13 februari 2007

Tisdagen den 13 Februari 2007




Säljare ska våga, vilja och kunna mer så med hjälp av skådespelare och mentala tränare skall ett svenskt klädföretag internutbilda alla sina många tusen säljare. Tanken är givetvis att man skall bli bättre på att möta dagens kunder....hummm var har jag hört detta innan? Nåja det är nog tanken med förarcertifieringen också - fast det är visst skillnad på genomförandet. Jag misstänker också att slutresultatet blir annorlunda för klädföretaget som satsar på att uppmuntra sin personal. Punkt.

"Fortlöpande fordonsunderhåll är viktigt för att köra trafiksäkert och för att det inte skall uppstå några driftsstörningar." I princip avskaffades detta redan 1985 då upphandling med prispress skalade bort denna typ av kostnader. Dessutom reduceras underhållet ytterligare allteftersom bussen närmar sig slutdatum. Systemet med upphandlad trafik har gjort att det inte finns någon eftermarknad längre.

"Det är alltid Du som förare som ansvarar för att fordonet är trafiksäkert när det körs i trafik." Jättebra info, men det står inte ett ord om vad som händer om jag inte anser fordonet trafiksäkert...lite märkligt är det va?

"Använd alltid nigning - Använd vid behov ramp eller lift - Hjälp till med biljetten - Var ledsagare - alla skall sitta innan Du kör" Självklarheter egentligen -- fast på en punkt krackelerar tavlan. Trafikföretagen vill inte ha den typen av tidtabeller som detta kräver och det vill inte trafikhuvudmannen heller. Alltså vackra ord utan egentlig innebörd i praktiken. Och varför är det jag som skall ta reda på allting hela tiden.....???

"Det är också viktigt att Du känner till Ditt företags rutiner för hur en säkerhetskontroll går till." Hur skall jag kunna veta det? Dom har aldrig berättat det för mig.

Att EU nu vill minska bilarnas utsläpp borde gynna kollektivtrafiken. Om regionbussar som 'våra' byter lättdiesel mot nått vettigare bränsle blir miljöargumenten trovärdigare. Koldioxid är en växthusgas (?) som bidrar till klimatförändringar. EU-kommisionen önskar att medlemsländerna skattegynnar bensinsnåla fordon. Jag tror att det är bättre att erbjuda vettiga alternativ istället - ta bussen.

Kunskap har alltid varit lätt att bära. Att man passerar 60-årsstrecket är inget hinder för högskolestudier. Frågan är mer vad man vill bli när man blir äldre....(stor). Naturvetenskap är poppis! Transportekonomi ser jag inte till.... Kan naturvetenskap innefatta ekologi...intressant i alla fall.

Om bolaget fortsätter sin verksamhet så kommer sannolikt kontinuerliga ägartillskott erfordras tills nya trafikavtal finns. Bolaget fortsätter att rationalisera verksamheten. Inför 2007 vidtages åtgärder för att minska fordonsskador. Efter genomförd ägarutredning beslutade Kommunfullmäktige att för närvarande inte försälja Borås Lokaltrafik AB.


På linje 202 har vi missat Ljungs station 6 gånger!!! Hur faen är det möjligt? Är det så att finns ett problem med innehållet i kör-specarna eller finns det förare som medvetet skiter i att köra dit?

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: