05 februari 2007

Måndagen den 5 Februari 2007




Det är måndag morgon och mitt huvud känns.....


Mörkt och + 4 grader i luften.
Grattis till Dalstorp som eventuellt skall få det lättare att ta sig till och från jobbet med buss. Detta försökte jag lösa redan 1990 tillsammans med en fd M-politiker och riksdagsman från Länghem. Vi lyckades inte gå i mål den gången. Vi får väl hoppas att det lyckas bättre denna gång - från alla delar av kommunerna.

Med fler plåtpoliser (150 stycken) och mer vajerräcken i mitten på vägen skall vi rädda liv. Skitbra. Den absolut säkraste metoden är dock att förbjuda all biltrafik - då kommer man verkligen att spara liv & miljö, men en så radikal lösning är ingen intresserad av. Och att styra över en större del resande till andra ressätt än med bil är en känslig fråga.

Olika typer av alternativa bränslen har vi väl alla hört talas om genom åren och de flesta har först varit fantastiska och senare mindre fantastiska. Ur min synvinkel är den 1:a logiska gränsen om bränslet är av engångskarraktär eller förnybart. Och då skall givetvis råvaran vara förnybar. Det som är på G är tydligen vätgas i så kallade bränsleceller och det som blir över är vatten. Låter ju fantastisk bra - undrar om Västtrafik med flera kommer att kräva vätgasdrift i kommande upphandlingar för att bana väg för en avgasfri miljö.

Ta helg när det passar verkar vara den rätta melodutten....Nu var det inte riktigt så enkelt. Vi skulle nog behålla veckodagarna som dom är och lördag respektive söndag som vanligt och 'bara' lyfta bort kopplingen till det kristna året. Här finns nog kosing att tjäna... Alla de religiöa inriktningar som inte firar t ex jul jobbar medan de som firar jul är lediga och tvärt om. Vi får nog omvärdera avtalens helgtillägg också..kan bli en rätt stökig historia med diffrentierade helgdagsersättningar beroende på trosuppfattning.

Västtrafik ber om tid och tålamod
Bygga bort flaskhalsar, modernare hållplatser, förbättrad kvalitet på bussarna, ökad kapacitet inom pendeltågstrafiken - det är några av den hårt kritiserade kollektivtrafikens utmaningar inför framtiden, skriver bland andra Västtrafiks vd Håkan Bergqvist.
Kollektivtrafiken i Västsverige debatteras just nu och får hård kritik, främst för förseningar, bristande underhåll och dålig service.
Vi lyssnar, tar till oss av kritiken och tar med oss detta i vårt dagliga och framtida arbete för att tillsammans (???? med vem) uppnå en bättre kollektivtrafik. Det finns flera faktorer som måste lösas för att vi på sikt ska vara framgångsrika - bland annat infrastrukturen och framkomligheten. Vi jobbar också på många olika sätt för att ständigt utveckla och förbättra trafiken, både på kort och på lång sikt. Västtrafiks uppgift är att driva kollektivtrafiken i Västra Götaland för de 49 kommunerna och Västra Götalandsregionen. I uppgiften ingår att planera, upphandla och ta ansvar för att följa upp att kollektivtrafiken fungerar. Målet är en väl fungerande kollektivtrafik med fler resande i hela regionen och inte minst i Göteborg med kranskommuner. Alla som pendlar med bil till och från Göteborg känner till att trafiken är störningskänslig med köer och flaskhalsar som följd. Tyvärr drabbar dessa också kollektivtrafiken, även om bussar och spårvagnar i vissa lägen har företräde. Störningarna i trafiken är något som ökar för varje år i takt med att trafiken ökar. Det mest akuta är att förbättra framkomligheten i city, främst för bussarna kring områdena Nordstaden/Centralen, Polhemsplatsen, Svingeln, Järntorget/Götatunneln. På vissa håll har man redan kunnat genomföra busskörfält och ombyggda hållplatser, fler är på gång. Vid Nordstans hållplats kommer ombyggnader att ske till våren. Framkomligheten måste förbättras genom aktiva, och ibland svåra, prioriteringar och beslut.


Här måste undertecknad få skjuta in ett litet faktauttalande... Detta problem har varit känt i minst 35-40 år och ingen politiker har vågat ta upp kampen med bilisterna i ett område som tillverkar och livnär sig på Volvo. Det byggs tjusiga biltunnlar som exempelvis Götatunneln till bilisternas fromma, inte för att förbättra för kollektivtrafiken. Glöm inte heller att stadskassan tjänar enorma pengar på att folk använder bilen. Här ligger en enorm dubbelmoral. Skulle folk i allmänhet sluta använda bilen irrationellt skulle det inneböra våldsamma förluster för staten.
Jag tvivlar starkt på att Västtrafik lyckas genomdriva några radikalare förändringar som innebär att kollektivtrafik och biltrafik separeras och att det sker på bilisternas bekostnad.


Fordonskvaliteten på bussarna i har också diskuterats under senare tid, i form av inställda turer och förseningar. Vi arbetar just nu med att se över vilka åtgärder som är nödvändiga för att få rätsida på problemet. Vi förstår att den som står ute och fryser i väntan på en försenad buss vill att något ska hända omgående, men vi hoppas att det kan vara någon tröst att veta att vi är många parter som i nära samarbete arbetar för att förbättra kollektivtrafiken, och att vi kommer att fortsätta göra det tills problemen är lösta. För att sammanfatta så ligger stora utmaningar framför oss. Vi är inte rädda för dem, men vi vet också att allt inte är löst i en handvändning och att det krävs en del fortsatt tålamod från våra resenärer. Vi kan och måste bli bättre. Det är det som är vår stora utmaning.

Mycket snack och lite verkstad. När staten beslöt att förändra kollektivtrafiksystemet slog man också sönder hela 'backup-systemet' med reservkapacitet och reservförare och det som hörde ihop med detta. Nu har kollektivtrafik sällat sig till gruppen ekonomiskt lönsamma och optimala - det innebär att man inte kapar topparna eftersom nettokostnaden är för hög. Ingen vill betala det priset. Inte ens resenärerna.
Begrepp som reservbuss och reservförare är strukna ur ordlistan av krasst ekonomiska orsaker.


Nu skall vi ta upp några mer jordnära ämnen varav ett är utbildning.
Utbildning förekommer ytterst sällan och då alltid för att någon yttre kraft tvingat fram det. Större delen av den lilla utbildning jag fått mig till livs har dessutom konsekvent varit förlagd till min fritid - för då behövdes det inte någon ersättare...eller vad det nu kunde bero på. Samma sak är det nu med certifieringen...hemläxa! På fritid så klart!

Är det någon mer än mig som reagerat på att de flesta stödfunktioner till vår verksamhet (att köra bussar) har helt andra tidsbegrepp än bussförarna. Får jag vagnfel ett lördag middag blir det minst sagt tufft. Samma problem uppstår om det händer under en nattur. Biljettförsäljning har helt andra tidbegrepp än då de stora resandeströmmarna behöver handla. För vår del har den upphört helt. Rykten vill göra gällande att den skulle ligga i stationshuset - men ännu går inga bussar på räls vad jag vet.

Under begreppet dubbla budskap faller detta lilla problem.
Personer i driftsledningen hävdar att vi från depåerna skall rapportera vilken vagn vi tar till vårt omlopp för att man vid 'skarp läge' skall kunna ge polisen bussens registreringsnummer.
Andra personer i ledande ställning säger att det bara är nys - kul eller? Kommer att tänka på en viss diLeva och "Vem skall jag tro på tro på...."
För övrigt är det likhetstecken mellan Gud/Jesus och polisen - alla pratar om dom men ingen har sett dom.

Har också noterat (sedan många år) att det är våldsamma skillnader i olika förares inställning till yrket och att detta sätter kraftiga avtryck i hur han/hon agerar i sin yrkesroll. Alla är inte lämpade för denna typ av arbete, men ingen vill sortera. En mycket godtycklig och oseriös sortering sker vid byte av entreprenör efter en upphandling, men rätt snart tar man emot vad som erbjuds av arbetsmarkandsutbildningarna, man får ju 'billig arbetskraft' gratis. Resultatet i andra ändan blir som regel ökade fordonsskador och klagomål - och den totala förebyggande fordonsvården kollapsar.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Tänkte ta en tanke kring hållplatsplacering i kommande blogg - är det någon som haft funderingar kring detta är han/hon välkommen med ett mail. Adressen stod väl ovan...

Ficklampa och reflex är helt Okey på en hållplats under den mörka tiden på dygnet. Överkurs blir det när maken/makan står med bilstrålkastarna och lyser på passageraren för att vara riktigt tvärsäker att bussföraren skall uppmärksamma honom/henne och stanna.

Inga kommentarer: