01 augusti 2007

Onsdagen den 01 augusti 2007

---Idag är en ny dag---


Tänk att det snart är 40 år sedan vi bytte från Vänstertrafik till Högertrafik - det var den 3 sep 1967 vi bytte sida i detta land. Det är inte klokt vad tiden går - jag minns det som i går...jag var i Skövde då det hände.

I slutet av 60-talet och början av 70-talet körde jag buss i Göteborg och då fick man köra linjer över hela Göteborg. Jag var fast anställd på Göteborgs Spårvägar. Då som nu hade man praktiskt taget jämt stående passagerare, men det var aldrig någon som ramlade i bussen eller något åt det hållet. Fast man måste självklart köra som folk. Jag kan i alla fall lugnt påstå att jag aldrig körde på något eller krockade med något under de åren bakom ratten. Jag lämnade aldrig en skadad buss till bussverkstaden....Och det är inte skryt utan enbart fakta. (Jag skadade aldrig någon buss hos de andra bussföretagen heller.) Så jag har lite svårt att hänga med när jag hör gnäll om stående passagerare som ramlar i bussen eller om kunder som ringer för sent för avstigning. I min värld ska dom senare av vid nästa hållplats sedan må dom skrika och tjoa bäst dom vill.

Upp till 30 procent av olyckorna på våra vägar beror på att föraren har somnat bakom ratten. En underskattad olycksfaktor minst lika stor som alkohol. Många är inte medvetna om risken att köra hem fram på morgonkvisten efter ett nattskift. Något som enligt sömnforskarna är minst lika farligt. Den största olyckstoppen vad det gäller singelolyckor är på de tidiga morgontimmarna då kroppen lider stort av sömnbrist. Förutom ofrivilliga tupplurar får en person med sömnbrist både kraftigt nedsatt koncentrationsförmåga och reaktionsförmåga. Självklart är yrkeschaufförer en stor riskgrupp. Ofta tvingas lastbilsförare köra långa distanser med ett tidspressat schema som inte ger utrymme för rastpauser. Åkeribranschen måste bli medveten om det här och ta ett större ansvar. I detta läge tycker BL att det är läge att införa 13 timmarspass - stick i stäv med all forskning på området. Sömnbrist drabbar dem med sömnproblem eller vakenhetsstörning som brukar bero på sömnsjukdomar såsom sömnapné eller restless legs. Sömnbristen håller på att bli en folksjukdom och en starkt bidragande orsak tycks vara prestationskrav. Du skall kunna, som i mitt fall, köra buss 24 timmar per dygn - vid vilka tider som helst - även om kroppen protesterar. Detta stämmer med att stress, oro och prestationsångest stör sömnen.

Om alla förare utbildades i ECODRIVING skulle vi spara otroligt mycket på miljön, OCH OM ALLA DESSA FÖRARE TOG TÅGET & BUSSEN skulle vi tjäna oändligt mycket mer, men det steget blir lite för våldsamt för politikerna.

Allt fler vill ha skatterabatt på biobränsle läser man med jämna mellanrum. Vänd på frågeställningen istället....varför har man lagt skatt på det man vill att folk ska använda? Är det verkligen sant att regering & riksdag vill att vi skall byta till etanol eller biogas - troligen inte eftersom man straffskatt på produkterna. För om miljöbränslen är det som man vill att vi bilisterna skall använda....varför då beskattar vi då ihjäl den möjligheten?

En märklig utveckling är att stadsjeepar och rejält motorstarka fordon går över till att köras på Etanol... Miljödebatten når även dessa totalt onödiga bilar -- sett ur transportsynpunkt.. Dyra leksaker för stora pojkar med stor plånbok (och lite mindre vett). Dom borde egentligen tillhöra gruppen kollektivresenärer.

Fler svenskar valde att ta bussen, tåget, spårvagnen eller tunnelbanan till jobbet under förra året. Antalet kollektivresenärer i hela landet ökade med fem procent, vilket motsvarar 58 miljoner resor, enligt statistik. I Borås ökade resandet med stadsbussarna under perioden januari till april med fyra procent jämfört med samma period förra året. En del av ökningen kan bero på att servicebussarna blev stadsbussar i början av året. Sedan Västtrafik bildades 1999 är ökningen 12,5 procent. I Västra Götaland gjordes 133 resor per person förra året, och därmed ligger regionen på andra plats efter Stockholms 350 resor per person och år. På Gotland gjordes lägst antal resor, 19 per invånare. Det vanligaste sättet att ta sig fram i Västra Götaland är med buss eller spårvagn, och mellan de två trafikslagen är resorna ungefär lika fördelade.
Pensionärerna vill i alla fall resa - förhoppningsvis med buss... och det förekommer en mängd researrangemang för den växande gruppen arbetsbefriade.

Polisen skiter i de trimmade mopederna kan man läsa i olika tidningar från norr till söder - nätpress är kul. Det kan bero på att det bokstavligt talat har svämmat över med fartsnabba moppar som man inte alls måste trimma själv, det är redan klart vid köpet.

---Gjort bra idag!---


Fixat födelsedagspresent till sonen.... ingen lätt uppgift minsann! Tack till "Glava"!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar. Jag undviker att kommentera kommentarer eftersom bloggen i sig inte skall bli en dialog mellan mig och de som kommenterar dess innehåll. Skriver någon ett mail så kan det vara en annan sak.

Inga kommentarer: