30 november 2007

Fredagen den 30 November 2007


Idag damp veckans veckobrev ner och tro det eller ej, men det var förvillande likt förra veckan och veckan dessförinnan. Känns lite som det låg karbonpapper emellan och jag hittade inget nytt i infoväg heller.


Samtidig uppenbarade sig förarnytt i brevlådan (snigelposten) och den var inte speciellt informativ den heller. Denna upplaga ger mer intryck av reklam för Västtrafik än information till förarna. Men å andra sidan är det kul att dom hör av sig då och då så man skall inte gnälla.


JULBORD
Nu är det julbordens förlovade tid och det går vanligtvis mängder med charterbussar till olika matställen. Argumenten i år är de som listas nedan. I alla fall de jag hittat i veckan....


Julbord vid havet
Julbord av högsta klass
Ett klassiskt julbord
Traditionellt julbord
Gammaldags julbord
Julbord á la gourmet
Julbord på landet
Julbord till röd solnedgång
Julborg med goda utsikter
Halländska hemlagade julbord
Familjejulbord
Stort Hemlagat Julbord
Skall man tro dagspressen så äts inga eller i vart fall få julbord i 7härad så alla busscharterresor till julbord kommer att gå till Göteborg med omedelbar närhet.


BLANDAT


I Överlida vill man vara övertydliga och sätta tillbaka de gamla 50-skyltarna intill skylten för tättbebyggt samhälle eftersom ingen tycks veta att skylten tättbebyggt samhälle betyder 50 km/tim. Dessutom vill man ha två refuger. Verkar som om refuger blivit på modet.


Fartkamrorna på 156:an är nu i full drift och tar bilder på 15 meters håll och skickar sedan bilden direkt till AKT i Kiruna. Ingen vill dock berätta när själva mätningen sker. Skit också.


Kommunens fordon körs för fort...Spelar ingen roll om vi talar om Borås, Svenljunga eller Tranemo kommuner...man har bråttom överallt. Bältesanvändningen var visst också lite si och så med.
När det gäller hastigheter för yrkesfordon och då speciellt bussar så ligger avvägningen mellan antal omlopp kontra hastigheten. Ett extra omlopp är lika med en buss och en förare till och det kostar pengar. Alltså sätter man upp supersnäva tidtabeller och sparar omlopp = fordon + gubbe/gumma.
När det gäller yrkestrafik med lastbil är den stora boven "Just in time" och liknande system med rullande varulager på landsvägen. Vad som förvånar mig är att Vägverket är förvånade...är det inte deras jobb att ha koll????? We'r losing money honey!


Så var det detta med alternativ väg.
Exemplet är från Göteborg, men det kan ju ske varsomhelst. Röd Express skall ta sig ur Göteborg och komma till Stenungsund och det mitt i värsta rusningstarfiken. Efter Hjalmar Brantingsplatsen var det stopp på grund av alla som skulle ner till Tingstadstunneln. I 35 minuter fick bussen köa. Då tycker en passagerare i en insändare att bussen kunde valt en alternativ väg ut ur eländet och så långt är allt frid och fröjd - problemet är väl snarast hur bekant föraren är med sin omgivning. Skall man välja alternativvägar gäller det också att ha god lokalkännedom, det är ingen vanlig cykel man har med sig. Om nu den aktuella föraren inte hade så god lokalkännedom gjorde han klokt i att hålla sig till fastställd linjesträckning och det även om "alerta" förare gjort annorlunda.


Det mest knäppa jag läst
Fick Kommunals almanacka för 2008 och läste under rubriken På jobbet: Du kan alltid vända Dig till arbetsplatsombudet med dina fackliga frågor. (Redan här högg det till i hjärttrakten). De sköter bevakningen av arbetsmiljön (så f-n att dom gör), hur avtalet efterlevs (knappast trovärdigt) och de förhandlar om de lokala lönerna.
Nåja - medlemskapet inebär att man skall få rättshjälp från förbundet (kyss mig i häcken vilken lögn - nej sprang och gömde sig var det som hände). Sedan har man Kommunalarbetaren som vår tidning och då undrar jag vilka VI egentligen är - för jag tillhör inte vårdsektorn.
Jag undrar just hur långt ifrån verkligheten dessa nissar som skriver detta befinner sig....





Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.








Buzznet :

Inga kommentarer: