25 augusti 2007

Lördagen den 25 augusti 2007

Veckoslutet


BIG IN JAPAN är väl ändå Carolina Klüft.

En gråmulen och lite kulen morgon, kor som lugnt betar på ängen, tranor som är ute och promenerar, kräftfiskare vid Viskan och en bil i diket efter en häftig fredagskväll. Välkommen till en vanlig lördagmogon på landet.
Endast en ordinarie som kör lördagen (jag) resten ersättare.

En liten veckosummering: Skall vi få en ny hållplats vid Hylte eller skall skolbarnen stå på vägen och försöka stoppa en stor dj--a buss? Det verkar rejält livsfarligt.
Detta påminner mig om något jag läste om skolbussar. I Bollebygd skall samma förare köra samma rutt varje dag för att på så vis öka tryggheten för barnen. På den "gamla goda tiden" när jag började köra var detta en självklarhet. Nu har det blivit ett försäljningsargument i Bollebygd.
För att fortsätta summeringen kan jag konstatera att "våra" bussar nu finns i Tranemo och att deras bussar finns hos oss samt att städningen på mindre än en vecka rasat totalt. Men det är å andra sidan naturligt. Dels har trafikchefen predikat att vi har betalt för att köra, inte för att städa och dels ger nuvarande tjänster inte så stora möjligheter till städning. Till detta kommer att de flesta förare inte bryr sig längre.

Nu är det inte Västtrafik som sätter tidtabellerna och körtiderna. Det är planerarna på BL som gör det jobbet. Så det vore nog bättre att sätta upp lappar med telefonnummer till planerarna på BL. Det skulle vi behöva göra i Borås också. Det är inte bara ni på landsbygden som har det på detta viset.
/En kollega i Borås

Det är ett mycket intressant inlägg och på förarcertifieringen 'lär man ut samma sak'. Med anledning av detta är följande insändarsvar signerat Västtrafiks informationsansvarige rätt informativt om hur allmänheten skall uppfattar samma sak. "....Vi (Västtrafik) är medvetna om problemet och vi (Västtrafik) har gjort vissa justeringar i tidtabellen."
Med andra ord: Allmänheten ska enbart se Västtrafik och inte BL, Orusttrafiken, Buss i Väst och så vidare....Därför ska Dina passagerare i stan och mina dito på landsbygden bokstavligt talat välta Västtrafiks klagomur över ända. Vi förare kan använda oss av samma kanal och klaga utav bara f-----n för att på så sätt nå fram. För jag tror att oavsett om vi kör i tätorten eller utanför får vi dagligen ta emot klagomål från våra kunder som aldrig kommer längre än till oss. Det är nu vår uppgift att se till att dessa klagomål kommer ända fram...via Västtrafik.
Förslaget att alla skulle kontakta facket kan kanske vara befogat -- har lite dålig koll på fackets roll i Borås för stunden, men i mina ögon är alla klagomål som går via Västtrafik enda chansen. Slå mot plånboken.

Några av oss gamla uvar har fått ett problem på halsen av moralisk art: Skall vi ägna oss åt kundservice och skyla över alla BLs tabbar eller skall vi offra vår yrkesstolthet och bara tänka på oss själva?
I dagsläget är jag nog inne på att ge avkall på både kundservice som yrkesstolthet och skapa en stormvåg av kundklagomål mot Västtrafik som slutligen landar i knät på BLs ansvariga och då är det Västtrafik som vill ha svar. Och det är Västtrafik som håller i pengarna.

VI måste göra något, men vem tar på sig rollen som vår egen bussChe Guevara och enar depåerna. Vi är djävligt eniga i Lockryd, men när man blir ensam i bussen försvinner kamplusten. BL kan köra rent olagliga turer bara för att depåerna inte kan enas. Härska genom söndring. Det behövs inget blodbad, (fast det är att föredra),för att ändra på detta ,det är bara att alla följer specarna till punkt och pricka, tar sina raster och pauser, respekterar promenadtiden till bussen som man ska åka med, (och den bussen är missad), så har man snart en veckas förseningar och dras med, då blir det snart ändring. Kollega frånåkt i Lockryd idag, taxi eller övertid?

Låt mig uttrycka min tanke i allt detta. Jag hoppade av från allt arbete med tjänster mm eftersom listombudet i Tranemo kunde så många fula ord som helst om mig. Jag valde då att inte stå ivägen för en gemensam lösning. Vad hänt sedan dess - båda parter lämnar in var sina planer istället för att gå in med en gemensam och så länge vi envisas med att gå på den stigen är vi bortom all hjälp. Jag tycker jag försökte bidra till en depåsamarbetslösning genom att stiga åt sidan för att inte blockera ett samarbete, men resultatet har än så länge varit magert. Det vill till ett helt nytt tänk (nytt populäruttryck) för att lösa upp låsningarna - kanske helt nya personer på båda håll - frikopplade från allt gammalt som varit och opåverkade av respektive lagledare, listombud m fl. Kan vara värt ett försök.

En effekt av att till punkt och pricka följa tjänstgöringsspecarna är att första bussen får dieselstopp. Den rullar med tre, eller vad det fyra, förare under dagen och kommer aldrig in för tankning och dessa bussarna har små dieseltankar (en rätt så viktig kunskap när man gör tjänster för vårt område). Till saken hör att vi aldrig haft dieselstopp under alla år innan. Vi kan ju vår egen trafik på våra fem fingrar.

Frågan är väl hur många av oss urinnevånare som är kvar om någon tid. Det går alltid lättare för de yngre än för de äldre att hitta nya jobb.

Vi har också förare som säger att dom har ett nytt bättre jobb - så frågan infinner sig automatiskt -- vad f---n gör Du här? Svaret har uteblivit ännu....

Redan nu efter en vecka är alla redo att riva ögonen ur en kollega och det gäller att ducka fort..... Gästförare från Borås hade till och med mage att anklaga mig för att ha gjort dessa usla tjänster - det kunde slutat illa.

Varför ställer aldrig någon krav på vår fackförening? Som det nu är, så betalar vi ju för att få SÄMRE arbetsvillkor?!
Min motfråga är simpel: Varför ställer inte Du krav på de som Ni valt som Era fackliga ombud. Alternativet: Varför är Du kvar och betalar för något Du aldrig får? I det fallet måste man börja med sig själv.....
Fast frågan är intressant från en annan synvinkel också. LO måste avskeda personal eftersom antalet medlemmar i de olika LO-förbunden hela tiden minskar. Så det finns en turbulens kring fackets vara eller inte vara just nu.

Kan dessutom påpeka att på mitt nuvarande schema finns redan två ggr där dygnsvilan är kortare än 11 timmar och då har jag bara kollat lite mindre än två veckor....

Från Farbror Sid: Måste säga att Bancoboy på senare tid lyckas överträffa sig på bloggen dagligen... mer sanningar och klara analyser om en kollektivtrafik får man leta efter...Måste också ge en eloge till Svemicke som kommit starkt med fina läsvärda blogposter nyligen...Så nog med hyllningar och smicker till bloggkamrater i området... puuh såna postitva ord tär på en sur gammal man... men i vart fall så hittar ni länkar till dem nedan till höger...
TACK GAMLE MAN - DET VÄRMDE

Det är Texasdag i Svenljunga idag.....Jag är inte där och super huvudet av mig!

---Bra gjort idag---


Jag har skärpt mig och lagt av med både yrkesstolthet och dåligt samvete och ställt in en nästan tom buss i garaget. Den var långt ifrån när jag tog den och på min spec skall jag inte tanka.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Nu har jag definitivt dabbat mig. Förr om åren har jag alltid fått en specialinbjudan till Texasdagen i Svenljunga, så icke i år.

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Apropå borttagen kommentar ovan... var bara Farbror Sid som länkade fel på den kommentaren... bara så ni inte undrar...