02 februari 2007

Lördagen den 3 Februari 2007




En läsarreaktion minsann....
Se där... OMLOPP diskuteras! Ett säkert sätt för att spara bussar och förare. Följder av detta blir uppstressade förare, indragna körtider, sämre service till oss resenärer, inga bufferttider vid ändhållplatser. Beware... they get you slowly but surley. Men nu skall vi inte vara dysterkvistar, det är fredag. En glad hälsning från Farbror Sid. http://farbror-sid.blogspot.com/

Och en till......
Hejsan Bancoboy! Jag hittade din blogg via nyhetsbrevet från BL. Har tidigare varit praktikant där. Om du någon gång behöver låna lite bilder eller liknande, ber jag dig ta en titt i min hemsida www.bussmilan.se Jag har sett den adressen i tidigare veckobrev....Jättetrevlig sida.

Man har fått en ny lanseringschef för Betalprojektet. Hennes uppgift blir att ansvara för lanseringsgruppen och samordna olika initiativ. Det pågår diskussioner om en ny lanseringsplan och en anledning till att den dröjer är att aktiviteter som rör kontanthanteringen ombord på fordonen har fått högre prioritet än tidigare. Det är aktiviteter som måste samordnas med hela systemet.

"Företaget ställer krav på höga prestationer och Du utsätts för mer stress än någonsin tidigare. Därför har till exempel ryggbesvär och värk blivit vanligare. Låggolvbussar och fartbulor gör inte Din vardag roligare och vid behandlingen av sådana besvär används läkemedel som till viss del har samma påverkan på Din kropp som alkohol." Det är med andra ord en svindlande tanke som presenteras. Du blir försedd med ett fordon som medvetet gör Dig beroende av läkemedel -- som gör Dig olämplig som förare. Moment 22.

"Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet." På pappret låter detta helt självklart, tyvärr är verkligheten inte lika självklar - FK godkänner inte vad som helst så om Du avstår från att köra kanske Du samtidigt avstår från lön (ersättning). Med andra ord stämmer inte olika regler med varandra och det är alltid Du som kommer ikläm.

"Syftet med drogtester är inte att komma åt missbrukare utan det handlar i första hand om att så långt som möjligt garantera säkerheten för resenärerna." Exakt samma argument hittar Du för övervakningskameror, avlyssning av alla telefonsamtal, faxar, sms, mms och annan elektronisk avlyssning. Den som inte har något att dölja har ingen anledning att opponera sig och övervakningssamhället breder ut sig. I grunden handlar det om att avståndet mellan Dig som förare och t ex trafikhuvudmannen är hur långt som helst. Trafikhuvudmannen utgår ifrån att alla bussförare är narkomaner och alkolister tills motsatsen är bevisad och bara tills nästa provomgång. Jämför argumenten för att bekämpa terrorism. Självklart handlar det i botten om misstro mot Dig att kunna sköta Ditt jobb på det sätt Trafikhuvudmannen kräver av trafikföretaget (som är Din arbetsgivare). Alla andra argument är snömos.
Tyvärr har det visat sig vara nödvändigt med dessa åtgärder - men att komma med löjliga bortförklaringar om syftet är patetiskt.

Att ha goda kunskaper om linjenätet i din region och om regionöverskridande linjer är ett måste för alla yrkesförare. Tyvärr får Du inhämta den informationen utan hjälp av Din arbetsgivare i de flesta fallen (det har förekommit vissa undantag). Och Regionen är stor - mycket stor och jag har ännu inte hittat någon samlad vettig information i ämnet och inte heller något system över hur linjenummer och annat hänger ihop. Däremot har jag stött på samma linjenummer på andra orter som vi själva har, eller snarlika.

"Ett kontinuerligt fordonsunderhåll är viktigt för att köra trafiksäkert och för att det inte ska uppstå några driftstörningar." Denna enkla självklarhet stämmer inte alltid överens med den ekonomiska verkligheten och den som följer med vad som skrivs i dagstidningar i landet har troligen bilden av att detta är ett av de områden som trafikföretagen sparar pengar på. Sant eller falsk avgör Du själv.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: