24 augusti 2007

Fredag den 24 Augusti 2007

Orsak & Verkan



Om man har en buss som enligt tidtabellen skall vara i Svenljunga 07:36 och om man samtidigt har en buss som ska avgå 07:40 - hur stor är sannolikheten att det finns kunder som tror att man kan byta buss i Svenljunga mellan 07:36 - 07:40????
Tidtabellen ljuger dock rätt rejält. Bussen kan inte ens med dubbelturbo och dubbla förknasare vara inne vid Svenljunga Station vid den tiden och jag vägrar jaga klockan/tidtabellen i alla sammanhang och speciellt inte med en buss fylld med skolelever. Bara tanken är horribel.
Man kan undra vad den planerare tänkte som trodde att det går att köra sträckan Mjöbäck -- Överlida Skola (inklusive lastning av skolelever på samtliga hållplatser) på 5 (fem) minuter för att sedan lossa och lasta vid Överlida Skola och ta sig ner till Överlida Centrum på 3 minuter. Att sedan lägga förstärkningsbussen 10 minuter senare tyder på vissa brister...... Jag kan inte med en linjebuss neka någon att åka annat än när bussen är fullsatt, sedan må det ta den tid det tar och jag kan inte med en linjebuss bestämma mig för att hoppa över delar av linjen för att hålla tidtabellen (som sprack redan i Mjöbäck).
Orsak: Mycket dålig planering och absolut ingen kunskap om lokala förhållanden....
Verkan: Chaufförer med hörselskydd......

Brist på pålitlighet debatteras nu i Göteborgsregionen med anledning av trassel med pendeltågstrafiken -- här debatteras inget alls för det berör ju inte lika stort antal personer...

Orsak: Felaktig planering... Dåliga kunskaper om lokala förhållanden
Verkan: Inte ens vår snabbaste chaffis klarade köra Svenljunga - Överlida Skola på 16 minuter.

Bolaget inbillar sig att man sparar pengar.... Ett rent självbedrägeri.


Tack för Din kommentar Resenären:
"Det effektivaste sättet att få till en ändring är just att göra resenärerna "lidande" det blir klagomål, klagomål och återigen klagomål. Räcker inte längden på er arbetstid till ändå tycker du, utan att ni gör skyler över och gör övertid för andras kalkylerande "misstag".

Det är alltså så att flertalet förare i någon mening jobbar gratis övertid för att få trafiken att flyta. Jag undrar t ex hur många som gör sak av att man inte får ut fulla raster på vissa tjänster. Mig veterligen ännu ingen - (utom jag som ju bråkar om allt - enligt vissa).
Andra åter jobbar på sin fritid..fråga inte mig varför?

En sak höll jag på att glömma. Depåerna har ännu inte lärt sig att samarbeta. Man går fortfarande bakom ryggen på varandra för att vinna inbillade fördelar.

---Bra gjort idag---


Avsagt mig allt som har med uppdraget som listombud att göra. Företaget går direkt på vår nya depåchef och hans kontaktombud så listombudsrollen är sedan länge helt överspelad och vad tjänsternas legitimitet beträffar så avgör det av klubbordförande och inte av listombuden. Dom har blivit en relik från fornstora dagar. Jag har inget behov av titlar utan värde.
Jag har att förhålla mig till en tjänst som jag aldrig får utförd. Jag måste tänka ett varv till. LO-kollektivet har tappat massor av medlemmar redan och man måste nu banta sin organisation och då bantar man i bottenskiktet först. Var och en är sig själv närmast när det gäller.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den här gången tycker jag inte att du är gnällig.
Denna gången håller jag faktiskt med dig i allt som står.
Jag kan hålla med om att planerarna på BL (det är dom som sätter tidtabellerna och körtiderna)inte har den lokala kännedomen som behövs.
Och det är inte bara på landsbygden som dom gör bort sig!!!

/En kollega i Borås

Anonym sa...

VI måste göra något,men vem tar på sig rollen som vår egen bussChe Guevara och enar depåerna. Vi är djävligt eniga i Lockryd,men när man blir ensam i bussen försvinner kamplusten.Bl kan köra rent olagliga turer bara för att depåerna inte kan enas.Härska genom söndring.Det behövs inget blodbad, (fast det är att föredra),för att ändra på detta ,det är bara att alla följer specarna till punkt och pricka, tar sina raster och pauser,respekterar promenadtiden till bussen som man ska åka med, (och den bussen är missad),så har man snart en veckas förseningar och dras med,då blir det snart ändring. Kollega fr4ån åkt i Lockryd idag, taxi eller övertid?

Anonym sa...

Varför ställer aldrig någon krav på vår fackförening?
Som det nu är, så betalar vi ju för att få SÄMRE arbetsvillkor?!

Anonym sa...

Ponytail vill kommentera lite.

Jag inleder med att säga att jag önskar att resultaten inte är sååå dåliga, de från Sahlgrenska.....

Annars vill jag säga att jag inte är förtjust i en del av planeringsarbetet och medföljande resultat. I vissa hänseenden är det bedrövligt och ja, jag håller med om att lokalkännedomen är för dålig.
När det gäller arbete på icke ordinarie arbetstid är det snarare viktigt att alla sätter upp övertid. Bolag skall inte lura folk att jobba gratis och i de fall där vi, bolaget gjort så att det finns systematiska fel där skall det kosta. Vi kan inte bara kräva av er förare utan vi är också skyldiga att göra vad vi kan för att det skall bli så bra som det är ekonomiskt, personalmässigt, planeringsmässigt möjligt. Detta innebär dock inte att det inte blir delade pass men finns det andra tjänster och förslag som håller rimliga kostnadsnivåer så är inte företaget dummare, WOW, än att företaget mycket väl kan överväga alternativa lösningar.
Som du såg i förra VB så var jag själv ute och gick en sträcka som är tidssatt av företaget till 5 minuter - vilket är en tid som möjligen Susanna Kallur klarar, jag behövde mer än dubbelt...
Naturligtvis måste vi åtgärda, betala eller på annat sätt kompensera missar som denna.
Jag vill passa på att medge att det är trafikavdelningen som gjort nuvarande tjänster och nej, vi överlåter det till grabbarna på planeringen i fortsättningen - Vi klarar ju inte av det.

Trevlig helg!

Kenth Wasserman, TCH, BLAB

Anonym sa...

Det hedrar naturligtvis KW att han går in och erkänner när något blir fel och sedan arbetar hårt för att rätta till eländet men med detta arbetssätt ligger han ju alltid steget efter och och kommer liksom aldrig i fatt.

Om han lagt ned lika mycket energi på att FÖREBYGGA sånt som kan gå fel skulle livet blivit lite lättare för oss alla. Inkl KW.