag (så kallad lätthelg) minskas arbetstiden sådan vecka med ordinarie arbetstimmar som annars skulle ha fullgjorts sådan dag."
De som jobbar 40 timmar i veckan på vårt avtal har alltså ledigt på 'lätthelger' (lätthelger räknas som arbetad tid för dom). Skillnaden mellan 40 timmar och 38.15 är 91 timmar per år vilket motsvarar 3,7 dagar. För år 2007 finns det 12 lätthelger som för de som jobbar 40 timmarsvecka inte behöver jobba.

Om däremot arbetstiden är förlagd till veckans alla dagar med växlande fridagar oberoende av helgdagar är arbetstiden för heltidsanställda i genomsnitt 38,15 timmar. Omfattar den ordinarie arbetstiden inte samtliga 'lätthelger' (helgdag som infaller måndag till fredag) skall denna fastställas i proportion till antalet sådana dagar.
Det är det jag alltid sagt "Slavar kan inte få sparken - dom säljs"

En märklig detalj är att för 40-timmarsjobbarna räknas 'lätthelg' från måndag - lördag, men som för dom som jobbar 38.15 räknas 'lätthelg' från måndag - fredag. Inte ens när 'lätthelg' skall kallas 'lätthelg' har de två grupperna samma räknesätt.

Summan av karemumman är att om Du lyckats få en 40 timmarsvecka så har Du 104 lediga dagar (lördag & söndag) samt cirka 12 extra lediga dagar = 'lätthelger'. Har Du däremot ramlat in i 38,15-träsket skall Du vara glad om Du lyckas få ut ens 104 lediga dagar på ett år. Det är skillnad på folk och folk även i vårt eget trafikavtal. Detta var inte något som vår VD informerade om precis.

Liten matteövning:
Ett dygn = 24 timmar.
Ramtid max = 13.5 timmar
Vilotid minst = 11 timmar

Ramtid + vilotid = dygn
Dygn = 24.5 timmar

"Övertidsersättning utges endast för faktiskt arbetad tid. Tiden kompenseras med 1 timma = 1,5 timmar ledighet. Du kan dock spara max 40 timmar komptid." Var inte heller med på VD genomgången.

I övrigt måste jag revidera min uppfattning om utrustningskrav i bussar i linjetrafik. Solskydd för föraren är inte standard utan tilläggsutrustning. All instrumentbelysning måste inte fungera. Att Hajen skakar sönder i låggolvare skall anses som normalt.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: