18 februari 2007

Söndagen den 18 Februari 2007




Apropå veckobrev har jag fått veta att vissa ändringar är på GÅNG. Författarna har börjat få in relevant eller underhållande information från såväl den tekniska avdelningen som från depåerna. Dock är dessa instanser ännu ovana vid att någon är intresserade av deras arbete. Lite märkligt kan tyckas. Det krävs ju att alla kuggarna fungerar om vi skall rulla varje dag på året. Fast som en vis man sa: Om man spottar på en sten tillräckligt många gånger så blir den väl blöt till slut.

"Det är alltid Du som förare som ansvarar för att fordonet är trafiksäkert när det körs i trafik." Jättebra info, men det står inte ett ord om vad som händer om jag inte anser fordonet trafiksäkert...lite märkligt är det va? Så skrev jag för någon tid sedan och jag fick svar på tal.

"Internt hos oss är att Du själv äger rätt att stanna fordonet precis där Du är eller att själv besluta att köra vidare till lämplig plats. Hos oss är det du som bestämmer. Dock kan det ju vara så att problemet handlar om väglag och det kan vara så att TLX kan tipsa om alternativ väg --- men, igen DU bestämmer!"
Kan det sägas tydligare - knappask!

"Upphandlingspolitiken är faktiskt under lupp från VT själva och det är klart att man får vad man betalar för i alla sammanhang....även här....och det är förvånande att kvalitet inte har ett större värde..."
Kan jag var på rätt spår när jag påstår att om man upphandlar kollektivtrafik i konkurrens får man också ta i beräkning de avvigsidor som detta innebär. Frågan är då om fördelarna är större än nackdelarna. Här handlar det ju inte om företagsekonomi i första hand utan om en medborgarservice som till viss del är underskottsfinansierad eftersom man vill ha kollektivtrafik även där man aldrig kan tillämpa företagsekonomiska modeller. Det handlar även om att bibehålla en kompetent förarkår som har rutin och kunskap. I nuläget byts den förarkåren ut vid varje upphandling och man hamnar på ruta ett igen.

"Var tredje buss och spårvagn i Göteborg var förra året försenad eller gick för tidigt, har man kunnar läsa i pressen. Dessutom att 10 000 spårvagnar och 5 000 bussar inte kom alls. Turerna ställdes in. För detta sakernas tillstånd finns säkert många goda, förståeliga och ursäktande skäl. Förare, reparatörer, trafikplanerare med flera gör sitt bästa. Men sammantaget är resultatet ändå helt oacceptabelt! Och att Västtrafik och Göteborgs Spårvägar nu grälar om vem som bär ansvaret är inte till stor glädje för resenärerna. Även pendeltågstrafiken är denna vinter som alla andra vintrar - det vill säga ett elände. Att de stora översvämningarna orsakade kaos finns inte mycket att säga om. Naturkatastrofer är naturkatastrofer. Men att några centimeter snö sätter växlar och signalsystem ur spel är inte acceptabelt. Snö faller, som bekant, varje år. Finns det verkligen ingenting att göra?Att utkräva ansvar och kräva bättring av rätt instans och person är inte helt enkelt. Det är många kockar som har sleven i Göteborgs kollektivtrafik - från Göteborgs stad, Västtrafik och Göteborgs spårvägar till Banverket och SJ samt Volvo, som levererat dåliga gasbussar. Men rimligen är det Västtrafik som har det övergripande praktiska ansvaret. Alltså är det Västtrafik som har att förklara sig:Varför fungerar kollektivtrafiken så dåligt."

Regionutvecklingsnämnden i Västra Götaland föreslår en marknadsanpassning (=mer företagsekonomi och mindre service) som ett sätt för att öka intäkterna. För mer pengar behövs. Om trafikvolymen är oförändrad kommer det 2010 att krävas cirka två miljarder kronor från Västtrafiks ägare, tio procent mer jämfört med årets budget. Skulle däremot scenariot "utökad trafikvolym" bli verklighet behöver ägarna - regionen och kommunerna - skjuta till närmare 2,5 miljarder kronor. En ökning med över 30 procent jämfört med 2007. Och det är nästan nödvändigt om vi ska klara den regionala utvecklingen med en fungerande arbetsmarknad. Man vill ha en ökad marknadsanpassning i form av differentierade priser. Jag tycker att det är viktigt att frågan ställs om att erbjuda snabba och täta förbindelser till ett högre pris. Men då måste man ha också någon form av studentrabatt och lägre taxa i lågtrafiktid så att även pensionärer kan åka för en billigare penning. Det finns en utbredd uppfattning att det kollektiva resandet måste öka i regionen för att minska biltrafiken. Och vill man det måste man ta konsekvenserna -att det kostar mer. Resenärerna bör betala mer för en högre servicenivå. En snabb förbindelse som tåget mellan Trollhättan och Göteborg kanske ska kosta mer än vad snigelbussen gör. Men alla tycker inte att differentierade priser är en god idé. I detta gytter av tankar verkar det som om focus gått förlorat. Jag trodde att kollektivtrafik var till för alla alltid och inte för några mer välbeställda då och då. Men å andra sidan syns den marknadsanpassade synen på en mängd verksamheter som en gång i tiden var tänkta att gälla lika vart man än bodde. Polis, post, telefon, el, bredband, kollektivtrafik -- allt har marknadsanpassat vilket innebär att vi med ökande hastighet tömmer de mindre kommunerna på folk och ökar trycket på storstäderna. Verkar vara en vissen idè. Snart plockar man väl bort Gotlandstillägget på transporter också.....

Västtrafiks senaste lite underliga reklam har verkligen noterats - och på så sätt fått stor uppmärksamhet. Reklammakarna måtte jubla!
"Att ett bolag vars huvudsakliga kompetens ligger inom spårvagnar och bussar ibland överförenklar komplicerade sammanhang för att få fram sitt budskap är givetvis förståeligt. Likaså är det svårt att kritisera att de för att väcka folks uppmärksamhet använder drastiska exempel på effekter av klimatförändringar, och presenterar dem som fakta. Trots detta frågar man sig om Västtrafik inte skjuter sig i foten när de två gånger använder just tsunamier som exempel i sin kampanj mot växthuseffekten. Formuleringar som Jordbävningar, Tsunami och Orkaner - vi vet hur det kan bli när Moder Jord är irriterad. Ingen vill väl ta reda på hur hon blir när hon är riktigt arg, ger otvivelaktigt intrycket att man ser alla tre som konsekvenser av människans klimatpåverkan, vilket givetvis är helt felaktigt.
Ibland ser man inte skogen för bara träd.

"Rätt information, till rätt person i rätt tid. Västtrafiks uppdrag är att ansvara för all kollektivtrafik i hela Västra Götalandsregionen. Via kundundersökningar har vikten av bra intern och extern informationshantering framkommit, vilket har gjort det till en prioriterad strategifråga. Under 2001 och 2002 lät de därför med hjälp av Barium, utveckla en Intranätportal för sin verksamhet. Navet, som intranätet kallas utgör idag navet i Västtrafiks interna och externa kommunikation och via det slussas stora mängder information runt varje dag. Information som publiceras där återanvänds exempelvis på deras extranät och hemsida, som bygger på samma plattform. Informationen når snabbt och säkert de som är berörda. Extranätet används av alla entreprenörer som kör åt Västtrafik. Genom att logga in där kommer de åt för dem anpassad information om schema, trafikstörningar etc. Snabb och träffsäker kommunikation med dem är A och O eftersom de dagligen är ute och kör Västtrafiks kunder. Hemsidan (som togs fram i samarbete med WM-data) har omfattande funktioner för tidtabellsökningar och reseplaneringar. Den är idag en av de mest besökta i Sverige med upp till 60 000 besökare om dagen, som förlitar sig på den för att planera sina resor.
Är nog inte beredd att hålla med...Det spelar ingen roll hur tjusig internetportal man har och hur många imponerande funktioner den har om den inte levererar korrekt information. Informationen till förarkåren via portalen Körpunkten är hopplöst inaktuell. Tack vare Reseplaneraren får vi med otrevligt jämna mellanrum upp kunder som vill åka på tider då det inte går någon linje i kombinationer som inte finns. Förhoppningsvis rensas den bakomliggande databasen från tokfel.

"För några veckor sedan skrev tidningarna om att Västtrafik nu ska bli hårdare mot de som gratisåker på bussar och spårvagnar. En massa planerade planer lades fram och man berättade hur mycket vi skattebetalare förlorade på alla dessa som gratisåker. Igår fick vi kanske smak av det nya och tuffare Västtrafik. Pressen skriver:
- Det var tre kontrollanter, en kvinnlig och två manliga stod vid en ung man som halvsatt. Jag såg den kvinnliga kontrollanten slå honom i ansiktet och nypa honom i underlivet så han grimaserade. Enligt ett vittne var kontrollanterna väldigt våldsamma mot ynglingen som vid tillfället inte gjorde något motstånd. - Han vred sig i smärta. Det var väldigt otäckt och helt onödigt. Ynglingen hade sina armar fastlåsta bakom sig av en lång manlig kontrollant. Har Västtrafik anställt amerikanska soldater för att sköta indrivandet av pengar?"
Det är då för väl att 'våra' kontrollanter inte bär sig åt på det viset. Vi har faktiskt väldigt tuffa och trevliga kontrollanter och för det mesta lugna och sansade resenärer vilket resulterar i uteblivna konflikter. Något liknande som beskrivs kan aldrig hända här och det vore djupt opsykologiskt att i bussen hantera en bråkstake. En sådan tar man av från bussen och resonerar med i lugn och ro.

Gårdagens blogg genererade inga omedelbara reaktioner -- intressant!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

"marknadsanpassning (=mer företagsekonomi och mindre service)"?

Samhällsekonomi och företagsekonomi har olika mål och medel.Det har väl nu, efter alla år, visats att idén med bolagisering av myndighetsfunktioner endast resulterat i de för anställda, kunder och skattebetalare allra sämsta egenskaperna hos de olika ekonomisystemen.
Myndigheter är myndigheter under vilket namn de än uppträder. När de som här kräver "vinst" på verksamhet som drivs, med mer än 50% skatteintäkter, av sina egna ägares årliga kapitaltillskott blir "vinsten" svår att begripa för gemene man.
Har detta kanske gjorts begripligt vid certifieringen? Vem ska få del av "vinsten" om inte ägarna -dvs skattebetalare och passagerare?
Högre skatteuttag och höjda biljettpriser kan inte svindlas bort med begreppet "service" som ändå inte ens definieras.