31 juli 2007

Tisdagen den 31 juli 2007

Min mamma skulle fyllt år..... så det blev en resa till Lysekil......En härligt solig dag.... Min pappa fick givetvis åka med....
.....så är det sista dagen i juli månad också. I morgon är det augusti!

---Dagens funderingar---


Jag såg lite kommentarer hos Farbror Sid och det är inte utan att man blir lite förvånad när man dels läser om bussar på linje 100 som försöker slå hastighetsrekord och sedan om bonus för att köra bränslesnålt. Man får innerligt hoppas att det rör sig om en enstaka chaufför som ännu inte fattat vilken typ av last han fraktar. Bilden i BT talar dessvärre ett otrevligt tydligt språk och det är ingen bra reklam för vår bransch. Vi får hoppas på bättring med det snaraste. Jag hoppas att man inte man lagt in spetsvändningar i körschemat för då har man samtidigt byggt in detta beteendet hos vissa.
Fast jag kan ju tillägga att Expressbussarna på motorvägen mellan Göteborg och Uddevalla är inte dåliga dom heller. Man får ta mig tusan ligga i för att hänga med. Så jag misstänker att problemet inte är begränsat till linje 100 utan nog har viss spridning och minsta gemensamma nämnaren brukar vara tidtabellen.
Läste på något ställe ett förslag om korvförsäljning istället för bussrattning och .....rekordförsäljning. Korkat.
Det är givetvis mycket illa med fartsyndande bussförare, men det finns en trafikgrupp till som drar på rejält på våra vägar och det är långtradarna. Där tycks strypningen vara bortkopplad eller vad man ju gör (tar ur en säkring kanske). Det som är irriterande är att dessa rejält tunga bjässar kan fara fram på detta sätt år efter år. På motorvägen mellan Kungsbacka och Uddevalla låg dessa vägens gentlemen sida vid sida och skulle promt om varandra och struntade fullständigt i 'vanliga' skitbilar på 1- 2 ton. På vissa sträckor fanns det en röd lastbil i det vänstra körfältet - någon som vet vad den betyder? Jasså inte - spelar ingen roll för det gjorde inte lastbilsförarna heller.
I samma anda dyker det upp funderingar om dessa plåtpolisers rättvisepatos. Dom där plåtgubbarna skulle fungera bäst mot fartsyndare vid kanonbra väder och i princip inte fungera alls när det verkligen fanns orsak att ligga långt under aktuell fartgräns. Dessutom är dom livsfarliga på väg 161 mellan Uddevalla och Lysekil. Om man inte vet exakt vart dom står gäller det att hålla dubbla avståndet till framförvarande för den bilisten kan plötsligt tvärnita för han/hon fick syn på en plåtpolis.

Att enbart köra samma linje varje dag kan i längden bli ganska tjatigt och att enbart göra detta ökar inte trivseln i arbetet precis. Känner man sig manad att stanna kvar på arbetet en längre tid då? Nej, man söker sig vidare. Således måste trafikutövaren utbilda nya förare - "eller hur var det nu Du skrev Svemicke?" ....då BL beställt (enligt Arbetsförmedlingen) fler busschaufförer och sedan inte kunnat ge dem arbete. Om man då låter förarna få köra även för andra bolag så kanske man ändå kan hålla kvar dem. Västra Götaland är ett bra exempel på hur man kan öka trivseln i bussbranschen. Förutsättningen är ju förstås att man tycker det är kul att köra buss. Detta gäller timanställda enbart....
Men det hela råkar påminna mig om en sak. Redan 2001 då depåtrafiken startade på BL föreslog jag och några andra att 'vår' trafik skulle kombineras med annan trafik som passade in på vår vagntyp. Allt för att få såväl omväxling som större flexibilitet. Dessvärre står vi ännu och stampar på samma fläck. En skillnad finns dock - en grupp förare på Borås Depå utbildas på all trafik som BL kör, detta gäller alltså enbart Borås Depå. Det är lite trist med denna särbehandling, men knappast mycket att göra åt.

Ökad järnvägstrafik kräver också mer busstrafik, vilket är ett trevligt koncept (årets modeord). Om man ska optimalt skall kunna utnyttja järnvägars pendlingsmöjligheter krävs det att det finns en fungerande matartrafik mellan pendlingsstationerna och omlandet. Vid kusten håller man på att göra iordning Bohusbanan och här har vi Kust-till-Kustbanan. Jag läste några intressanta uppgifter om 'nya' Bohusbanan. Om man lyckas fylla ett sådant pendeltåg skulle det innebära en minskning med SJU (7) bilar i minuten på E6. Skulle tåget få maximalt antal vagnar och dessa fylls innebär det TJUGO (20) bilar mindre per minut på E6. Rätt fantastika siffror egentligen.
Men haken i detta är alltså att det MÅSTE finnas busstrafik som ansluter till pendeltågsstationerna vid de tider tågen är där...
Hur fungerar t ex linjerna 350 & 360 med pendeltågsavgångarna till Göteborg....ohhh visst ja.. tågbusstrafik..."Snabbuss linje 100" Inte tillräcklig spårkapacitet...För mycket tåg och för lite räls och samma sak är det med Kust-till-Kustbanan (fast utefter den finns ingen tågbusstrafik). Men i Jönköpings län har man börjat köra *Krösabussarna* när tågkapaciteten inte räcker till.
Med Krösabussarna erbjuder Länstrafiken i Jönköping alla i Gnosjöregionen länets bästa busstrafik utanför Jönköpings Kommun. Det gäller linjen Smålandsstenar - Gislaved - Gnosjö - Värnamo och linjen Gislaved - Reftele - Bredaryd - Värnamo. Under sommaren går det något färre turer, men från 20 augusti är det halvtimmestrafik på båda linjerna morgon och eftermiddag. Det innebär en buss varje kvart mellan Värnamo och Gislaved. Trafiken förbättras även kvällstid och på helger. Så kan det gå då tåget inte kan gå....

--- Lite utanför ämnet ---


Jag är emot den pågående avfolkningen av landsbygden och blir knappast glad när jag läser en ledare i en storstadsblaska som direkt går på tvärs. I detta fallet handlar det om att bredband på landsbygden inte är en livsnödvändighet och att staten inte ansvarar för att koppla upp varenda stuga. Ett djävligt typiskt storstadsperspektiv.
I samma anda behövs väl knappast telefon, el, vatten, sophämtning, post, bank, polis, skolor, snöröjning, kollektivtrafik, affärer och så vidare på landsbygden heller.... Motiveringen är hela tiden att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha en landsbygd - "den som bosätter sig på landsbygden får leva med följderna. En logisk följd av självvald avskildhet är att samhällets standard är lägre än i tätorten." Det vore onekligen lättare om alla bodde i Göteborg och att vi odlade gran och tall på alla ytor utanför staden. Djurrättsaktivisterna kunna jubla eftersom kor, grisar, getter, får -- med mera är något man läser om i historieboken.

---Gjort bra idag!---


Tagit med mig pappa från Kungsbacka till Lysekil där vi friade min salig mors födelsedag.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar. Jag undviker att kommentera kommentarer eftersom bloggen i sig inte skall bli en dialog mellan mig och de som kommenterar dess innehåll. Skriver någon ett mail så kan det vara en annan sak.

1 kommentar:

Svemicke sa...

Jo, exakt så var det jag skrev. Svårt att förneka. Det står ju så på min blogg i alla fall. :)