12 december 2007

Onsdagen den 12 december 2008



Ranking
För att få sisådär 25 poäng är Du fastighetsskötare och för att få ungefär 85 poäng kan Du bli någon typ av sektorschef, kanske Fritidschef. Om Du verkligen vill upp på toppen får Du bli Samhällschef eller Administrativ chef. En brandman och en undersköterska ligger på samma nivå medan en familjehemssekreterare ligger två snäpp över. Ett snäpp upp hittar vi gymnasieläraren och socialsekreteraren. Om nu någon undrar vart t ex busschauffören finns så är svaret att han/hon har så låg rankingpoäng som dom kom inte ens med... Jag är ledsen men det är inte jag som gjort rankinglistan över kommunala yrken, men uppenbarligen har en busschaufför så låg ranking att han/hon alltså inte ens kommer på pappret eller så har han/hon inte längre anknytning till kommunala yrken..... välj själv.


Arbetarskyddsstyrelsen meddelar....
..... med stöd av arbetsmiljöförordningen följande föreskrifter.
Dessa föreskrifter gäller arbete som arbetstagare utför i fysisk eller social isolering från andra människor (ensamarbete). Med fysisk isolering avses en situation där den som utför arbetet inte på arbetsplatsen kan få kontakt med andra människor utan att använda ett tekniskt kommunikationshjälpmedel. Med social isolering avses en situation där den som utför arbetet befinner sig bland andra människor, men där förhållandena är sådana att han inte kan räkna med deras hjälp i en kritisk situation.


Vid planering och anordnande av ensamarbete skall arbetstagarens möjligheter till kontakt med andra människor beaktas. Det skall särskilt uppmärksammas att arbetstagaren har tillräcklig utbildning, information och instruktion för att utföra arbetet ensam. Särskild hänsyn skall också tas till arbetstagarens fysiska och psykiska förutsättningar för arbetet. Åtgärder skall vidtas för att så långt möjligt ordna ensamarbete så, att den som utför arbetet ensam inte löper större risk för skada än om flera gemensamt utför arbetet.


Innebär ensamarbete påtaglig risk för kroppsskada genom olycksfall eller våld skall det ordnas så, att arbetstagaren kan få snabb hjälp i en nödsituation. Kan godtagbar säkerhet inte erhållas på annat sätt får arbetet inte utföras utan att jämte arbetstagaren annan person är närvarande under arbetet. Innebär ensamarbete en stark psykisk påfrestning, skall eftersträvas att arbetstagare kan få direktkontakt med arbetskamrater eller andra människor. Minderårig får inte anlitas till ensamarbete. När ensamarbete anordnas, skall arbetsgivaren underrätta skyddsombud.


ALLA TOLKNINGAR AV TEXTEN OVAN FÅR MAN GÖRA PÅ EGEN HAND..........


TÅLAMOD
Nu är mitt tålamod slut! Nu köper jag en bil och slutar pendla. Jag kan nämligen bara se på hur man effektivt raserar varje chans jag har att ta mig i tid till mitt arbete. Förklara gärna hur man har tänkt när tåget ska anlända 08.08 och anslutningsbussen går 08.10. De dagar tåget är i tid kan jag räkna på min ena hand. Och med den nya tidtabellen så ska tåget anlända 08.10. Grattis! Nu kan jag inte ens chansa på att hoppa av tåget för att genskjuta bussen. Jag är jättearg. Alla pratar om hur man ska tänka på miljön, men att åka kollektivt är rena skämtet. Min arbetsdag börjar egentligen 07.00 och jag förlorar dagligen en och en halv timme på grund av bristen på kollektivtrafik. Nu tycker nog många att det finns väl buss eller kanske någon som jag kan bilpendla med. Jo, säkerligen. Men det är ju inte poängen! Ska man ha en kollektivtrafik så ska den ju fungera i båda riktningarna och i anständighetens namn komma i tid till anslutande bussar på stationen. Tänk om fiktiva gamla faster Elsa åker för att besöka barnbarnet. Vad glad hon kommer att blir när tåget glider in på stationen samtidigt som bussen åker där ifrån. Hon kommer att ha roliga tre timmar i väntsalen innan en resa på fyra och en halv timme med ett byte är första möjliga anslutning. Jag vill också påpeka att det inte är tågpersonalens fel på något vis. De kan ju inte hjälpa hur tidtabellen är lagd. Dagens ros går till busschauffören som ofta väntar på mig när tåget är sent.


Trafiksäkerhetsarbetet....
....vid våra färjeterminaler börjar visst mattas eller börjar det rent av ge resultat? Det privata vaktbolaget stoppade i snitt 22 onyktra förare i månaden i Ystad medan polisen lyckades hitta 2. Jag känner personligen inget akut behov av att möta en skitfull förare i en fullastad långtradare. Lite halka, mörker och, som ett resultat av detta, dålig sikt är ingen bra kombination. Rikspolisstyrelsen kom fram till att, trafiksäkerhet i all ära, det är vi, med våra nedskurna resurser, som skall utföra utandningsprov. Vilken härlig inställning. Man kan undra om den kan tänkas justeras när man nu byter chef...??? Både den vanliga polisen i Ystad och kommunen vill se en lagändring så att vaktbolaget kan ta utandningsprov även i framtiden.


Biogas
När mikroorganismer bryter ner hushållssopor och liknande i en syrefri miljö bildas metan och koldioxid. Biogas kan alltså utvinnas där det finns biologiskt nedbrytbart material. Faktum är att Rötgas och Sumpgas bara är andra namn på Biogas. Slutprodukten blir Metangas och det är det vi kör en del av bussarna i Borås på. Restprodukten rötslam använder vi till att gödsla våra åkrar med.




Buzznet :

Inga kommentarer: