01 december 2007

Lördagen den 1 december 2007


Liten Nyordning


Nu först är de nya garageplanerna klara - och det har varit en massa rävspel bakom kulisserna. Tillkämpade fördelar får icke gå förlorade till exempel. Så från och med Måndag den 3 december är det meningen av bilarna skall kunna ställas i tomma garage. Fm-skiftet i varmgarage och Em-skiftet i kallgarage (får bli sladdkopplade bilar där då).


Den 8 december blir det äta, supa och åka blå buss i Svenljunga...Danskt julbord med andra ord. Då skall vi se om det står i kommande veckobrev att det är lugnt på depåerna.


Kul notering: Fler och fler av kollegorna har börjat åka runt med sladdfri handsfree i örat. Personligen har jag efter åtskilliga år börjat vara sparsmakad med att svara i nallen när jag kör.
Fick för övrigt veta (blev snarare påmind om) att kollegor på andra bussföretag har nallar som ägs av Västtrafik. Dom behöver alltså inte öppna den egna plånboken när dom skall ringa ett samtal i tjänsten. Onekligen en intressant skillnad. För vår del hävdar Västtrafik att deras kommunikationsradiosystem är tillfyllest medan andra bolag får nallar eftersom radiosystemet tydligen inte är lika bra i deras bussar - eller hur förklaringen nu lyder. Skillnad på folk och folk är det i alla fall.


Från den stora världen


När man vill ha kontakt med BL:s personalplanering skall man vara utrustad med handdator eller mobiltelefon med e-post numera för i de senaste veckobreven uppmanas man mejla till Personalavdelningen eftersom han/hon är svår att få tag i.


På depåerna råder julfrid enligt depåchefen och om depåchefen mot förmodan skulle ha fel vill gärna trafikchefen veta det. Kan egentligen bara konstateras att Svenljunga depå numera begåvats med ett antal låggolvsbussar av låg kvalitet (som ett led i nedtrappningen av depån). Jag har personligen inte kört en vettig buss denna veckan utan bara lågkvalitetsvagnar. Antar att det kallas för inskolning till lägre nivå.
"Förarplatsen" (det finns ingen arbetsplats i en buss) på den senaste i raden av misslyckade byggen var ett under av ICKE ergonomi (Jag höll själv kurser i ergonomi på 1970-talet - nu är ergonomi enbart ett hinder för den ekonomiska "utvecklingen"). Föraren fick inte ha med sig en privat väska eftersom plats för den saknades. För att justra förarstolen krävdes Hulken eller ett spett. För min del blev det en hävstång.
Att pausvärmen var kaputt var en annan sådan där fiffig pryl - för då kunde man lasta passagerare i en iskall buss efter en timmas rast i Borås (alla kan ju tjatet om tomgångskörning).
Instrumenteringen följde T diLevas tema: vem kan jag lita på?. Varvräknare synligt kaputt, bränslemätare visade sig vara kaputt, övriga mätare vet vi inget om, men dom fladdrade lite hipp som happ.
Värmereglage på förarplatsen = onödig och kostsam lyx och de senaste rönen säger att drag skall vara nyttigt.
Denna vagnen var dessutom utrustad med absolut senaste modellen av trähjul - mycket elegant.
Några sidomarkeringsljus och bakljusen vid takkanten fungerade inte och vårt kontaktombud kunde inte skriva in det på datan och vår depåchef svarade aldrig i telefonen. Det får väl bli mejl till honom också med felrapporter på bussar. (Fast jag undrar om verkstaden verkligen läser i den där datamackapären för vagn 260 har gjort ett antal besök i verkstaden och varje gång som den kommit i retur är fortfarande t ex defrosterfläkten kaputt....).


Mycket resande


Nu kan vi ju inte vi som stadsbusslinjerna (exempelvis linje 1) skryta med att vara fullsatta för jämnan, så vi får ta tillfällerna i akt. Fredag 08:29 från Lockryd till Borås Resecentrum fullsatt med passagerare sittande på framhjulshusen samt stående (ingen fara eftersom vagnen i fråga är klassad för 37 stående i 90 km/tim) i gången hela vägen in (och påfyllning mellan Lockryd och Borås). Jag ringde upp TFL (att använda kommunikationsradion är meningslöst) och rapporterade saken.




Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.




Buzznet :

Inga kommentarer: