06 december 2007

Torsdagen den 6 december 2007


Det är synd om mig.....


....för jag verkar vara rätt ensam om att tycka att alkohol (inklusive droger) inte hör ihop med yrkesmässig trafik och samtidigt är jag en romantiker som tycker att yrkesförarna skall vara vägens riddare. Jo jag vet --- vakna upp till verkligheten för böveln. Men jag tillåter mig att drömma och önsketänka ändå.


Så har vi då resten....


Till att börja med var det ett rejält skräpväder idag trots den milda temperaturen.
Jag fick problem när jag kom till garaget i morse...bussen jag skulle ta vägrade backa...jag kontaktade diverse personer och informerade, men var av tidsskäl nödd att ta en annan buss. Senare visade det sig att säkerhetsventilen hade hängt sig, troligen hade jag haft lite för brått med att trycka in den. Den återgick inte förrän trycket hade sjunkit igen och det gjorde det tydligen på cirka 15 minuter.
Erfarenheten av det skedde är dock kristallklar: Ta en annan buss och håll käften....
Jag har hunnit bli anklagad för att medvetet tagit en annan buss eftersom jag inte ville köra just den bussen - så nu vet jag vad jag har den sk kollegan. En händelse som denna skiljer verkligen agnarna från vetet och att vara lite serviceinriktad och försöka att mildra eller förhindra kommande problem lönas illa - så det är bättre att avstå från sådana ansträngningar (och dessutom spar man privata mobiltelefonsamtal) i fortsättningen. Tacken blir ju ändå otack!


En annan sak jag fick anledning att fundera på är vem eller vilka som sopar ut skräpet från bussen inne i tvätthallen och lämnar det på golvet, inklusive returburkar...? Det verkar lite knäppt att sabortera sin egen arbetsmiljö.....


Utanför badhuset i Borås är det stoppförbud utmed "älven" fast det finns en ruta för av- och påstigning. Min fråga blir: Hur länge får man parkera där?


Kan man verkligen inte åka på SJ's årskort hos Västtrafik ????? Att man kan åka på ett tillfälligt skolkort vars giltighetstid gick ut för över en månad sedan går uppenbarligen bra... och vem vill hamna på första sidan i BT....Det kostar ju pengar att få ett nytt om man slarvat bort det....


Tydligen har linje 350 andra instruktioner än oss andra för den stannar på hållplatser där den inte skall ta upp passagerare och dessutom blockerar man hela hållplatsen så att efterföljande buss som skall plocka på hållplatsen inte ens kommer dit. Kunden får aldrig chansen att välja buss ens en gång.


Det vore klädsamt om BL skickade ut förare på sk lappkörningarna som kan zonsystemet i det område han/hon trafikerar - fast å andra sidan får sig kunden ett gott skratt....


Just nu är ballongdäck en önskvärd utrustning i Tingarör vilket också hovsamt framförts till vår depåchef. Han skulle se om det gick att påskynda ärendet fast det rådde visst tveksamheter om vem som hade ansvaret för det aktuella området. Det är egentligen privat mark eller möjligen va....


Man ringer för avstigning och sitter lugnt kvar tills bussen stannat på hållplatsen - då reser man sig långsamt upp, letar reda på sina ytterkläder, som man sedan i maklig takt tar på sig. Sedan var det visst mössa och halsduk också. Man rättar till dom stora stereohörlurarna och ser till att de mörka solglasögonen sitter rätt (det regnar ute). Dags att leta rätt på bagaget och i lugn takt ta sig till utgången. Det vilar ingen brådska över denna passageraren som nog inte passerat 30 än. Är det någon som känner igen stilen...??


Hon har stora väl synliga ringar på händerna, damen, men dessvärre har hon inte råd att lägga reklamen i pappersinsamlingen. Kanske är det för långt att gå och det är onekligen närmare till en av bussens större papperskorgar (dvs den vid bakdörren).



Att man blir förvånad över avslöjandet i TV om ICAs fusk med datummärkningen förvånar mig....Det har i alla tider fuskats med olika typer av datummärkning och man kalkylerar också med att flertalet kunder inte ens kollar. Varor med så kallat "kort datum" placeras på ett sådant sätt att det är meningen att kunden skall ta dessa först. När det gäller mjölk kan Du alltså mycket väl stå med ett paket som går ut samma dag Du köpte det och samma är det med en mängd datummärkta varor. Blir det inte sålt hamnar det ofta i en "ny" produkt.... Så har det ju alltid varit så varför bli förvånad....




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

"Man ringer för avstigning och sitter lugnt kvar tills bussen stannat på hållplatsen - då reser man sig långsamt upp, letar reda på sina ytterkläder, som man sedan i maklig takt tar på sig. Sedan var det visst mössa och halsduk också. Man rättar till dom stora stereohörlurarna och ser till att de mörka solglasögonen sitter rätt (det regnar ute). Dags att leta rätt på bagaget och i lugn takt ta sig till utgången. Det vilar ingen brådska över denna passageraren som nog inte passerat 30 än. Är det någon som känner igen stilen...??"

Vid ett tillfälle som detta stänger man dörrarna och kör vidare. När resenären vrålar att denne vill gå av svarar man att vederbörande haft gott om tid på sig at komma ur bussen men inte visat tecken på att denne ämnat göra det samma. "Då är Du kanske väl förberedd till nästa hållplats då", kan man sedermera tillägga.