07 december 2007

Fredagen den 7 December 2007


HEJ DÅ BILKÖER
Så står det på reklamen för en mängd olika GPS-mottagare av varierande kvalitet. Sedan vill det säkert till något "nästan" gratis tilläggsprogram också innan det funderar....vore nått för kollektivtrafiken - den smarta lotsningen förbi alla bilköer. Kan just undra om det skulle fungera... man fick väl samtidigt ha superflexibla hållplatser....


Så var det detta med arbetstidens längd igen.......
Jag har inte kollat när vi införde 40 timmars veckan, men det var ett bra tag sedan (nån gång på 1970-talet sägs det - 1973 för att vara mer exakt) och med tanke på att det gått en hel hoper år sedan dess. Sisådär en 30 år så kanske det vore på tiden att införa den i kollektivtrafiken också. Vi har ju allt annat än 8 timmars arbetsdag och 40 timmars vecka och med tanke på när det infördes har vi en rätt kraftig eftersläpning vill jag nog påstå.
När man sedan läser i senaste numret av Hjulet (3/2007) om en kollega som också har "delade" tjänster och läser att han konstaterar samma sak som alla andra gjort, nämligen att man inte kan nyttja tiden mitt på dagen till nått vettigt. I praktiken är man bunden till arbetet 12-13,5 timmar trots allt fagert tal. Det här borde vi streja om - låter som en vettig uppmaning - fast det får nog bli en "livlig" strejk i så fall för Kommunal kommer aldrig att gå med på något sådan...(det är ju bara att läsa avtalen för att förstå hur dom resonerat). Denna kollegan var visst skyddsombud också och kunde trots en fot inne i facket inte påverka så att man skrotar trettontimmarsdagen.

Även i Gnesta....
.....har man problem med att bygga gator, vägar och rondeller som passar för större fordon än en personbil. I Borås är problemet känt sedan länge. Ända sedan kontakten med Hultafors Tumstocksfabrik upphörde har det varit problem med mätningarna.


Alltså....
....det är synd om vår trafikchef. Han har minst ett datahaveri i veckan där hans adressbok bara försvinner. Och detta får dessutom pågå vecka efter vecka utan att någon hjälper honom, börjar likna mobbing. I övrigt skall vi använda plusknappen flitigt på Scandpointen för då tjänar BL ihop till vår lön. Åtminstone tror jag att det stod ungefär så mellan raderna. Vi får incitament för varje resande.


.....vore verkstaden glada om vi kunde skiva tydligare felrapporter -- nu har det visat sig att vi inte kan skriva några felrapporter vare sig otydliga eller tydliga och samma vagn kan tydligen besöka verkstaden ett antal gånger och ändå gå ut med samma fel -- trots felrapport.... Så det föreligger även någon annan typ av fel..... kan det vara så att man gör en prioritering som går ut på att den bussen har i alla fall ratt men ingen stol så den kan gå ut igen, medan den varken har ratt eller stol...humm kan bli lite knepigt... finns det nån i Skene som klarar att köra den några dagar?
Klart är att verkstaden och förarnas åsikter om en reparerad vagn inte alltid stämmer överens....







Buzznet :

Inga kommentarer: