16 augusti 2007

Torsdagen den 16 Augusti 2007

Surströmmingspremiär


Det är då själva *humhum* att man inte har några riktiga surströmmingskompisar i närheten längre.....

Styrelsen för Borås Lokaltrafiken har beslutat att allt upphandlingen av nya bussar ska tas om eftersom ingen av anbudsgivarna uppfyllde samtliga krav. BL:s styrelse gav i en första vända anbudet till Scania som var ett par miljoner kronor billigare. Man kunde acceptera avvikelserna med hänsyn till ett lågt priset. Scania var även förarnas favoritmärke. MAN begärde då en överprövning och inför hotet av ett bifall valde man att ta om allt från början. Ordern är värd drygt 50 miljoner kronor och omfattar 20 biogasdrivna bussar.
Den intressanta biten i detta är att det flertalet förare prioriterar väger INGENTING. Det finns inte ens med i anbudssvaren. I denna bistra ekonomiska värld finns inte längre den typen av hänsyn, dessvärre.

Det gick alldeles för fort under resan och jag är arg för att chauffören inte reagerade på att något hänt i bussen. Resan blev en obehaglig upplevelse. Vid inbromsningen gled hon ner från passagerarsätet och kanade på ryggen utefter mittgången. En trasig tröja och rivsår på ryggen vittnar om det som hänt. Ont i kroppen bland annat i ryggen och i höften är andra minnen. Chauffören märkte inte vad som hänt utan fortsatte körningen i samma höga fart. Istället var det medpassagerare som fick hjälpa henne upp från golvet. Väl framme där man skulle byta buss så ville man ha en förklaring från chaufförens sida, som sa att han var koncentrerad på körningen.
Hela berättelsen är lite för ensidig - buss kör för fort och en enda sittande passagerare glider av passagerarsäte. Ledsen, men jag köper inte denna story. Man ser 'i den stora backspegeln' på tok för mycket passagerare som inte förstår faran i att ränna runt i ett fordon som rör sig i trafik. Körde bussen, som i detta fallet, på landsväg får hastigheten vara upp till 90 km/tim om trafikförhållandena medger det. Om då någon medtrafikant bär sig illa åt, en älg kliver ut eller något annat som han vara omöjligt att förutse inträffar så blir det lite "plötsliga stopp". Detta med säkerhetsbälten i en buss kanske kan visa på allvaret i att sitta ordentligt på sin plats.

Olika kommuner planerar att höja priset på färdtjänsten vilket givetvis oroar användarna. Det är alltid svårt att ta tillbaka en förmån. Många brukare hävdar att färdtjänsten är en livlina ut till samhället och om förslaget går igenom kommer det att leda till att dessa isoleras. Det är orättvist att det ska kosta mer för dem att leva normala liv säger man på Synskadades Riksförbund i Göteborg. Förslaget ligger helt i linje med Kolla-projektet, Göteborgs Stads satsning på att anpassa kollektivtrafiken för nästan alla fram till år 2010. Genom att höja priset vill man uppmuntra färdtjänstens resenärer att använda den allmänna kollektivtrafiken mer. När man gör en stor satsning på att anpassa den allmänna kollektivtrafiken så är det viktigt att de som kan använda den också gör det. För många är det i nuläget omöjligt att åka vanlig buss eller spårvagn själv. Själva grundbulten i Kolla-projektet (förutom ekonomin) är, så vitt jag förstått saken, att man ska kunna vara en självständig individ som inte är beroende av speciallösningar. Man skall jämnställas med övriga samhällsmedborgare.
Kolla skall utläsas: Kollektivtrafik för alla.
Det är lite intressant att vissa grupper som idag utnyttjar färdtjänsten inte välkomnar kolla-projektet som syftar till att jämnställa dessa med "normala" medborgare. Det blir ju samma pris för dessa som för "normala" brukare. Men som sagt det är alltid ett helvete att plocka bort en förmån. Färdtjänsten fungerar lite som dörr till dörr och det kan aldrig kollektivtrafiken ersätta fullt ut.

Vår nya vice riksbankschef har talat och en viktig sak som hon sa berör ju min bransch. "Efterfrågan på arbetsmarknaden har ökat väldigt mycket. Hon spår att bristen på arbetskraft till och med kan bli större än väntat.
I det läget kommer ett intressant spörsmål in i bilden: Är nuvarande kollektivavtal för vår bransch ett avtal som sätter arbetstagaren i centrum? Jag hävdar att det INTE gör det. Ett avtal som tillåter 13,5 timmars dygn, inte innehåller några krav på utrymmen att vistas i vid delade pass (du får visserligen skenbart lite mer betalt för att gå ute och frysa i 4 timmar - men det är en klen tröst). Jämför med Byggnads krav på hur det skall se ut på en byggarbetsplats - stor som liten. I vårt avtal går det mesta att förhandla bort lokalt. Det är inte ett avtal som följt med sin tid. I en situation där arbetskraften kan välja och vraka ligger bussföraryrket knappast på 1:a plats hos flertalet.
Det kommer nog att bli turbulens även i andra branscher med dåliga arbetsförhållanden. Att sedan sammanhållningen bland bussförarna är relativt låg gör att förändringar blir svårare att genomföra.

---Iaktagelser---


Efter att ha läst igenom Camilla Läckbergs fem utgivna böcker, som hon med skicklig marknadsföring fått ut stora upplagor av, har jag kommit fram till vissa högst personliga iaktagelser. Hon har arbetat med rätt så smarta mallar, som man kan identifiera om man är uppmärksam och vill se hur hon byggt upp sina böcker. Hon har skickligt utnyttjat mallarna - men efter 5 böcker kan jag tycka att hon bör modifiera dessa schabloner så att inte kommande böcker blir helt identiska till sin uppbyggnad som de fem som hon fått utgivna. Som sagt: min högst personliga åsikt. Att lägga in huvudpersoner som växer bok för bok är ett smart grepp. Därför är hennes böcker egentligen flera böcker i en. Där finns deckarhistorian som ibland kan vara lite långsökt, där finns huvudpersonernas vardagskamp för tillvaron, där finns ett antal bifigurers liv och leverne mer eller mindre anknytna till handlingen. Ett intressant drag är att alla bifigurer INTE bär på pusselbitar i deckarhistorian. Där finns också samhällsreportagen och kvinnokampen samt kampen för HBT-personer.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Den intressanta biten i detta är att det flertalet förare prioriterar väger INGENTING. Det finns inte ens med i anbudssvaren. I denna bistra ekonomiska värld finns inte längre den typen av hänsyn, dessvärre.

Detta tycker jag var jättebra skrivet. Hade med något liknande i min egen blogg då det framkom första gången att Neoplan överklagat beslutet att köpa in Scania. Det borde väl vara upp till var och en köpare att själv få välja vad den vill köpa? Tydligen har man missat det i EU som tydligen numera ska lägga sig i allt.

Anonym sa...

Privatägda bussbolag har rätt att köpa vilka bussar dom vill, men bussbolag som är ägda av kommun eller landsting måste tillämpa LOU.
Det är alltså bara OFENTLIGA bolag som måste handla upp enligt LOU lagen om offentlig upphandling.