03 december 2007

Söndagen den 2 december 2007

RÄTTELSE: Västtrafik säger att man inte har en enda mobiltelefon ute bland bussentreprenörerna som dom står för, så de förare som "tror" att dom har en 'nalle' från Västtrafik har troligen en 'nalle' som arbetsgivaren står för. Hur sedan detta reglerats i ett avtal i det stora hela är nog en helt annan historia....



..............................................



Jag jobbar så mycket att jag borde ha råd att göra en massa saker, men jag får aldrig tid över till det! [Om det nu vore så väl!]



...............................................



Alla vet att man skall vara försiktig med e-post och att man skall ha en brandvägg och antivirusprogram och anti-adaware program och allt annat som hör till en internetuppkoppling.

Nu finns det självständiga Konsumenternas tele- och internetbyrå som betalas av företag inom telefon och internetbranschen. (Hum hur självständiga blir man då?). En typ av problem har nästan helt försvunnit i och med bredbandets utbredning - modemkapning. Däremot finns ett annat problem istället. Hastigheten på Ditt bredband är kanske inte ens i närheten av det Din IP utlovat. Med TP-test 3.x eller 5.x (som finns hos Bredbandskollen)kan Du på ett enkelt sätt kan kolla upp sin hastighet.

Men det stora problemet är att hålla "dörren" låst för ovälkomna besökare. Dagens dominerande operativsystem är fullt av säkerhetshål som driftiga människor letar upp och utnyttjar. Du kan via Insidentcentrum köra ett test och se hur bra skydd Du egentligen har.


Testa Datorn Bredbandskollen
KTIB är några adresser all lägga på minnet när det gäller ett grundmått på säkerhet.




Igår började julen!
Igår startade MälarNetCitys Adventskalender. 24 av MNC:s företag skänker en julklapp till någon som vill ha. Kunde detta inte vara något för Västtrafik att kopiera? En trevlig uppmuntran i juletid....???



Upphandling24 är den nya affärstidningen för offentlig sektor. Tidningen skriver om de möjligheter och svårigheter som lagen om offentlig upphandling medför för upphandlare och inköpare i kommuner, landsting och stat. Offentlig sektor köper varor och tjänster för 500 miljarder kronor per år.


MIXAT


Bus4You vann pris för en av sina annonser. Det känns rätt häftigt. Det är inte ofta annonser för bussresor tar annonspriser minsann - inte så lite nytänkande lyfter den avdelningen - återstår att se om kunderna lyfter Bus4You. Hoppas gör jag verkligen - det behövs nya aktörer på en förstelnad marknad.



Den 1 juli 2007 belade Världens Bästa Regering Din och min trafikförsäkring med skatt. Man skyllde på att man ville flytta över kostnaderna för trafiken till ett eget konto (som inte ens existerar). Under tiden siter en utredning och utreder hur man skall använda denna nya skatt (fast själva skatten är alltså redan införd). Nu klarar inte utredningen av sitt uppdrag i tid och behöver få förlängd tid med mer än ett år. Trots att skatten är införd klarar man inte av att kartlägga försäkringsbolagens skaderegleringsverksamhet och än mindre de ekonomiska följderna av den redan genomförda förändringen. Sedan måste socialförsäkringslagen skrivas om och så vidare och så vidare.... men betala skall vi....inget nytt under solen alltså. Någon fick en grumlig idé och en annan trodde...



De där fria resorna i Göteborg för pensionärer ser ut att stöta på patrull. Några sketna tjänstemän börjar ställa besvärliga frågor. Därmed försenas beslut hos såväl trafiknämnden som hos Västtrafik. Någon frågade Västtrafik vad detta gratisåkande skulle kosta kommunen....tystnad. Sedan uppstår ett annat problem på grund av dessa friåkare...dom kommer aldrig in i statistiken eftersom deras resor aldrig registreras. Följden blir att man skall ha en typ av åldringskort att resa på. Fast de pensionärer som kräver färdtjänst får givetvis betala som vanligt..liksom flexlinjerna.....Politikerna tycker att det borde räcka med den vanliga legitimationen (så bra koll på läget har dom - dom som skall vara klokare och för mer än oss andra). Göteborgs starke man fattar som vanligt ingenting och är man 65 år eller äldre är man pensionär i Göteborg..Basta! Fast hur är det nu med pensionärer från Partille, Mölndal, Härryda, Lerum och så vidare????? Det blir bara trassel när Västtrafik är inblandat säger Göteborgs regeringschef.


Okontaktbara är all de som vandrar genom livet med lurar för öronen. Antingen har man en telefon med MP3-spelare eller så har man en MP3-spelare, fast om man nu skall vara riktigt inne skall man ha en MP3-spelare med telefon & kamera....???? Mina förståsigpåare kallar det för produktutveckling....


FRAMTIDENS TRAFIK



Drivmedelspriset (som då inte är bensin/diesel) ligger på cirka 35 kronor per liter och bilarna blir pyttesmå, typ Smart. Alla vägar har vägtullar och alla städer har trängselskatt. Man cyklar rätt mycket och alla former av samåkning (kollektivtrafik inberäknat) har hög beläggning och den absolut största delen av den trafiken sker i städer. Den lokala handeln har fått ett uppsving när folk handlar på 'hemmaplan' igen. Mycket är närproducerade och de som kräver transport fraktas med kollektivtrafikfordonen, antingen som släp eller att 1/3 är lastutrymme eftersom dessa är befriade från vägtullar och trängselavgifter. Kollektivtrafiken sköter även den lokala postdistributionen och tömningen av brevlådor. På varje postort (stad eller i vissa fall kvarter) tar ett lokalt ombud hand om utdelningen.


Som ett resultat av de höga drivmedelspriserna avtar eller upphör arbetspendlingen. Alla flyttar till den stad där man arbetar och landsbygden avfolkas radikalt. Några få livsmedelsproducenter är allt som finns där och resten är skog. Ytterst få har råd att bo utanför tätorterna eftersom all distribution av samhällsservice och saker som telefon, bredband, el etc blir på tok för dyr. Inte minst beroende på att även bolagens servicefordon drabbas av de höga drivmedelspriserna och vägtullarna. Skogsbolagen tjänar stora pengar på sina energiskogsodlingar tack vare de höga prisnivåerna medans statens inkomster blir rätt måttliga med så pass få som använder bil och då rätt sällan.

Inga kommentarer: