07 februari 2007

Onsdagen den 7 Februari 2007




Skamvrån


Hur kan man efter mer än 30 skadefria år backa på och putta på en lycktstolpe??????? Oförlåtligt slarv är svaret, det finns liksom ingen ursäkt. Jag saknar ord. Ja det var JAG!



Min farfar var busschaufför, min far var bussförare men själv är jag bara rattkuli.....
Förr var en skolbusschaffis någon man såg upp till och beundrade....sedan har det bara gått utför....
För det är väl ingen som minns när taxiförare och bussförare var fina herrar i samhället...lokförare skall vi inte ens tala om...och hur är det nu?

Sicket bus(s)väder! 1/2 rasten gick åt att skotta ur bussen för att bli av med all flis.

I våra bussar får man låna BT & GP under bussresan. Ordet låna har dock skiftande betydelse för olika personer, vilket innebär att det ganska snart börjar fattas tidningar.

Jag trodde i min enfald att solskydd vid förarplatsen var mer eller mindre ett måste, men nu vet jag bättre. Det behöver inte ens vara solskydd monterat i buss som går i linjetrafik -- för hur kan man annars släppa ut en buss utan solskydd??? Det var en bländande upplevelse i alla fall - det kan jag intyga.

Har jag skrivit att jag hunnit byta lite glödlampor, städa toaletter, fixat spolarvätskeslang på en buss, skruvat fast lite lösa föremål med mera med mera som ingen tackar en för att man gör....

Olika typer av alternativa bränslen har vi väl alla hört talas om genom åren och de flesta har först varit fantastiska och senare mindre fantastiska. Okey jag skrev dessa ord för några dagar sedan, men tillägget är att etanol som just nu står så högt i kurs förvisso är förnybart, men kanske inte fullt så miljövänligt som man vill framställa det. Det lär åtgå en massa energi för att framställa etanol och då framtonar bilden av Ebberöds Bank...
Vi får väl se i framtiden vad som är sant....

Har även Du noterat att vissa hållplatser har en helt vansinnig placering, de är placerade på alla de ställen som min gamla körkortsbok sa att man skulle akta sig för. Vi pratar om bakom back-krön, bakom kurva, där sikten är skymd... listan kan göras lång. Jag vet att det skedde en viss besiktning av hållplatser inne i Borås, men fick aldrig reda på vad som hände sedan... troligen för att det inte hände något sedan.

Jag hittade en fråga i förarcertifieringen som jag finner jättelustig: "Du upptäcker att Din mobiltelefon inte fungerar när Du skall ringa efter en taxi till en kund som skall åka vidare." Först trodde jag att jag läst fel -- så jag var tvungen att läsa en gång till. Vad f-n har min mobiltelefon med detta att göra? Vi får nämligen inte använda mobiltelefoner i arbetet. Vi skall använda den kommunikationsradio som Västtrafik äger och tillhandahåller och inget annat. Sedan undra jag vem som skulle betalt för samtalet om mobiltelefonen hade fungerat.

På Volvo Lastvagnar sprider sig oron...vilken oro då? Exempelvis möjligheten att köra beordrad övertid, 'förstärkt sjukanmälan', att arbetsgivaren 'misstolkar' avtalet och kör sin personal i botten. Företagen visar ökad aggresivitet gentemot sin personal. Samma tendenser finns ju inom kollektivtrafiken, här förhärligar man alltså timanställda som tvingas jobba 13 timmar och får betalt för (i bästa fall) 7 timmar. Skitsnacket om att förarna är företagets viktigaste resurs håller inte. Det börjar också ge resultat i att fler och fler av de äldre och rutinerade förarna får hälsoproblem av ett mer allvarligt slag - och då är det inte förkylning jag menar. Det är stressymptom som tonar fram i minnesproblem, apné, ojämn hjärtrytm och andra stressrelaterade åkommor. Sömnstörningar har blivit vanligare. Jag ser en farlig utveckling för folk som har sin arbetsplats mitt i trafiken och som måste må bra för att undvika olyckor av alla de slag -- kontra ett företag som jagar pengar utan att egentligen riktigt fundera på detta med orsak och verkan eftersom det är så oerhört lätt att ersätta en chaufför med en annan och utbildningstiden är relativt kort och gratis eftersom AMS tar hand om den biten. Undrar just vem som lurar vem på slutet...?

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

Seså, Seså, imorron är en annan dag, nu skall Bancoboy inte gräva ned sig för denna lilla malör, alla kan vi göra misstag. Så, ut och kör buss nu igen.