03 februari 2007

Lördagen den 3 Februari 2007 kväll



En lördag eftermiddag


Det var en vacker morgon med en ljus och vänlig måne över nejden. Klart & Svalt & Halt --- rimmade detta? Nåja - jag kunde åter notera att klockan i Hajen inte går som fröken atomUR vill. Så ännu gäller det att kolla av klockan i ScandPoint via 1009 och inte lita på Hajen.

Personligen tycker jag det är trevligt när fasta kunder vinkar åt mig från trottoarer, trädgårdar och gångbanor och känns det bra när kunden säger: "Tack för skjutsen" när dom går av bussen. Sådant skall man vara rädd om.
Däremot blir jag lite ledsen när någon kollega inte har städat ur bussen ordentligt efter avslutat pass. För det är så här vid vår depå att vi tankar, städar & tvättar våra bussar själva. Vi skall också ha koll på kylarvatten, spolarvätska, oljenivå (med motorn igång) med mera. Vi skall också hantera gods.... annars är allt som vanligt -- och vi har inte mer betalt för detta extrajobb heller.

Att kollektivtrafiken engagerar speglas av alla insändare i olika dagstidningar och det visar på ett tydigt sätt att denna typ av kommunikation är viktig. Just idag var det Kristineberg i Borås som ville ha lite tätare turer och bättre väderskydd. Priset på kollektivtrafiken är ett kärt tvisteämne och ingen debattör jag sett tycks ha koll på vad det egentligen kostar -- och det kanske är lika bra. Fast denna gillade jag: "Vad är det sämsta med Mölndal?" -- "Att det går för få bussar". Detta speglar rätt väl vad våra ungdomar i Svenljunga & Tranemo tycker som är beroende av bussen och sina föräldrar/äldre syskon för att komma någonstans.

Har Du förresten lagt märke till alla bilar, mopeder & cyklar som står vid hållplatserna utefter linje 300 mellan Svenljunga och Göteborg? Det är smarta människor som insett att livet har andra värden än att leta p-plats i en storstad.

Livet som bussförare kan absolut ha sina ljusa stunder. Jag fick på en kvinnlig passagerare i Svenljunga vid middagstid som vänligt undrar om jag visste vem som körde bussen i morse? Det gjorde ju jag... "det var tur att det var Du som körde ifrån mig" (hon hade inte hunnit fram till hållplatsen i tid och befann sig i en gångtunnel när bussen cirka två minuter efter avgångstid lämnade hållplatsen). Jag undrade lite försynt hur hon tänkte..."jo för då vet jag att Du inte gjorde det med flit." Man tackar för förtroendet -- självklart bad jag henne om ursäkt för att jag inte hade observerat henne på väg till hållplatsen. Hon accepterade omgående och förtroendet var oförändrat grundmurat.

Plötsligt stöter jag på en kund som är förvånad över att jag vet vart zongränserna är....??? Då blir jag lite förvånad -- det ingår ju i mitt jobb.

Borås Kommunledning vill ha bättre koll på sina bolag där bland annat BLAB ingår. Kommunen vill godkänna budgetarna i det olika bolagen. BLAB har haft problem och har fått ägartillskott. Tack vare tillskottet så skall BLAB göra en vinst på 2 miljoner under 2007. Nu får landsbygdstrafiken till Tranemo och Svenljunga skulden -- den skulle ge 3,9 miljoner i förlust per år. Tidigare bokslut har påstått att vi gått med vinst... det svänger sa katten och slog runt med svansen. Man kan ju undra om det inte förekommer samtal med Tranemo och Svenljunga Kommuner och ekonomiskt stöd, för jag tvivlar på att Borås Kommun är intresserad av att betala för trafiken i andra kommuner.

Tydligen har en linjebuss och en personbil haft mer än närkontakt och föraren är misstänkt för smitning..."Om man har passagerare i bussen och inte tycker sig kunna stanna bör man i alla fall meddela sin trafikledning vad som hänt." Det är väl för f-n självklart att man inte åker ifrån en olycka -- jag hoppas att det inte var en BL-buss.

En kommentar i marginalen...I kungliga huvudstaden förekommer tydligen fortfarande begreppet pensionärsrabatt i kollektivtrafiken. Det förekommer inte hos Västtrafik.
En annan intressant observation är att Göteborgs Stads översiktsplan vill placera nya bostäder i anslutning till kollektivtrafiken...skall man på sikt strypa biltrafiken i centrala Göteborg? Då ökar framkomligheten för kollektivtrafiken.

Ibland får man läsa självklarheter som att ojämn körning ökar förbrukningen av drivmedel. Ojämn körning ger inte bara ökad bränsleförbrukning, det ger dessutom griniga passagerare och en grinig chef -- den griniga chefen går väl att stå ut med men griniga passagerare ... näää!

Denna nyheten faller mig på läppen. "Vägbulor är en hälsorisk enligt Arbetsmiljöverket". Ytterligare en självklarhet som en myndighet fastställt. Vägbulor är en hälsorisk för bussförare och det ligger just nu i vågskålen huruvida bussar skall få trafikera gator och vägar med vägbulor. Jag hoppas att Arbetsmiljöverket vinner för då är det slut med busstrafik över vägbulor och det får tänkas om på många håll. När bussen kör över en vägbula uppstår vibrationer som frestar på diskarna i ryggraden. Hur påverkas ryggen för de bussförare som sitter på en klädd träpall och kör? Hittade dessvärre inget svar. Att köra låggolvbussar över vägbulor gör att stötarna blir ännu kraftigare, men det är knappast någon nyhet för förarkollektivet.

Vi, Staten, litar inte på Dig ,medborgare. Du kan ha något fuffens för Dig så nu vill vi utöka vår bevakning av Dig. Så förutom kameraövervakning snart sagt överallt vill vi nu också få tillgång till Dina telefonsamtal, Dina SMS och Din e-post. Som en liten sidoeffekt kan vi också se hur Du surfar på Internet. Vi gör allt detta för att skydda Dig från Dig själv i de bästa av avsikter. Vi vill absolut inte registrera Dina åsikter - i alla fall inte så att Du märker det. Nej, vi jagar bara personer som vill störa ordningen i vårt land, som att störta regeringen med våld och terrorhandlingar. Vi har givetvis inte för avsikt att störa de demokratiska effekterna... I mina minnesceller dyker bland annat IB-affären upp. Detta blir en gigantiskt EU IB-affär. Jag tror inte att integriteten sitter så djupt rotad utan här kommer andra krafter med helt andra agendor att råda. Pengar och makt hänger ännu ihop - tätt ihop.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: