22 december 2007

Fredagen den 21 December 2007


Man blir häpen.....


...när jag läser att tjänst 4772 på söndagar från och med söndagen den 23/12 skall köras med färdskrivarblad. Så man undrar varför just den tjänsten och det naturliga svaret blev att den saknar raster. Tjänsten följer inte kollektivavtalets regler utan man arbetar 6 timmar och 27 minuter i en följd. Då skall man ha färdskrivarblad. Dessutom finns det plötsligt något som säger att sträckan Lockryd - Älvsered är mer än 50 km....jaja det kom plötsligt sa flickan som blödde näsblod. Själv har jag söpit bort min kilometertabell för de olika delsträckorna. Härlig är jorden.....


....för jag hittade nyss min inträdesansökan till fackförbundet Kommunal och i dessa papper står inte ett ord om att det skall ta tre månader att gå ur Kommunal. Redan i det skedet hade man problem med fullständig information. Dom är tydligen befriade från normala regler för avtal. Men så är dom fackliga....


....när man ständigt läser om det "nätfiske" som förekommer mot olika bankkunder för att sno deras (mina) pengar. Bankerna gör i alla fall inget för att ta bort riskerna.....Tydligen är det billigare för bankerna att ersätta en kund då och då än att ta itu med säkerheten.


.....om man tror att det är fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Så är det i själva verket INTE och bara mellan de två EU-länderna och nordiska länderna Sverige & Danmark lär det finnas över 50 olika hinder. Alla hinder som påverkar pendlarna över Öresund. Ändå lär det vara drygt 20.000 personer som arbetspendlar över Öresund.
En sådan där märklig pryl är att om man är dansk medborgare bosatt i Sverige får man inte rösta i hemlandet. Eller resor för arbetsintervju betalas av af om resan sker inom Sverige, men ej om arbetsgivaren finns i Danmark t ex. Detta betyder att vägen till en gemensam arbetsmarknad är oändligt lång och att EU-gemenskapen är kantad av mängder med nationella hinder.


.....när man studerar förarförteckningen över depån och upptäcker att en av kollegorna fyller år. Nu vet jag att han fick ett trevligt danskt födelsedagsfirande så finskättad han är. GRATTIS kan ju vara på sin plats.....






Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du är ledig över Julen eller i vart fall någon dag... även om det är tyst från mig angående busstrafiken numera... så läser jag din blogg dagligen... så GOD JUL och GOTT NYTT ÅR...