09 december 2007

Lördagen den 8 december 2007


Man skall öppna dörren för flickor. Hennes namn skall stå före hans namn. Han betalar för båda på krogen. Hon går före nedför trappan. Hon går före in i hissen och så vidare och så vidare....Den där jämnlikheten har i vissa avseenden inte kommit så långt... På myndighetspapper heter det till exempel mamman och mannen (inte pappan). Det är en lång väg att vandra....


ÄLDREvård??


17 timmar till nästa iskalla måltid - det skall faan bli gammal.
Redan 1994 insåg riksdagen att man inte hade råd att ha pensionärer. Den viktigaste orsaken var att kostnaderna för de gamla ökade och inte längre ansågs möjliga att finansiera. Eftersom hög tillväxt ger hög pension och låg tillväxt inte ger någon pension (det har inget att göra med hur mycket Du bidragit med alltså) så måste antalet pensionärer på ett icke spektakulärt sätt reduceras. Långt mellan måltiderna och frusen jättebillig mat (som man tar jätte mycket betalt för) ingår som element i den nya strategin. På hemtjänstsidan ser man till att missa besök och ständigt rotera den minskande personalen.
Den personliga läkaren saknar givetvis telefon.
Man måste koppla åldringsvården till den allmänna samhällsutvecklingen och skapa bättre följsamhet mot samhällsekonomin och då får inte befolkningspyramiden bli för skev.....
För Dig som är född mellan 1938 - 53 gäller en särskild garantiregel. Du får låna en spade och uppmanas att gräva själv eftersom man reducerat antalet kyrkogårdsanställda.
Du har rätt att ta ut Din inkomstpension, tilläggspension och premiepension från och med den månad Du fyller 61 år...fast vill Du låna spaden måste Du vänta tills 65. Vid 67 åker Du ut med huvudet först - det har Kommunal bestämt (det är dom som i alla situationer står vid Din sida).
Företag som Attendo Care med flera har insett att det ligger stora pengar i ÄldreVård och man prioriterar stenhårt den egna vinsten på de äldres bekostnad. "Han låg i sin egen avföring" är ett sofistikerat sätt att snabbt göra sig av med en åldring (inom djurhållningen hade man blivit dömd för vanvård av djur eller djurplågeri - men inom äldrevården får man mer pengar).
Till och med en ansedd äldreläkare och tillika professor anser att dagens äldrevård inte är någon vård. Mer än 300.000 äldre är undernärda - vilket innebär att svältdödsmetoden är lite långsam....måste komma på nått humant och snabbare. Äldre som går minskar i vikt minskar i muskelmassa och orkar inte längre stå på egna ben. "Gamla skall inte behöva vara koncentrationslägerfångar..." och det är ju sant.. Det är bättre om dom ligger 6 feet under direct.
Någon kommun har kommit på en ny idé att spara pengar på de gamla....Kommunen sköter alla inköp hos Coop!
Jag vill starkt betona att det är tack vare våra äldre vi har den välfärd vi har idag och som vi samtidigt inte vill dela med oss av till dem som skapade den.. En ytterst märklig inställning. Men man måste ju koppla äldrevården till samhällsutvecklingen och ju fler "bidragstagare" som skall dela på kakan ju mindre bit till var och en. För visst är pensionärerna just bidragstagare. Dom har ju inte själva sparat en enda krona till sin egen ålderdom. Det såg man till redan då man skapade pensionsreformen. Att det är våra pensionärer som byggt landet märks inte i de insatser landet gör för dessa äldre - nej nu skall vi ta till den sociala ättestupan. Vi tar in några billiga anbud så får vi se om någon är tillräckligt billig.
Vad fan har nu detta med kollektivtrafik att göra????? Jo - anbuden... billigast vinner oavsett konsekvenserna. Och inte ser Du speciellt många äldre som åker kollektivt heller!



Gruppen
Tidens krav är att alla förare skall vara aktiva, utåtriktade och utveckla sig själva. Det blir betydligt billigare så. Sedan kommunicerar man via lappar på en anslagstavla eller i bästa fall via en annan förare. Kommunikationssättet bäddar givetvis för missförstånd och utvecklingen går mot allmer splittrade arbetsgrupper och varierande standard på fordonen. På grund av besparingar saknas reservfordon och de fordon gruppen en gång startade med har för länge sedan skingrats för vinden. Därför är det den mogna och superflexibla gruppen som gäller idag. Försök kör vagnen Du blir tilldelad och var flexibel med det som inte fungerar.
Sedan är det ju självklart att ju mer isolerad arbetsplatsen är desto mer beroende av god sämja. Risken är å andra sidan liten till obefintlig om gruppmedlemmarna aldrig kommer i kontakt med varandra i arbetet. Fast subgrupper uppstår ändå....


Linjenummer och annat
För Dig som tror att linje 302 endast går mellan Älvsered och Borås vill jag bara meddela att det är helt fel. Linje 302 & 303 går även i Kungälvs Kommun. På Gotland skall GotlandsBuss köra öns linjetrafik mellan 2008 - 2015 eller mer exakt i 7 år. Det blir svårt att få full avskrivning på nya bussar på den tiden. Det som skiljer just Gotland från resten av Sverige är att på Gotland är det kommunen som enligt lag skall svara för att det finns kollektivtrafik. Bussarna skall vara rena, hela och säkra.
I Kungsbacka har man byggt upp kollektivtrafiken efter befolkningstätheten. Glest med folk - bedrövligt glest med kollektivtrafik... lite moment 22 där alltså.


År 1900 reste vi 0,5 km per dag medan vi år 2000 reser 45 km per dag. Detta gäller dock inte glesbygdskommuner som minskar sin befolkning hela tiden. I sådana områden är det skolskjutstrafiken som håller igång den öppna kollektivtrafiken. I glesbygd är det få som åker kollektivt och orsaken är att utbudet är så lågt att man helt enkelt inte kan förlita sig på kollektivtrafiken. Att trafiken överhuvudtaget rullar alls beror helt och hållet på behovet av resor till och från skolor. Nu uppstår alltså ett problem. De som av olika orsaker inte har bil kan alltså inte bosätta sig i områden med näst intill obefintlig kollektivtrafik så resandeunderlaget dör långsamt ut. Att det sedan ofta är jättelångt till närmsta hållplats gör inte saken bättre. Det sker alltså en naturlig avfolkning av glesbygsområden - följt av nedlagda skolor, frånvaro av samhällsservice och inga affärer. En tid protesterar några få som råkar bo där, men efter en tid är skolan till salu och de sista resterna av den bofasta befolkningen vandrar till den sista vilan.


Julfest
Idag var dagen för depåns danska julkalas..... som startade klockan 18:30 ..... och som blev en synnerligen trevlig tillställning. All heder åt vårt värdpar som verkligen hade lagt ner massor av jobb för att det skulle bli jättetrevligt. Alla åt gott och alla pratade med alla och det minglades och manglades och det pratades nästan inte ett dugg arbete - och det är en prestation. Tack till vårt värdpar för en mycket trevlig julfest.....






Buzznet :

1 kommentar:

Axel sa...

Du tycker det finns många linje 302?

Hur många linje 1 har Västtrafik? Det kunde vara en tävling.

Spårvagn finns det bara en, men Skövde, Borås, Uddevalla och Falköping har varsin stadslinje 1.

I Skövde går stadsbuss 1 KSS-Resecentrum-Kulltorp.
Dessutom finns det en linje 1 (Express) som kör Lidköping-Karlsborg via Resecentrum och en linje 1 (Ronden) som kör Mariestad-KSS.
På Resecenturm och på KSS finns det alltså två linje 1. Enkelt va??