31 december 2007

Måndagen den 31 december - Nyårsafton





Först som sist: GOTT NYTT ÅR!


Man lägger 2007 till handlingarna och går in i 2008 och ett oskrivet blad....
För jag har nu lärt mig att man får ta betalt för ej utförda tjänster. Både stat & kommun tillämpar den principen så då är den godkänd eftersom stat & kommun är normbildande. I och med omläggningen från analog till digital TV-utsändning så är det innehavet av en fullständigt obrukbar TV som staten vill ha betalt för - alltså ingen tjänst. Man får förövrigt aldrig se en riktig TV-bild mer om man bor lite dumt till. Då skall man bli tvungen att lägga ner en förmögenhet på master, förstärkare och annan utrustning och i vissa fall måste man ta ner satellit-TV för sisådär 3 - 4000 kronor om året (utöver innehavsavgiften för TV) för att kunna se television. Vi går mer och mer mot Sveriges Rikas Television och sedan tidigare har vi Sveriges Rikas Lag.
Detta synsätt måste gå att överföra på annan service också.... måste fundera på hur man inom kollektivtrafiken skall kunna ta betalt utan att utföra något. En sådan lösning skulle i ett slag rädda BLs ekonomi. En win-win situation.


Kontanthantering och nattbussar är två begrepp som legat mig varm om hjärtat de senaste dagarna. Förarna på nattbussarna i Kronobergs län får inte längre hantera kontanter, det har Kommunal beslutat efter ett nytt rånförsök.
Men det är faktiskt inte från den vinkeln jag vill se det just nu utan från kundens beteende. Det största flödet kontanter skapas under fredag kväll & natt samt lördag och söndag och största orsaken till detta är bankomaternas fel. Apparaterna levererar ett helvetes massa 500 kronors sedlar. Kunde vi, precis som nu sker på 900-linjerna, ta emot olika bankkort som betalningsmedel skulle en stor mängd kontanter bokstavligen försvinna. Skyddas sedan uttagsdokumentationen från bankkorten finns det inte mycket kvar att stjäla.
Ett problem med förslaget är möjligen att nuvarande system med bankkort och fasta uttagsautomater har för låg eller ingen säkerhet alls. Bankerna tycker ännu så länge att det är billigare att betala för skadorna än att skapa ett säkert system för kontantlös hantering. Dessutom ökar attackerna mot alla internetbaserade betalsystem. Det kontantlösa samhället har skapat en ny typ av tjuv.


Läste något intressant här om dagen. Något som våra trafikplanerare nog aldrig läst. Om Du kör 10 mil i 90 km/tim tar resan 67 minuter och Du släpper ut något mindre skit i luften än om Du kör samma sträcka i 110 km/tim på 55 minuter. Nu är det så kära Vägverk att våra arbetsgivare betraktar de 12 minuternas tidsvinst som om det vore guld och är inte ett smack intresserade av de minskade utsläppen.
Svart halka hittar Du här: På broar som kyls underifrån, i skuggiga skogspartier (förutsätter dagsljus för att se), där vägen löper efter sjö eller bäck, längs åkrar där vinden kan svepa fritt och när det regnar vid kall väderlek.


En sak har man haft orsak till att fundera på det gångna året och det är hur länge till vi talar svenska i Sverige? Svenskan är för det första inget officiellt språk och engelskan håller på att tränga in som koncernspråk i allt mindre företag. Den höga andelen icke svenskfödda innebär också en påverkan på språket. Engelska, tyska och franska låneord har byggt upp det språk vi kallar svenska och nu tar vi in mängder med nya ord och uttryck. Olika tekniska företeelser skapar nya sätt att stava. SMS ord får inte bli för långa.


För persontransporter är momsen idag 6% medans löneskatter och drivmedelsskatter ständigt stiger. Med tanke på att vi säljer en tjänst till en part som inte kan göra avdrag för den moms som ligger inbakad i tjänsten är det lite märkligt att man ytterligare skattebelägger kostnader som ingår i tjänsten dvs man fördyrar tjänsten köksvägen. Man får lätt intrycket av två viktiga saker. 1. Kollektiva persontransporter är inte ett särskilt prioriterat miljöprojekt. 2. Att det skall bo vanligt folk utanför städerna är inget som anses nödvändigt.
Med tanke på att ALLA kostnader & service som är förenade med att bo utanför en stad ständigt stiger pga skatteeffekter i olika led är det inte allianspartiernas avsikt att det skall bo vanliga inkomsttagare utanför städerna.


Chalmers kommer att få en ny forskarskola för förbränningsmotorer. En rätt tydlig eftergift till bilindustrin och ett sätt att ytterligare förlänga livet på en miljöbov. Det hade nog varit betydligt fiffigare att satsa samma summa på en miljövänlig kraftteknik istället.


En sak förvånar mig lite. Nu börjar en rätt massiv propaganda för att INTE använda dubbade vinterdäck ( = ökad kostnad för vägunderhåll [har inget med trafiksäkerhet att göra]). Samtidigt pågår en kampanj för att använda just dubbade vinterdäck på cykeln. Ja man behöver inte tvivla på att det är mer pengarna som styr än trafiksäkerhet. Det får ju inte kosta nått. Den svenska infrastrukturen håller långsamt, fast i ökande takt, att försämras.


Jag kan för övrigt rekommendera Johan Kristian Homan som talböcker. En lönfet antikhandlare med taskig ekonomi från gamla stan i Stockholm som med regelbundna mellanrum lägger sin näsa i blöt där han inte borde och som älskar god mat (därav lönfet). Hans andliga fader är Jan Mårtensson. Johan Kristian Homan är en prästson från Viby utanför Örebro som inte kan låta bli att leka privatdetektiv och som faktiskt har ett eget sällskap --- rätt gissat "Homansällskapet". Karlen tänker som ett tröskverk och det är ett under att han till slut alltid kommer "rätt". Det lär finnas lite mer än 27 böcker med denne lönfete lite lata antikhandlare som försöker leka privatdeckare. Han har dessutom en egen tidning. God tur!




Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt år Mr Banco !!

/Z

Anonym sa...

Gott Nytt År, Mr Banco!

/Tony