15 augusti 2007

Tisdagen den 14 Augusti 2007

Det händer grejor



EU överväger nu att skaffa ett eget "electronic travel authorisation system", liknande det som införts för resor till USA. Det betyder att EU kommer att tvinga folk att registrera en massa data om sig själva och sitt resande. Om nu detta ska gälla även för resor inom EU så blir scenariot verkligen intressant. En talesman för EU-kommissionen säger att man överväger att systemet även ska innefatta EU-resor. Nu avser detta i första hand flyget, men inget säger att det inte inom kort även omfattar såväl tåg- som busstrafik. Då har vi järnkoll på hur folk rör sig.

Det finns många fördelar med trängselskatten. Några saker som så där omgående faller en i minnet är att det blir färre bilar och därmed bättre miljö i den stad som har trängselskatt. Detta leder även till att bilåkandet minskar och därmed minskar klimatpåverkan. Som ett resultat kommer fler att åka kollektivt vilket ger mer pengar till kollektivtrafiken och därmed en snabbare och bättre utbyggnad. Självklart skall inkomsterna från trängselskatten användas tills satsningar på kollektivtrafik. Inte på nya vägar. Nya vägar innebär ökad bilism. Bilismen borde på alla sätt som står till buds, minskas.
Fast minskad bilism innebär samtidigt våldsamma omställningar av samhället. Minskad biltillverkning tar bort mängder av arbetstillfällen inom bilindustrin, hos underleverantörer, hos reservdels- och tillbehörssektorn, däcksindustrin kryper, drivmedelsbranschen får problem, hur affärscentra är placerade eftersom de är baserade på bilism och en massa andra faktorer - icke att förglömma de enorma skatteförlusterna. Undrar hur hög trängselskatten skulle behöva vara för att täcka skattebortfallet?

Skåne föregår med gott exempel på en smidig kollektivtrafik. Man har en lokaltrafiken som fungerar riktigt smidigt. De som bor i utkanten av Lund behöver inte åka buss in till centralen för att sedan hoppa på ett tåg, dom kan ta tåget direkt trots att bostadsområdet trafikeras av buss. Pågatågen och Skånetrafiken borde vara ett exempel för andra länstrafikbolag, som inte tillåter tågtrafik på sträckor som har buss. Kollektivtrafiken borde konkurrera ut biltrafiken och samarbeta med övriga kollektiva trafikslagen i stället för som nu slåss om passagerarna.
Sätten äro många och exemplen goda. Dessvärre är Skåne inte speciellt glest befolkat vilket gör att det är svårt att i alla lägen göra jämförelser dessvärre.

Bakgrunden är att under 2004/2005 påbörjades inom Västtrafik ett projekt som gick ut på att försöka skapa och sammanställa en enhetlig terminologi över trafikplaneringstermer. Detta känns som att kasta pengar i sjön - kan bara hoppas att jag har fel.

---Gjort bra idag!---


Räknat tid och nycklat....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

1 kommentar:

Svemicke sa...

Inttressant att Du nämner mitt hemlän i Din blogg idag.

Pågatågen gör stopp i Gunnesbo, som är en stadsdel i Lund, samt i Ramlösa och Maria som är stadsdelar i Helsingborg. Anledningen? Jo, Pågatågen fungerar som länsbussar och inte som tåg som vi är vana vid i Västergötland. Att åka Pågatåg i Skåne är exakt det samma som att åka buss förutom att betalning sker utanför tåget vilket ibland är lite korkat.

I Skåne gäller Skånetrafikens biljetter på alla tåg utom X2000. Øresundstågen fungerar på samma sätt som de gjorde här uppe, men du är välkommen att åka även med Skånetrafikens biljetter. Dock stannar de som vanliga tåg bara på en station per ort.

Pågatågen fungerar som länsbussar och de gör uppehåll på många mindre orter på vägen. Dock går de alltid, som all trafik i Skåne, mellan större orter.

Förr var Pågatågen även ett sätt att ta sig fram snabbt i länet. Så är det inte längre. Den funktionen har Øresundstågen tagit över.