14 december 2007

Fredagen den 14 december 2007


Jag har läst att....


..Strålkastaren nr 6 har kommit ut och att den innehåller något vettigt för förarna denna gången. Man blir imponerad, eftersom det trots allt i första hand är en PR-skrift för Västtrafik.


.....Borås Lokaltrafik skapar sina egna regler. Visserligen kräver Västtrafik att alkolås ska installeras i alla nya bussar, men det är tydligen inte något man skall ta alltför allvarligt på. Förutom att ett sådant system skulle fördyra rejält har det visat sig vara opålitligt på flera håll i landet. BL vill införa ett depåbaserat system istället som skall vara både säkrare och framför allt billigare. Fick jag bestämma vill jag inte ha dessa blåsprylar alls...det borde vara onödigt (fast det inte är det). I det nu föreslagna systemet kan jag inte se att det sker någon kontroll vid byte av förare ute på linjen.
Min högst personliga uppfattning är att det är nära nog katastrof att det ens måste finnas trots att jag på nära håll sett att det finns behov dessvärre.


......att Närtrafiken ger rörelsefrihet och det låter jättetrevligt. Det jag personligen tycker är lite knepigt att man inte märker av den ett dyft i den ordinarie kollektivtrafiken, men det är väl så att hälsan tiger still. Enligt kommunen har trafiken blivit en sådan succé att man går från två dagar per vecka till fem och man ökar dessutom tidsintervallen.
Glesbygdstrafiken kommer nog inom en snar framtid att bestå av typen Ring en buss. Det vill säga en typ av behovsstyrd kollektivtrafik där linjesträckningen hela tiden varierar efter vilka som skall åka idag. En sådan modell borde gå att optimera rätt väl så att behov och tillgång ligger så nära varandra som möjligt, för att åka runt med tomma bussar med sisådär 50 sittplatser är knappast optimalt. Då kanske begreppet Hela bygden skall leva blir verklighet? Fast det är klart att om det inte finns arbetstillfällen i kommunen eller i dess omedelbara närhet så dör den ändå långsamt.


....man äntligen börjar ta problemet med RAM-tid på allvar liksom att 11-timmars vilotid är 11 timmar och inte 9. Men ännu är man inte i mål. Enligt Tidningen Hjulet är långa ramtider och delade turer något som ogillas av flertalet förare. Ett stort antal förare i Örebro som kör för Busslink protesterade skriftligt och det sket Busslink tydligen i så den frågan gick vidare till Arbetsmiljöverket vars resurser Världens bästa regering skurit ner. Dessbättre har verket tydligen reagerat och kallat parterna till möte.
Det som i sammanhanget är intressant är hur arbetsgivarna lyckats tolka om och bokstavligen missbruka ett avtal. 9-timmarsregel var en undantagsgrej som inte skulle kunna schemaläggas - men hur gick det med den saken? Upphandlingssystemet bokstavligen skapar situationer där arbetsgivarna hela tiden känner sig tvingade att tänja på gränserna i avtalet och detta drabbar märkligt nog alltid den svagare parten - dvs förarna. Vad som en längre tid förvånat mig är att det överhuvudtaget finns någon som vill köra buss under dessa villkor!? Rimligen borde varenda förarsäte gapa tomt med tanke på hur företagen bokstavligen suger ut sin viktigaste resurs. Utan förare ingen trafik. Men vi nyttiga idioter fortsätter att finna oss i alla möjliga dumheter av vilka skäl då? För egen del gillar jag kontakten med alla våra trevliga passagerare och dessvärre ursäktar det en hel del.


.....man på nytt konstaterat att sedan "arbetarregeringen" införde upphandlad kollektivtrafik har den grupp man påstod sig representera (arbetarna) bara kunnat inse att man inte representerade dom. Det blev bara sämre och sämre för arbetarna. Även politiker borde se till kvalitet och personalens villkor och inte bara priset. På detta temat kan man spinna hur länge som helst så det är bara att slå fast att politik alltid passerat bäst före datum apropå ICA:s kötthantering. ( fast det är i sanningens namn fler varor än kött som hanteras på det sättet ).


....om manföljder med sina väninnor ut för en "helkväll med tjejerna" kan det få konsekvenser. Hon sa till sin make att hon skulle vara hemma vid midnatt, "-Jag lovar!"sa hon. Vi vet ju alla hur det är med tjejer och klockan i alla schabloner och timmarna passerade och margueritorna slank ner alldeles för lätt. Omkring klockan 3 på morgonen begav hon sig hemåt, ganska packad.
Precis när hon klev in genom ytterdörren satte gökuret i hallen igång att gala 3 gånger. Snabbt insåg hon att maken förmodligen skulle vakna till, så hon gal ytterligare 9 gånger. Hon var rätt stolt över sig själv för att ha kommit på en sådan snabb lösning (trots att hon var stupfull).

Nästa morgon frågade hennes make henne vilken tid hon kom hem, och hon svarade att hon var hemma vid midnatt. Han såg inte arg eller sur ut. Pust! Hon klarade sig denna gången!


Sedan sa han "Vi behöver ett nytt gökur." När hon frågade varför, svarade han: "Jo, igår kväll gal göken i gökuret tre gånger, sedan sa den "Oh Shit", gal 4 gånger till, harklade sig, gal ytterligare 3 gånger, fnissade, gal två gånger till och sedan snavade den över vardagsrumsbordet och pruttade."




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Ha ha ha ha ha!!! Gôrkul historia.