21 augusti 2007

Tisdagen den 21 Augusti 2007

Billigare


Nu har vi åter olika priser i kollektivtrafiken beroende på vart man bor. Göteborgarna fick i går en rejäl sänkning! Årskortet sjönk med 1000:-- och månadskortet tappade 115:--... Skulle inte tro att det är en alltför djärv gissning att detta har gått ut över och kommer att gå ut över trafiken utanför städerna....Den som rullar i "glesbygden".
Från och med igår måndag säljer inte spårvagnsförarna biljetter längre....När får vi detta system? Åtgärden innebar också att tidpassningen på spårvagnarna förbättrades. (Om det sedan blev roligare eller tråkigare att köra spårvagn kan jag inte avgöra. Det var evigheter sedan jag åkte konduktör på släpet.)

Fast igår var det lite si och så med försäljningen. "Hajen" startade inte i alla bussar. Vissa fick ingen 'handskakning' med radionätet och därmed ingen uppgradering....Fast det var ingen direkt nyhet.

Att det regelbundet sker skadegörelse i bussarna är nog rätt så naturligt. Den uppfattningen förstärks när man läser om mindreåriga flickorna som går runt och sätter eld på brevlådor. Seriös brist på sysselsättning eller uppmärksamhetbrist? - skit samma - orsak & verkan.

En detalj har länge förundrat mig. Jag undrar hur svårt det är att bygga ett fungerande defrostersystem till en Volvobuss B10M och B10B? Dom bussar vi kör är av årsmodell 2001 och DEFROSTERREGLAGEN har nästan ALDRIG fungerat. Det är egentligen otroligt, men en rimlig slutsats efter 6 år är väl att det inte är ett nödvändigt tillbehör som måste åtgärdas.

En av våra tjänster ankommer Borås 07:29 enligt tidtabell och avgår 08:00 enligt samma tidtabell - faktiskt. Tiden från 07:29 till 08:00 kallas rast och för att fylla villkoren för rast skall den vara MINST 30 minuter. Nu kommer den bussen vid den tiden definitivt inte in till Resecentrum 07:29 (det är en massa passagerare som envisas med att kliva på på varenda hållplats mellan Aplared och Gånghester för att sedan med samma energi gå av på varenda hållplats från Brotorp till Resecentrum. Man får väl vara glad om man är framme runt 07:37. Sedan kan ju bussen självklart INTE avgå 08:00 enligt tidtabell eftersom rasten tog slut 08:00. Då börjar man ställa om biljettmaskiner, skylta om och lasta, för det hann man ju inte innan. Sedan skall bussen vara tillbaka klockan 09:59 enligt exakt samma tidtabell för att kunna avgå 7 minuter senare eller 10:06. Turboaggregatet på bussen är för dåligt och strypningen till max 100 km/tim ställer till problem; så det är hopplöst att hinna in till ens 10:06 om folk skall hoppa av och på vid varenda hållplats. Sedan skall den bussen spetsvända i Tranemo och f-n ta SJ m fl att dom får fälla några bommar. Nästa gång kör jag rakt igenom dom där lååånga djävla godstågen från Green Cargo.
Summan av kardemumman är att någon godkänd rast finns det inte på den tjänsten.... och att passagerarna var fly förbannade på förarbytet i Lockryd. Det artar sig till en kul höst med hörselskydd.
Tjänsten är med andra ord inte godkänd enligt avtal och jag måste nu skriva tidlappar.

Ponytail var på radion idag om nu någon hörde det....Man skall ringa till Synpunkten på 0771-41 43 00 varje gång en buss 'kör för fort' på Lilla Brogatan (som icke Boråsare är jag lyckligt okunnig om vart den ligger).

Debatten om arbetslinjen fortsätter och sjukskrivningar skall bannlysas. FK skall i högre grad än nu i kraft av sin stora kompetens överpröva alla läkares sjukskrivningar. Rekommendation: Gå direkt till FK och bli sjukskriven.. dom lär bli rätt trötta efter de första 100 patienterna :-) och läkarkåren kan ägna sig åt att bota patienter istället för att skriva sjukintyg som FK ändå ifrågasätter. Onödigt dubbelarbete.

För de av oss som har förmånen av en fungerande radio i bussen meddelas att Radio Sju tappar lyssnare till förmån för Radio Rix som har Mix Megapol i hälarna. Vart tog hederliga P1 vägen?

Vi skall nog vara glada att vi inte har en massa "skräp" bak på våra bussar. Förr när det fanns skidställ mm där bak var det en hel del tjuvåkning baktill. Den typen av adrenalinkickar för sysslolösa har flyttat över till pendeltågen istället. Nytt är att man videofilmar eländet med mobiltelefonen. De kanske är till tröst för föräldrarna som får se sonens/dotterns sista minuter i livet. För att titta på folks sista minuter i livet är det bara att surfa in på Youtube. Lycka till!

---Språkproblem:---


FRITT FRÅN RADIO & TV
"Jag gick ut i min dressade outfitt men pennkjolen gick inte att skriva med, men vad gör man inte för lite uppmärksamhet. Lack är inga meskläder och tjejer skall köra kostymer."
"Apoteket har migränveckor - så det gäller att undvika att gå in där på ett tag."
"JC annonserar hur mycket kläder barnen får för sitt 'barnbidrag' - visst är det skönt att slippa räkna själv."
"Nu vet jag inte vem som skall ha credd för detta? - men jag vill bli lyssnad på!"
"Har Du sett en storare buss någongång?"

---Bra gjort idag---



Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha. Mr Banco kör alltså buss utan att ta de lagstadgade rasterna.
Det sker i så fall helt på eget ansvar och hur tänker han försvara detta efter en ev olycka när utredningen visar att orsaken kanske var en trött och hungrig förare som fuskat med rasterna för att ställa sig in hos arbetsgivaren?

Jöran Spångberg sa...

En intressant kommentar med avseende på en av arbetsgivaren skapad "teknisk" rast, som på pappret är helt laglig.

Anonym sa...

Om du inte hinner ta ut din rast så faller problemet genast över till arbetsgivaren.
Säg bara till trafikledningen som då skickar ut en annan förare.

/Z

Anonym sa...

Till anonym:

Det går väl an för en fast anställd förare att göra så (ställa bussen i exakt en halv timme, så att tiden mellan ankomst och avgång blir 40 minuter, inkl avstigning, parkering, framkörning och påsläpp).
Hur tror du en timvikarie som gör så mer än en gång får det? Fler styrningar på det bolaget??? Näe, knappast.

Svemicke sa...

Intressant inlägg och nog ett av de bästa inläggen på Din blogg. Särskilt det om språkförbistringen, YouTube och bomfällningen i Limmared.

Lilla Brogatan är den gatan där stadsbussarna kör ner vid Resecentrum. Vid Grand Hotell. Det är en halv bussgata med förvirring som bara en boråsare kan hitta på. Om det ens är möjligt att köra fort där. Det går inte. Du får inte upp någon fart på "Lilla Bro". Det finns en vältrafikerad hållplats i mitten där man alltid måste stanna.

Om nu Wasserman (antar att det är "Ponytail") gjort detta uttalande i radion är det inte bra. Det råder stort missnöje kring det nya fridagssystemet och ledningen är inte direkt populär just nu. Om då Wasserman sticker kniven i ryggen på förarkåren i radion kan det få förödande konsekvenser. Har letat efter det inslaget på nätet, men hittar det inte. Det blir i så fall något jag måste beröra på min blogg.

Västtrafik ska dessutom få sig en ny känga med sin sekulationspolitik gällande Göteborg och förvirringen av 159. Spännande läsning utlovas. Håll utkik.

Ses vi på fredag? Kompisen ska köra i Svenljunga och får jag inget besked från Vägverket hänger jag kanske på.

Svemicke sa...

Till Anonym #2:

Var ska den föraren hittas? Även om det, mot förmodan, finns förare tillgängliga i lunchrummet på Södra Torget innebär inte det att de kan användas på Lockryd då de flesta saknar kunskapen att köra till Svenljunga/Tranemo.

Anonym sa...

Nisse och Svemicke.

Som förare har du ensam ansvaret för att ta ut din rast. Om inte ledningen kan skicka en reserv är det som sagt DERAS problem. Inte ditt.
Nisses inlägg visar var problemet egentligen sitter. Nisse tror att det blir färre styrningar?
Tänk efter en gång till Nisse. Om inte den ordinarie föraren kör gratis på sin rast så måste det väl rimligtvis bli flera styrningar åt timvikarerna???

Jöran Spångberg sa...

Skulle nog tro att herr Anonym är ute och svamlar och att Nisse har rätt. Förare som har synpunkter och framför minsta kritik blir snabbt impopulära.

Anonym sa...

Det är alltså viktigare att vara populär hos chefen än att ta ut de raster som lagen kräver?
Det är alltså viktigare att bli populär hos chefen genom att offra sin fritid för att köra buss utan lön?

Lysande Mr Banco... -då kör du väl gärna mot rödljus också om chefen så vill? Och på fritid -fy faan!

Jöran Spångberg sa...

Vill man missuppfatta så gör man det eller hur? Speciellt så länge man tror att det gagnar den egna saken.