14 februari 2007

Onsdagen den 14 Februari 2007




Förare heter numera trafiktjänsteman.....:-)



Slutet på certifieringsreflektioner........



"En viktig del av Din roll som servicegivare är att ge information och information är färskvara." Det innebär att Du på Din fritid ständigt måste söka efter aktuell information eftersom varken trafikhuvudmannen eller trafikföretaget håller Dig uppdaterad. För övrigt var Västtrafiks växel i Göteborg nere igår.
För egen del vill jag skrota hela Västtrafik & de lokalpatriotiska tankar som det representerar. Till viss del är dessa regiontrafikbolag ett hinder i utvecklingen.


"Om Du inte kan svara på detaljfrågor kan Du ta hjälp av trafikhuvudmannens trafikupplysning." Hur go är den! Det är en buss vi sitter i..och enda hjälpmedlet är en skraltig kommunikationsradio. Brukar fungera när den vill - sällan när vi vill. Det skulle vara kul att få reda på hur man tänkt där - för det förefaller inte finnas någon tanke.

"Att då och då delta i en övningsolycka är ett utmärkt sätt att i konkreta situationer träna dina teoretiska kunskaper" Jag har aldrig en hört talas om att något sådant har arrangerats av varesig trafikhuvudmannen eller trafikföretaget under alla de år jag jobbat med att köra buss - ca 30 år....

Viktigt


Du som förare får endast tala buset till rätta - skall någon avvisas måste Du tillkalla polis eller ordningsvakt.
Jag kan berätta att kvälls- och nattetid dräller det inte av varesig poliser eller ordningsvakter i varken Svenljunga eller Tranemo. Så det får nog bli nödvärnsrätten....
När dikten skiljer sig från verkligheten gäller verkligheten...


Nu blev det krångligt: "Alkoholdrycker får inte förtäras inom ett trafikföretags område eller på dess färdmedel." Med Du fick endast med ord tillrättavisa de som förtär dessa destillerade drycker även när dom på resan i en buss som färdas mellan Tranemo och Borås häller i sig litervis med öl, alkoläsk och sprit. Låter rätt så smart. Varken ordningsvakt eller Polis väntar runt kröken för dom som krökar.

"Sätt Dig noga in i handlingsplanen och checklistan för hotsituationer som Ditt trafikföretag har utarbetat." Genast kastade jag mig över personalhandboken och letade och letade och letar gör jag ännu..... för där står inget om sådant. Däremot skall man anmäla skada på det egan fordonet till företagets försäkringsbolag på fastställd blankett. Hotsituationer har ännu inte nått personalhandboken.

Det genomgående temat tycks vara: -Ta reda på vad som gäller i Ditt område. Det är tydligen svaret på det mesta i den här boken...Undrar om man kan lämna in tidlappar om övertidsersättning för allt man skall göra på sin fritid?

Det jag redan i Måndags noterade angående "Förarcertifiering - Utbildningshandbok" (Låneexemplar - Återlämnas efter provtillfället) stämmer även idag....
Använd sunt förnuft - ta reda på allt själv - och håll koll på vad trafikhuvudmannen vill att Du skall svara (vår verklighet och teorin stämmer sällan).
För övrigt är 90 % av alla tidtabeller trafikfarliga - i syfte att spara pengar.

Teori är när man vet allt men ingenting fungerar.
Praktik är när allting fungerar men ingen vet varför.
På de flesta arbetsplatser har man kombinerat teori och praktik, ingenting fungerar och ingen vet varför.
På vår arbetsplats har vi kombinerat praktik och teori, allting fungerar men vi har ingen aning om varför.

  • Mer än var fjärde förverkligar sig själva genom jobbet - främst kvinnor.

  • Bara 17 procent tycker att jobbet är ett nödvändigt ont.

  • Vi fortsätter jobba om vi blir ekonomiskt oberoende - bara sju procent slutar jobba.

  • Bland unga 18-24 år, ses det som en moralisk plikt att arbeta, 62 procent.

  • 80 procent i åldersgruppen 18-24 år vill göra karriär.


  • Enligt alla uppgifter skall denna certifiering vara giltig i fem (5) år.... men det verkar inte vara helt korrekt. Envisa rykten säger att ett EU-direktiv kräver att vi om cirka ett år börjar från början. Jag har ännu inte hittat belägg för detta.

    - I glesbygd är det inte meningen att man skall köra med låggolvbussar med den mycket sämre komfort de har. Trafikhuvudmännen måste förstå att de hör hemma i tätorter (och knappt där heller på grund av vägbulor).
    I detta sammanhang är det intressant att notera att VTI anser att det finns en hel del att utveckla och förbättra vad gäller både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för bussförare. Inte minst viktigt är att eftersträva samsyn mellan arbetsgivare och förare. Den samsynen lyser med sin frånvaro.
    Förarplatsen skall utformas för att ge en god arbetsmiljö, god uppsikt över passagerarutrymmet och en god servicemiljö i relationen förare - resande. Utformningen skall underlätta samtal mellan förare och resenär liksom biljett- och kassahantering. Buss2000/Förarplats beräknas komma ut under 2007. För som det är nu kan man inte påstå att föraren eller dennes arbetsmiljö kommer i focus. Inte ett ord i certifieringensboken eller de handlingar den hänvisar till nämner något om förarens arbetsmiljö. Inte ens ur biljetteringssynpunkt. Märkligt - jag trodde föraren var företagens viktigaste resurs - men så är det inte.

    Avgastester visar att utsläppen från naturgasbussar och biogasbussar inte är så rena som man tidigare trott. Redan efter några månaders drift minskar avgasreningens effektivitet drastiskt. Något som gör att bussarna
    släpper ut stora mängder oförbränt metan – en växthusgas som är 22 gånger starkare än koldioxid. Slitage och eftersatt underhåll ökar också utsläppen av cancerframkallande partiklar och formaldehyd. Gasbussar är dyrare än dieselbussar men betydligt bättre när det gäller bullervärden och utsläpp av kväveoxider och cancerogena
    partiklar. Bussar som tankas med biogas påstås vara koldioxidneutrala. Men en stor del av den miljöfördelen försvinner snabbt med stora utsläpp av metan. Forskare är förvånade över att kommun efter kommun investerar i gasbussar utan att verifiera hur utsläppen ser ut efter några månader och några år i drift.

    Nu har jag läst så många rapporter kring bussar så nu får jag nog börja sortera begreppen lite igen...... återkommer.

    Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
    Brev till Bancoboy

    Inga kommentarer: