22 februari 2007

Torsdagen den 22 Februari 2007




Hej!
Du vet väl att det inte gör något om alla barn sitter inne och spelar TV-spel hela dagarna? Nej för då blir de alldeles utmärkta kirurger, kunde de berätta på nyheterna här om dagen. Det är fascinerande med alla nya rön som kommer hela tiden om vad som är bra och dåligt för oss. Det som är nyttigt idag kan mycket väl visa sig vara skadligt i morgon.. och tvärtom. Vem och vad ska man egentligen lita på? Kanske bäst att helt enkelt lita till sitt sunda (bond)förnuft.

Det 'rasar' en klimatdebatt just nu i pressen - vi skall lätta på gasen och inte förlita oss på tekniska lösningar för att minska utsläppen. Man skall välja vissa sorters bilar och så vidare. Det som är gemensamt är att man hela tiden är kvar på bilen. Ingen klarade av att tänka bort bilen. Tåg och/eller buss var inget alternativ ens till det dagliga pendelåkandet. Ganska typiskt --- vi är inte beredda att göra annat än mycket små justeringar i välfärden och vi tror då att vi räddar miljön.

Nog tänker Västtrafik i företagsekonomiska termer och inte som en operatör som skall förse alla med kollektivtrafik. "Eftersom linje (si och så) har få antal resenärer får dessa nöja sig med att en äldre buss trafikerar linjen." En tydlig markering om olikhet.
Problemen med 100-bussarna till Göteborg rullar vidare i pressen. "Vad kan Västtrafik göra för att säkerställa säkerheten och komforten på bussar i regional trafik?" Frågeställaren har inte klart för sig hur Västtrafiks avtal med entreprenören ser ut och av tidningsartiklarna framgår att Västtrafik inte heller är intresserade av att berätta det för allmänheten.
"Generellt är det väldigt säkert att åka buss. Men i landsvägstrafik där man kör 70 kilometer i timman (eller mer) där skall man inte ha stående passagerare (det finns tyvärr inget förbud mot detta ännu och det märkliga är att trots bältesdebatt och annat så har man inte tagit bort klassningen Antal stående).I upphandlingar krävs trepunktsbälten i fordon från årmodell 2003 och nyare (är dessa klassade utan stående?)

Linje 450s kvällstur blev en framgång på bekostnad av en annan tur...."den sena turen går inte ihop ekonomiskt för bussbolaget (det står Borås Lokaltrafik på bussarna i alla fall), därför kommer en av dagsturerna på linje 450 att dras in." Så visst tänker Västtrafik företagsekonomiskt.
För nog omfattas områdena utanför städerna idag av utebliven infrastruktursatsning där frånvaron av kollektivtrafik bidrar till att ytterligare avfolka dessa områden. Det är väl möjligt att bilindustrin jublar eftersom alla som bor i lågbefolkade områden är beroende av bilarna för sin försörjning, utbildning och fritid. Det är rätt beklämmande med tanke på dagens miljödebatt.

"Hej ! En kund åkte för en tid sedan med tre olika förare mellan Svenljunga och Boråsoch ingen av dem kunde göra en kortinspektion som kunden önskade. Kan du kolla med förarna hur det är med kunnandet i detta." Vem sköter utbildningen på Hajen? Depå eller KH? Jag bara frågar.
"Hej på er! Vill bara meddela att samtliga Pressbyråer nu är ombud för Västtrafik. Det innebär att förarna kan redovisa sina pengar där också. För er i depåerna kan ju pressbyrån på Resecentrum vara ett bra alternativ."

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: