08 februari 2007

Torsdagen den 8 Februari 2007




Apropå dagens tidtabellsmöte:
"Det är inget fel på Era arbetsinsatser -- det är bara det att jag slösat bort en massa pengar på felräkningar."

Det är alltid kul när teori och praktisk verklighet möts och skall samsas om hur verkligheten ser ut. Ett kort exempel:
Jag vill ha "bufferttid" i en turs slutpunkt under högtrafik. Kommunerna vill ha styva tidtabeller [varför dynamiska tidtabeller är uteslutet]. Det sorglustiga är att jag får min "bufferttid" oavsett om det är si eller så för det ser verkligheten till. Jag får ju inte vända min buss mitt under en tur bara för att tiden har gått ut (eller är det så vi skall lösa problemret?) utan måste givetvis komma till slutpunkten oavsett om det blir i tid eller försenad = enligt tidtabellen då. Om man använder "buffertid" slipper en spetsvändande buss att först anlända för sent för att sedan också avgå för sent - man undviker att bygga på problemet som sedan fortplantas till väntande bussar i anslutningarna. Det är nu ekonomerna träder in.... ja resten får var och en som har kör/kört buss räkna ut.

Hittade en grej från SJ som kanske är värd att kopiera. SJ skall rea ut en halv miljon X2000-biljetter under tiden 1/4 till 16/6. 200.000 biljetter i månaden. Man vil naturligtvis värva fler resenärer till tågen. Det var längesedan det var sååå billigt att åka tåg.

Insändare om gratis kollektivtrafik dyker upp med jämna mellanrum och i teorin kan det låta jättebra och tankar som att tåg, bussar och spårvagnar skulle bli som en allmänning låter smått romantiskt. Tyvärr är verkligheten inte lika rosenröd kära insändare. Gratis kollektivtrafik har testats och alla försök - med något mindre undantag har misslyckats. Respekten för gemensam (kollektiv) egendom och för andras egendom är numera ett okänt begrepp och man klarar inte av den friheten att åka kollektivt gratis. Åverkan på färdmedlen blir enorm och det summan som uppstår är ingen skattebetalare beredd att pröjsa för.

Ser dagligen reklam för MP3-spelare och inte minst för olika typer av hörlurar. Det som jag reagerar på är att dessa icke kontaktbara personer rör sig i en trafikmiljö - stendöva. Hur smart är det.

Måste få ge en eloge till Borås Lokaltrafik - färdtjänsten..... Det var en mycket smakfull och stilig annons för Er alltför tidigt bortgångne medarbetare. Heder åt Er.

COPE-kurser är på modet just nu...vore kanske något för förare som kör skolbarn både i skolbuss och linjetrafik. Men det blir nog aldrig av...... [COmmunity Parent Education]

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Jag får då och då lite mer personliga påminnelser om att man från det mest oväntade håll läser denna Blogg och jag är tillräckligt fåfäng för att tycka att det är trevligt att "läsekretsen" växer...

Inga kommentarer: