15 februari 2007

Torsdagen den 15 Februari 2007




Idag blev det en sådan där dag då man inte skulle existera - dagen man hoppade över...mest beroende på för kort nattvila (cirka 4,5 timmar). Nåja dagen slutade väl i alla fall och jag har icke rattat någon buss idag. Jag har istället varit på företagets huvudkontor och pratat arbetstid - vilotid och synen på tjänster = längd, innehåll, tider, raster, delade tjänster och dylika spörsmål och jag kan väl säga att jag och vår VD inte alltid har samma syn på saker och ting. Han skall ju vakta plånboken som första prioritet, medan jag prioriterar människan först. Jag vill att tjänsten skall vara mänsklig och inte upplevas som ett nödvändigt måste (om det kan undvikas). Det gör absolut inget om den innehåller flera varianter så att den inte upplevs som monoton.
Har varit hos våra trafikläggare och bollat lite nya idéer - vi får se.

Sedan skulle jag - som någon läsare gissat - skriva provet för förarcertifiering. Efter 4,5 timmars sömn och 3 timmars 'kurs' om vilotider & körtider med mera är man lagom mosig i hjärnan, men det gick bra i alla fall.... kan jag berätta - och som tips för den som ännu inte gjort provet: Här gäller samma sak som när Du kör buss...var väl förberedd och lyssna på kundernas frågor innan Du svarar (alltså läs frågorna noga först).

Det kom ett brev....



"Nästa förare som inte kör in till Ljung station ska nu utkrävas ansvar för att andra inte har gjort detta. Vi får väl då hoppas att det i så fall blir den facklige företrädaren som har ett extraordinärt anställningsskydd och därmed kan ta smällen för att andra inte kör som de ska."
Grundfrågan är trots allt varför så många inte gjort det? I grunden måste ligga otydliga instruktioner pga av kommunikationsproblem i någon nivå. Kanske är körspecen inte tydlig nog så att ALLA förstår. Vi på depåerna har alltid varit noga med att ha körspecar som inte skall kunna feltolkas och har väl lyckats hyggligt tycker vi själva. Det är också viktigt att föraren har fått en god utbildning i linjekännedom - och då inte bara muntlig.

"I Strålkastaren, nr 6/06 sid 3, kunde vi med glädje och stolthet läsa att personalomsättningen på BL har sänkts från 13,2 till 4,5%. Detta bl a tack vare ett tydligt ledarskap. Detta bevisar äntligen att de under perioden höjda lönerna inte har haft ett dyft med den sänkta personalomsättningen att göra! Det var ju bra att vi togs ur den villfarelsen. Detta visar även att våra chefer har ledaregenskaper utöver det vanliga. Med en aldrig sinande ström av hot om avstängning, varningar och "avslut" (sparken) kan arbetarklassen, till synes motsägelsefullt, skrämmas (och troligen piskas) till att stanna kvar, -ja rent av trivas och gå med glädje till jobbet. Machiavelli är tänkaren, som är oumbärlig för dagens företagsledare. Han hävdade att "Fursten framför allt måste ingjuta fruktan." Att själv säga upp sig blir alltså otänkbart i det Orwellska samhälle som nu uppenbaras."
Nu kör jag ju personligen inte i tätorten Borås så jag noterar aldrig denna 'ström av hot'. Från min horisont upplever jag att det finns alltför många förare som borde ägna sig åt andra arbetsuppgifter än ett utpräglat serviceyrke - sedan må jag ha rätt eller fel, men problemet som jag ser det är att det räcker med ett par olämpliga förare för att drar ner hela förarkårens anseende. Därför tycker jag att man måste försöka hålla en viss miniminivå. Jag kan ha åsikter om vår trafikchef och om Västtrafiks certifiering - men syftet med åtgärderna förefaller i mina ögon korrekta - det är metodiken jag kritiserar.
Att omsättningen av personal är låg kan ju rent av bero på en svag arbetsmarknad om man vill vara lite negativ, men det kan ju faktiskt vara så att BL i det stora hela lyft sig i håret och fått en hygglig struktur som tillräckligt många accepterar. Sedan har ju lönenivåerna blivit bättre på senare år och det bidrar. Dessutom skall man hålla en sak i minnet - det finns lögn, förbannad lögn och statistik och vad Strålkastaren anbelangar så är det en propagandaskrift från Västtrafik som man skall läsa ytterst källkritiskt. Ingen på den redaktionen biter den hand som föder dom.
Däremot är det alltid Okey att reagera på sådant man tycker är käpprätt åt skogen.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: