16 februari 2007

Fredagen den 16 Februari 2007




Nyss blev en tågvärd misshandlad på ett tåg mellan Varberg och Borås. Samma kväll hotades en busschaufför sedan han sagt åt några ungdomar. Ungdomarna hotade med att döda busschauffören. Vardagen har blivit råare för både förare och kontrollanter som arbetar inom kollektivtrafiken. När de gäller busschaufförerna i Borås sker det i snitt två polisingripanden varje helg och en gång i månaden utsätts chauffören för hot eller våld som är så pass allvarligt att företaget tycker det är värt att polisanmäla.
Det är bara att med sorg konstatera att samhället blivit mer och mer uppdelat i dom och vi på en mängd plan och att detta föder våldstendenser, speciellt hos de grupper som tycker sig stå utanför. Problemet är ju inte specifikt för kollektivtrafiken - utan mer att det är en drabbad verksamhet. Vi kan ju bara försöka skydda oss - under tiden som åtgärder förhoppningsvis vidtas som avvecklar denna friktion.
Vad man har anledning att fundera över under tiden är hur vi ska skydda oss och vem som skall stötta oss.


"I Göteborg debatteras livligt det bristande underhållet på bussar. Utpekade företag känner sig orättvist behandlade. Många tycker det är skandal att så många bussar med fel av olika slag ändå körs i trafik, trots att förarna lämnar felrapporter. Företagets områdeschef för bussarna säger att: "Vi känner oss djupt orättvist behandlade och manglade i tidningarna. Det verkar som om vi inte prioriterar trafiksäkerhet. Detta är helt fel. Dock har även Göteborgsregionen ett seriöst friktionsproblem (eller är det testoronproblem) som resulterar i skadegörelse av bussarna. Men även om man tvingas skjuta på reparationer av småfel sätts dock aldrig trafiksäkerheten ur spel. De bussar man har ute i trafik är säkra att åka med."
En insändare visar på ett systemfel som inte har med fordonsservice att göra: "Det återstår för företaget att se över sina rutiner om vilka de anställer som förare. En aldrig så felfri buss blir ändå farlig i händerna på en förare som inte bryr sig om trafikregler eller säkerhetsregler." En korrekt reflektion. Bristen på rätt personer till yrket har lett till 'tvångskommendering' i flera fall. AMS bidrar med att trycka in arbetslösa i branschen utan annat mål än att förbättra statistiken. Så länge branschen inte kan använda normala urvalsregler kommer denna typen av problem att öka för när fel förare med fel attityd träffar fel passagerare med fel attityd är det bäddat för en konflikt.
I övrigt är det bara att fastslå att samma högljudda samtal om fordonskvalité förekommer i HELA landet och är inte en isolerad företeelse för Borås-området eller Göteborgs-området. Orsaken är nästan alltid den samma. Se nedan.


Hur skraltig får en buss bli?
"Åker ofta buss mellan staden och hemmet. Förvånas över hur usla bussarna är, det saknas säten, bussarna går inte fortare än 30 km/h och klarar inte ett uppåtlut...Förfärligt. Södertälje kommun måste vara hårdare mot SL, inför miljözoner så att de inte kan köra dessa kassa bussar i vår kommun. OM jag nu försöker tänka miljö då är det inte kul att hamna i en buss där det är rent otrevligt att åka. Varför ska de som åker kollektivt (detta gäller även pendeln) behandlas som boskap?"
Jag har nog skrivit om detta ett antal gånger innan. Systemet med upphandlingar och trafikhuvudmän är nog inte så väl genomtänkt och med märkliga avtalsformuleringar så kan det spåra ur ännu mer. Olika typer av 'morötter' som trafikhuvudmannen tycker är smarta slår snabbt bakut - entreprenören har som mål att tjäna pengar OCH vinna avtalet (ibland förekommer anbudsdumpning).

"Stort tack till alla fantastiska förare på buss 700 och 710 som går från Vänersborg till Dalsland. Ni är betydligt trevligare och mer serviceinriktade än några andra bussförare jag mött, och då reser jag närmre 40 mil om dagen..."
Positiva omdömen om bussförare gillar vi som kör - mer sådant.....

Apropå något helt annat - nämligen information - så gav jag och favorithustrun för flera år sedan ut en liten kundtidning. Tyngpunkten blev naturligtvis information kring nya produkter och inte minst beröm. De negativa saker som måste nämnas förvandlades till kunskap för framtida bruk. Det var också bra med fasta rubriker, men det gällde att aldrig upprepa samma budskap för då försvann focus.
Vad syftar detta till? Jo att de veckobrev som företaget skickar ut borde innehålla bredare info från verksamheten. Det borde finnas utrymme för information från våra servicedelar som exempelvis verkstaden, tvätten och smörjhallen för att kanske i förlängningen brygga över vissa kunskapsluckor och ge ökad förståelse för varandras verksamheter.
Om man sedan var mer ännu positiv (positiv är man redan) och kanske i vissa fall mer konkret samt förvandlade dumheter till lärdomar kunde läsvärdet på veckobreven kanske öka. Jag är medveten om att det alltid är roligt att läsa om andras fel och dumheter, men det går att samtidigt förvandla det till något positivt. [ Nej jag hyser ingen önskan i att skriva Veckobreven ].


Snälla och trevliga förare från Borås som hjälper oss på depåerna - tänk på att våra rutiner skiljer sig väsentligt från de Ni är vana vid från stadstrafiken - och respektera gärna detta. Har noterat att det inte alltid är så; tyvärr. Vi är rädda om våra bussar och vårt material i garagen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: