10 februari 2007

Fredagen den 9 Februari 2007




Appropå förarcertifieringarna så genomförs provet på en dator i normalfallet och det är helt Okey för min del, men alla har inte datorvana och kan då få det som ett skriftligt prov på papper -- också jättebra.
Men hur tar man hand om den grupp som är mera praktiskt lagda och har lite problem med teoretiska begrepp men hanterar verkligheten utan problem? Alla är ju inte bokmalar.

Om nu någon kapitalt skulle misslyckas med certifieringen så säger trafikhuvudmannen att han/hon inte får köra buss. Då vill trafikföretaget givetvis avskeda vederbörande, men jag har svårt att tro att denna typ av certifiering är laglig grund för avsked. Det är inte en lagstadgad behörighet vi talar om utan mer en pr-grej.
Skall bli intressant att se hur en domstol avgör saken om något råkar ut för detta. Ännu har det inte hänt...men ta i trä....

Jag slutar 00:43 på morgonen och skall vara 09:00 i Borås. Tid att köra hem 20 min --- tid till Borås 70 min alltså går det bort 1,5 timma för att förflytta sig. Cirka tid att vila blir teoretiskt 08:17 minuter men som synes blir vilan i praktiken runt 6 timmar. Sedan blir det möte på företaget och därefter certifieringsprov....
"Ingen ska någonsin behöva köra trött och därmed utgöra en trafikfara" -- utdrag från Vägverkets skrift om kör och vilotider.
Den sammanhängande tidsrymden (vilotid) från den ordinarie arbetstidens slut på arbetsdagen till den ordinarie arbetstidens början påföljande arbetsdag ska inte understiga elva (11) timmar. --Trafikavtalet 2005 - 2008
Via ordet ordinarie går det alltså att manipulera vilotiden.

Nattbussarna mellan Skövde och Karlsborg ställs in --- igen!! Fylla och nedgrisning -- igen!! Jag vll bestämt minnas att detta har skett ett antal gånger innan. Att förarna inte direkt uppskattar situationen forde väl vara solklart. Att ständigt ha vakter med har man inte råd med, men jag undrar om man inte har fel där. Höj priset på resan rejält i området så får man nog råd med det -- det skall kosta att inte kunna uppföra sig som folk. Det är samma princip som att det skall kosta att begå brott.
När jag för många många år sedan körde nattbuss från Järntorget ut till Snipen och Kullavik var principen enkel, packa bussen så full att ingen kunde röra sig. Det funkade - överlass??? Snarare överförfriskade....Detta är cirka 30 år sedan och då hade man inte heller råd med vakter, sa man. Verkar inte ha hänt så mycket på dessa åren - möjligen att poliser numera är en än större bristvara. En fördel hade vi dock mot nu. Vi hade förmansbilar med blåljus som rullade med oss i trafiken hela dygnet och som blixtsnabbt kunde assistera oss om det knep. Kvälls- och nattetid var dessa bilar oftast dubbelbemannade. Sånt finns inte längre...

Visste Du att 1 burk öl (45 cl) av klass II innehåller 4 cl starksprit... Det är med andra ord en snaps i varje burk. Det tar cirka 3 timmar att bli av med spriten ur kroppen eftersom kroppen förbränner ungefär 1,5 - 2,0 cl 40% alkohol i timman.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: