13 december 2007

Torsdagen den 13 december 2007

Så var det Lucia igen då och i GT har man äntligen fattat detta med de äldre. "I Sverige har åldringar bara en uppgift - att hålla sig undan och helst dö så snart som möjligt". Man är alltså lite mer än 1,6 miljoner svenskar som borde avlida per omgående och antalet växer.


Såg att Borås på intet sätt var en plats på jorden man skall bo på. Jag tror att varenda stadsdel var med på polisens värstinglista. Inte undra på att bussarna i Borås ser ut som dom gör....hoppas bara att dessa värstingar inte får för sig att bli gröna vågare också... Huuu!


Ibland kan man bli lite förskräckt över övertron på all sköns övervakning. Nu skall jag låta mitt försäkringsbolag övervaka mig när jag kör bil och då dröjer det inte länge förän bussarbetsgivarna vill göra samma sak. Osaken är att man vill minimera riskerna att behöva göra några utbetalningar och eftersom man slipper göra utbetalningar kan man sänka premierna något. Tekniken för allt detta finns så nu återstår bara den juridiska biten, men jag är inte orolig. Med tanke på hur stora belopp det rör sig om råkar man helt säkert lösa de juridiska hindren också, eller snarare kringgå dom.
Försäkringsbolagen ser oerhörda fördelar med att kunna övervaka sina kunders beteenden men den biten vill kära Vägverket inte lyfta fram. Polisen kan skrota alla övervakningskamror eftersom systemet innebär ständig hastighetsövervakning dygnet runt. Den mest problematiska delen tycks vara vem som skall spara och förfoga över all denna information och vem kan garantera att inte sådan information missbrukas. Jag kan inte låta bli att tänka på forskningsregister som plötsligt stod till polisens förfogande trots försäkringar om att så aldrig skulle ske....


Nej i Göteborg skulle det ALDRIG bli trängselavgifter. Vill minnas att en viss Göran aldrig skulle bli partiledare heller! Nåväl - detta visar hur kort bäst före datum ett politiskt uttalande har. Nu är det miljöhänsyn som fått alla politiker att ändra sig. Miljöhänsyn som inte fanns igår...dom uppstod ur tomma intet inatt.
Om nu fler och fler skall välja att åka kollektivt ställs rätt tuffa krav på kollektivtrafiken. Dessutom kräver den typen av trafik ett rent fysiskt utrymme fritt från andra trafikantgrupper om den skall kunna komma fram och hålla sina tider med mera.
Det verkliga problemet tycks vara att trängselavgifterna INTE hamnar i huvudstaden utan stannar i Göteborg.


Nu vill dagens ungdom enbart förverkliga sig själva och om det nu skall vara nödvändigt att jobba skall det vara både roligt bra (=status). Fritid är viktigare än jobb och plikt går före lust.


Beskattningen av dieselfordon blir visst bara snurrigare och veligare för var dag om man ska tro det som står i tidningarna. Att det börjar bli brist på miljödiesel och att priset på diesel håller på att gå om priset på bensin. Världens bästa regering har samtidigt tänkt sig att reducera vägskatten för dieselfordon, fast med nuvarande utveckling är det ett nollsummespel. Från 1/1 2008 ökar skatten på diesel med 55 öre och då enbart på miljödiesel - hur smart får man bli? Så vi får väl börja köra kollektivtrafik på den billigare EU-dieseln då, som samtidigt släpper ut betydligt med skit. Det känns som om den ena handen inte har koll på den andra.



Nu finns det glada forskare som hävdar att framkomlighet har företräde framför trafiksäkerhet....uj uj! Det finns med andra ord starka krafter som inte prioriterar trafiksäkerhet. Med tanke på allt "Just in time" gods som ligger på flak så torde detta inte vara någon överraskning. En annan faktor är restiden mellan arbete och bostad som innebär att man klassar upp dåliga vägar som på så sätt får en högre grundhastighet än vad som är lämpligt.
En lustighet är att cyklisternas egna företrädare är de största motståndarna till cykelhjälm, eftersom man då befarar medlemsras. Åldersgräns för EU-moppar och andra åtgärder för att förbättra säkerheten motarbetas självklart av branschen som ser sjunkande försäljningssiffror. Restriktioner inom mitt revir kommer från mina chefer. Billiga transporter väger så pass tungt att man måste offra lite passagerare då och då. Mindre seriösa åkerier som Schenker och de andra jättarna i branschen överskrider konstant hastighetsgränserna. Vi yrkesförare är idag värre fartsyndare än privatbilisterna och det säger en hel del om hur utvecklingen vridits bort från säkerhet mot ren profit.
Statistiken hävdar att varannan buss framförs med för hög fart i 50-område samt att 60% kör för fort på 70-vägar och 40% på 90-vägar. Det är svårare på 90-vägar pga av EU-strypningen. Ta väck den skall ni få se på farfar :-)


Nu blir det dyrare igen att ta körkort i och med att avgifterna kör uppkörning och teoriprov höjs den första januari. Den som höjer dessa avgifter är världens bästa regering - det går att göra pengar på allt för en typisk skattesänkarregering. Snacka går ju, men snacka så det går är betydligt svårare.


Nu är det bevisat att yngre tjejer inte har någon hjärna. På en hållplats står två tjejer. Bussen stannar men föraren öppnar inte bakdörren. Då började den ena tjejen banka på bakdörren och på bussen i allmänhet. Föraren meddelade kolugnt att framdörr ingång, bakdörr utgång. Denna information innebar total överbelastning av hjärnkapaciteten. Tjejen blev arg och eftersom ordförrådet var rätt rejält begränsat blev det mest skymford. Föraren frågade vad hon höll på med, men eftersom hjärnan redan var överbelastad fick han inget vettigt svar. Han pekade på dörren och sa åt dem att gå av. Då lär det har kommit en halv mening med begripliga ord av typen "Får man inte åka buss eller?" följt av fula ord och mer svordomar. Kvar stod två tjejer utan hjärna som gärna hade velat åka buss men som aldrig fått lära sig hur.


Jag vill be att få riktiga tidningsställ i bussarna i regiontrafik så att det är lättare att ha ordning och reda i bussen. Dessutom ser det beydligt trevligare ut ur passagerarsynpunkt...kan man få ett tidningsställ i bussen tro?





Inga kommentarer: