10 december 2007

Måndagen den 10 december 2007


Jag läste att....
...det blir en klar förbättring på linje 100 år 2008. Att man har haft problem på den växande linjen Borås - Göteborg har väl inte undgått någon. Däremot skall ungefär 15 miljoner kronor/år tas bort från landsbygdstrafik till linjer där trycket redan är starkt. Så lyder Herrens ord (skall visst vara Regionens ord) så här i december. För nästa års kollektivtrafik blir det alltså omkring 8 miljoner kronor, eftersom tidtabellsskiftet ligger i juni. Alla linjer med kostnadstäckning under 33% blir reducerade. En linje som Herrljunga-Floby med enbart 6%s kostnadstäckning är därmed garanterat illa ute. Sådan trafik kan vi inte ha kvar. Den kan ju inte ens motiveras miljömässigt och ännu mindre ekonomiskt. Västtrafiks ordförande har dock mage att påstå att man inte vill lämna landsbygdsbefolkningen i sticket trots neddragningarna. Det är jämt precis vad man gör. Man tvingar dessa människor att välja andra lösningar eftersom kollektivtrafiken inte är pålitlig och till för alla. Man skulle alltså köra med anropsstyrd trafik. Även de välutnyttjade 300-linjerna mellan Mark och Göteborg kommer att förstärkas. Notera att det alltså gäller sträckan Mark till Göteborg och inte Tranemo eller Svenljunga till Göteborg.
Det är en sjuhelvetes tur att vårt anbud går ut i mitten på 2009 för efter det kommer det bara att finnas skolbussar för all annan trafik är väck.....
Jag tror det var ett M-märkt parti som myntade begreppet "hela bygden skall leva" och samma parti nedmonterar nu samma bygd. Politik är verkligen konsten att ljuga så man blir trodd.


....personal från olika äldreboenden fått krisutbildning. Det har utbrutit magsjuka och de äldre dör som flugor. Vad skall man göra? Kan vattnet vara problemet? Det tar tre dagar att få svar på ett vattenprov så man hinner reducera de äldre ytterligare. Det finns som regel en god beredskap på våra äldreboenden. Personalen är vana att lösa situationer som dyker upp om dom är där vill säga. Denna gång rör det sig om smittspridning, förgiftad mat och förgiftat vatten. Tidigare var det frusen mat eller ingen mat alls. Sedan är det en fråga hur mycket hemtjänsten får kosta?


....åka till jobbet innebär för de flesta svenskar att köra bil. Vi förflyttar oss fyra gånger så långt med bil som med kollektivtrafik. Detta visar en årslång undersökning. Mest bilburna i sitt veckoresande är glesbygdsbor och de flitigaste kollektivresenärerna finns som väntat i Stockholm.


....man har lite problem i Uppsala. Man vill sälja det kommunala bolaget Gamla Uppsala Buss och då försöker man "sockra" anbudet med ett hyggligt trafikavtal. Avtalet är av stor betydelse för den spekulant som har planer på att köpa det kommunala bolaget. Det garanterar ägaren att få köra trafiken under viss tid. Det rådande avtalet löper ut 2010 och avtalet följer med "på köpet" vid ett ägarbyte. En ny ägare till bussbolaget skulle alltså med dagens avtal riskera att förlora trafikrätten, som är den egentliga inkomstkällan, redan 2010. I det nya avtal som nu är på väg att förlängs löper avtalet ut 2014. Kommunen har valt ut ett antal bolag i bussbranschen som fått erbjudande om att köpa bolaget. Marknaden för upphandlad kollektivtrafik minskar - jag menar att möjliga anbudsgivare minskar ytterligare. Vi kommer in i en oligopolsituation.


...julens snabbaste mobila bredband tillhandahålls av företaget 3. Skall det vara nått att skryta med att man bara klarar att tillhandahålla detta snabba bredband över julen. En annan liten märklig detalj i denna lite krystade reklam är begreppet upp till. Då gäller allt från 0 och upp till....

...IF Metall ifrågasätter varför man inte får angripa sina före detta medlemmar med inkassoföretag. Dom menar på att dom kommer aldrig någonsin att bli medlemmar igen och då spelar det ingen roll om man skrämmer skiten ur dom. IF Metall skiter väl egentligen om man har några medlemmar överhuvudtaget för man har samlat tillräckligt på hög ändå. Att de två förbunden gick ihop hade givetvis ingenting med minskat medlemsantal att göra... (undrar vem dom skall gå ihop med härnäst?).


...de rikaste är rikare än vi trott tidigare....och detta skulle då komma som en överraskning och ens vara värd en notis i en tidning. Världens bästa regering har ju fixat en rätt gigantisk omfördelning. Att den officiella statistiken från privata SCB är missvisande är knappast någon slump. Dessa damer och herrar vill inte direkt synas i statistiken. En enda % av svenska folket äger 40 % av den samlade förmögenheten och till den %:en räknas inte jag.


....Västtrafiks kampanj i somras fick märkliga effekter. En sommarstugeägare fick sin privata väg till sommarstugan sönderkörd och då var det inte bussar eller spårvagnar som körde på den. I somras kunde man åka kollektivt till typ Rom och Polen. Nu råkade Polen är ett torpställe i trakten av Sotenäs i närheten av Dingle. Så sommarstugeägaren vände sig till Västtrafik för att få ersättning för den sönderkörda vägen - men där blev det kalla handen. Det som är lite skumt i detta sammanhang är att man INTE kunde åka kollektivt till Polen. Västtrafik ljög med andra ord. Jag tror att Västtrafik har fel när man menar att man inte uppmanat någon att åka till Polen, för det var väl precis vad man gjorde och man glömde att göra hemläxan också. Om man pekar ut ett enskilt torpställe på detta sättet kan jag tycka att det låter lite tunt att i efterhand påstå att man måste peka ännu tydligare för att bli skadeståndsskyldig. Snitslad bana ligger nära till hands att tänka på.


....de starkt stigande priserna på råolja håller på att driva upp inflationen. Dock får denna inflation inte slå igenom på våra löner. Med tanke på att vi knappast tillhör den där %:en superförmögna svenskar kan man ha synpunkter på den sortens uttalanden.


...slaget om bioråvarorna har börjat. Där finns tydligen två typer av etanol. En variant har sin bas i sockerrör, majs eller spannmål, en annan i skogsråvara. Sedan har vi rapsolja, palmolja som båda är starkt ifrågasatta på grund av den uppenbara risken för skövling i olika former. Överskottsprodukten svartlut kan omvandlas till DME men är ända beroende av pappersmasseindustrin. Sedan har vi då den biogas som framställs från sopor. Rimligen bör tillgången på sopor minska allteftersom kretsloppstänkandet sprider sig. I sammanhanget kan man fundera på hur Preem resonerar när man vill behålla diesel som bränsle och spä ut den med 10% biobränsle. Med tanke på att raffet utanför Lysekil är nyrenoverat har man väl knappast funderat på att lägga ner det inom den närmsta tiden. Så dom ingår nog inte i miljödebatten ännu på ett bra tag.







Buzznet :

Inga kommentarer: